Heb al werk maar nu?

Hallo allemaal,ik heb mijzelf zojuist aangemeld en hoop op wat tips…
Wij (allebei 31,1 kleine van 2.5 en een tweede op komst) Hebben de mogelijkheid om naar Italie te vertrekken.
Ik kan bij mijn Italiaanse vader in de bouw werken,woonruimte wordt verzorgd…
We zijn al eens bezig geweest om naar Franrijk te vertrekken,dat is alleen nooit van de grond gekomen en nu dus deze tweede kans!
We zijn echter alleen nog nooit in Italie geweest en spreken ook geen woord Italiaans…:o
Ik zou graag wat info hebben over oa:

-Kosten van Ziektekostenverzekeringen
-Autoverzekering/wegenbelasting
-Kinderbijslag/kinderopvang enz
-Zowieso kosten van het levensonderhoud?
-Wij willen onze koopwoning in Nl nog even aanhouden,iemand ervaring met het belasting-verhaal?
-Verder willen we ons daar echt vestigen,dus incl paspoorten/bankrekeningen sofi nr enz…Verstandig of (eerst) beter Hollander blijven?
-Zijn er een soort van ínburgering cursussen? (frankrijk wel weet ik)
-Kraamzorg goed geregeld? (Engelssprekend???)

Dit is gewoon even wat snel in mij opkomt,maar misschien heeft iemand al wat antwoorden of tips voor een overzichtelijke site waar dit soort info te vinden is?
Alvast bedankt!
Mvg Jarno.

Hallo Jarno,

Ter info: ik heb in 2004-2005 anderhalf jaar in Rome gewoond en gewerkt. Momenteel werk ik in Catania, Sicilie. Over twee weken ga ik naar Nederland en ik vertel later wel waarom onder andere.

Ik wil allereerst even vertellen dat het natuurlijk helemaal jullie eigen keuze is om alles in Nederland achter te laten en naar dit mooie land te komen. Italie is heerlijk. De taal is mooi en niet moeilijk om te leren (maar je moet het wel leren, met cursussen!!), het weer is lekker, het eten, de mensen leuk, de cultuur en landschappen zijn mooi, etc. Een verblijfsvergunning en een Sofinummer (codice fiscale) krijg je zonder problemen, aangezien je een Europees burger bent. Als ik jou was zou ik jullie Nederlandse paspoort aanhouden. Het maakt trouwens niets uit, geloof ik. Je hebt dezelfde rechten, behalve stemrecht.

Ik weet niet waar jullie naartoe willen gaan. Bedenk dat Italie vanaf Rome en zuidelijker een arm land is (een Tweede Wereldland). Het noorden is relatief rijk (maar nog steeds armer dan Nederland). Er is hier veel werkloosheid, de lonen liggen hier een stuk lager dan in Nederland (bijvoorbeeld 600 of 800 euro per maand netto).
Ik weet verder niet wat er allemaal geregeld is. Ik heb mij destijds helemaal laten verzekeren vanuit Nederland. Probeer dat ook eens te doen. Dan weet je tenminste hoe de regels zijn en hoe je dingen moet uitleggen, mocht je de verzekering nodig hebben.
Maar ga ervan uit dat er bijvoorbeeld geen kinderbijslag is.

Kraamzorg kun je uiteraard altijd zelf regelen, en dus ook kiezen wie er komt en met welke taal.

Persoonlijk, jullie situatie lezend, zou ik in het belang van het gezin Nederland verkiezen boven Italie. Italie is niet een Bananenrepubliek meer zoals het eerder was, maar ook zeker nog niet zo ontwikkeld als Nederland. En bedenk dat ergens wonen altijd anders is dan er op vakantie te gaan.

Ik heb hier altijd met plezier gewoond en gewerkt, hoewel het niet altijd even gemakkelijk was. En dan spreek ik nog de taal ook. Bedenk dat ik niet een vrouw en kinderen had om ook nog voor te zorgen. Ik kon altijd direct terug naar Nederland als ik dat zou willen.
Met je vrouw en kinderen komen kan ook juist weer een verrijking zijn: je hebt mensen om op terug te vallen, en je kunt samen werken voor het inkomen van het gezin - als je het werk kunt vinden, wat erg moeilijk is als je geen italiaans spreekt.
De kleine van 2.5 jaar en de nog kleinere op komst zullen de taal erg snel oppakken en binnen een paar jaar een stuk beter zijn in de taal dan de ouders :wink: Dat is het voordeel van kind zijn.

Kijk ook eens op de site: http://www.italie.nl/algemeen/dagelijksleven/wonen_werken/index.php
Veel succes!!

Rob

Afhankelijk wat voor werk je zoekt is Italiaans een “moet”.
Zonder de taal te spreken ist het moeilijk om een “goede” baan te krijgen.

ff snel naar het buitenland gaan is geen optie. Je moet overtuigt zijn van het land, de kultuur en de mensen.

Ikzelf woon sind 1992 in het noorden van Italie (Zuid-Tirol, oftewel Alto-Adige)
Hier is het vrij eenvoudig omdat de officielle erkende taal hier ook Duits is…

Ondanks dat is Italiaans hier ook belangrijk, vooral in het zakenleven.

Wat der Rijkdom betreft is het zuiden inderdaad arm, midden Italie gemiddeld. Het “hoge” noorden is echter niet arm en dit kan je ook gemakkelijk met andere landen vergelijken.

Idee: Neem 3 Maanden Vakantie als het gaat, geniet het leven hier (misschien vind je een baantje). Daarna kan je altijd nog kiezen als je met de kultuur en de taal overweg kan.

Greetings
www.haitsma.de