Verona

Hallo, ik ben Demi en ben 17 jaar. Ik doe op dit moment de Havo en ga naar mijn examenjaar toe. Ik heb het profiel cm, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde a, kunstgeschiedenis, drama, frans, nederlands en engels. Na mijn examens ben ik er al wel een overuit wat ik met mijn vervolg studie wil gaan doen. Geschiedenis studeren lijkt me super, maar omdat in Nederland te doen zie ik niet echt zitten. Italie zit in mijn hart en ik kom er al 11jaar De sfeer, de mensen, het eten, de cultuur… Heerlijk! Ik heb dus besloten om in Italie te gaan studeren. Alleen verhuizen naar een land waar je taal niet van beheerst, gaat lastig, daarom dit bericht. Ik vroeg mij er goede talenscholen zijn in Italie waar ik heen kan gaan. Verder heb ik geen idee hoe het Italiaanse schoolsysteem in elkaar zit. Je hoort veel berichten over, dat de zuidelijke landen een minder moeilijk niveau hebben dan in de noordelijke landen. En naar wie/of wat moet ik naar toe om me in te schrijven als je wilt gaan studeren in een ander land? Helemaal vergeten welke stad ik wil gaan studeren! Verona/Rome Twee totaal verschillende steden, maar beide ó zo mooi! Je wandelt door de pitoreske straten, de kerken, de pracht en praal is op elk hoekje van de straat te vinden. Nou volgens mij heb ik wel duidelijk gemaakt dat ik erg van Italie houd! Ik heb alleen geen idee hoe zoiets in zijn werking gaat, daarom mij vragen. Alvast bedankt voor de berichtjes!

Hoi Demi,
Ik heb precies hetzelfde dilemma gehad! Ik heb ook Havo gedaan en dit jaar afgerond met precies hetzelfde profiel als jou. Ik heb een grote interesse voor kunstgeschiedenis en al vanaf 4 Havo wilde ik gaan studeren in Italië. Zoals je al zei, de pittoreske straatjes, de taal, de cultuur, de natuur.Kortom: ik wilde niets liever! Maar ik wist dat mijn ouders het nooit goed zouden vinden. Als 17 jarige in een land zitten waarvan je de taal niet spreekt. Uiteindelijk heb ik besloten om naar de kunstacademie te gaan, die start in september. Ik ben er van overtuigd dat de studie goed bij mij past en je kunt natuurlijk al wel raden in welk land ik een paar maanden stage wil gaan lopen! :wink: Ik ben erg benieuwd om te horen hoe het jou is af gegaan de afgelopen twee jaar, want ik zag dat mijn reactie een beetje aan de late kant is :wink:

Groetjes,
Lisa

Via Wereldwijzer app