Werken in Italie

Ciao Tutti,
Ik woon in Noord-Italie, vlakbij Aosta sinds bijna 2 maanden. Ik heb voor een maand een cursus Italiaans gevolgd in Turino en ik ben nu op zoek naar een baantje. Het lijkt me leuk om in contact te komen met andere Nederlanders die “een vita” zijn begonnen in Italia en om te weten te komen hoe “begin ik…”. Heeft er iemand tips voor mij??? Alvast grazie1000

hey him, ik ben sellen de kroon en woon al sinds 4 jaar in italie, Varese, lago maggiore, een uurtje van Milaan, nu ja, ik beheers de italiaanse taal vrij- tot zeer goed. Ik wou je alleen mee delen dat je om werk hier via via moet zijn , alleen vakantie werk valt echt via nederland te regelen, ik weet niet hou oud je bent, en of je dus in de horeca terecht kan, maar als je denkt dat dat mogelijk is, zou ik het zeker eens proberen, italianen vallen wel op nederlandse :wink:
veel succes en hoop dat het je lukt.

S. de Kroon

Hallo,

Ik woon nu 4.5 jaar in Italie, Reggio Emilia, dat ligt tussen Modena en Parma. Werk zoeken is niet makkelijk en je moet mensen kennen die je verder kunnen helpen. De beste kans maak je bij italiaanse bedrijven die produkten exporteren want men zit te springen om mensen met een goede talenkennis, vooral duits wordt erg veel gevraagd.
Nederlanders zijn graag geziene werknemers vanwege onze flexibiliteit en gedegen schoolopleiding echter verwacht geen supersalarissen, tevens is het leven vrij duur, zeker als je kinderen hebt zoals ik.

Verder zal het niet meevallen om aan de Italiaanse mentaliteit te wennen, het is leuk voor de vakantie en voor een paar maanden. Ik heb zelf erg moeten wennen aan de bedrijfsmentaliteit, alles gaat langzaam, men praat veel en weinig besluiten en verschrikkelijk veel papierwerk. Ik adviseer je werk tezoeken bij grote bedrijven, vergeet alsjeblieft kleine bedrijven want die hebben nog een jaren '50 mentaliteit.

Succes!

Robin.
+39 0522 270 429.

hey,

ik kom van Antwerpen (belgië) . ik en een vriend waren ook van plan om ons te vestigen in italië. nu is het zo dat we inderdaad wat meer uitleg zouden willen over hoe dat we alles in orde moeten maken. Kunnen we terecht bij een gastgezin of tent en inderdaad ook werkje zoeken …

XXX
Wim

Hallo mensen,

Ik ben 23 jaar en ik zou heel graag naar italië willen vertrekken. In de regio Toscana zou ik graag willen wonen en werken. Heb een kleine basis italiaans. Vroeg me af of er ook gezinnen zijn die je voor bepaalde tijd in huis zouden nemen en wat daar dan tegenover staat. Ben erg flexibel en met weinig tevreden. Heb ervaring in de Horeca dus dat helpt ook wel denk ik. Is er iemand die mij verder zou kunnen helpen of informatie geven.

Ciao Joost