Isla Grande del Maíz de moeite waard?

Hoi,

3 maart ga ik 17 dagen naar Nicaragua, waarvan ik er twee verlies door de reis. Ik wil sowieso Granada bezoeken, alsmede San Juan del Sur.

Verder denk ik erover om ‘la Isla Grande del Maíz’ te bezoeken. Ik heb gelezen dat een retourticket vanaf Managua circa 200 euro kost. Daarnaast zijn de hotels op het eiland ook wat duurder. Ik vraag me daarom af of het de moeite waard is om dat eiland te bezoeken. Misschien zijn er vergelijkbare, goedkopere opties in Nicaragua? Het lijkt me dat je zo’n eiland na een paar dagen wel hebt gezien. Is het dan de moeite waard om daar zoveel geld voor te betalen?

Is dat eiland echt zo bijzonder en mooi? Moet je dat absoluut gezien hebben als je in Nicaragua bent (net zoiets als Machu Picchu in Perú)?

Verder zou ik graag een excursie (of zoiets dergelijks) door het regenwoud willen doen. Waar zou ik dat kunnen doen in Nicaragua?

Kun je trouwens in Nicaragua overal geld uit de muur halen? Ik neem sowieso mijn creditcard mee. In Colombia (Cartagena) werkte mijn Rabo pas niet overal, maar mijn creditcard wél.

Alvast bedankt voor de informatie!

Groetjes,
Pascal

Hola,

Als het goed is, kost een retourtje Managua- Big Corn Island rond de $165 (in ieder geval geen 200 euro), maar voor exacte prijzen kun je kijken op de website van La Costeña. En ja, het het zeker de moeite waard om Big Corn Island en Little Corn Island te bezoeken. Op de eilanden vind je verschillende accommodaties van verschillende prijsklasse. Je kunt hier veel info vinden over de Corn Islands. De meeste mensen trekken er zo’n 4-7 dagen voor uit om de Corn Islands te bezoeken en dan heb je idd de meeste dingen wel gezien en gedaan. Het is toch vooral strand, zonnen, zwemmen, snorkelen, duiken, in de hangmat liggen en seafood eten :slight_smile: Maar de eilanden zijn echt prachtig, je bent een paar dagen in een paradijs! Daarnaast zijn maart en april qua weer de beste maanden om de Caribbean te bezoeken.

Het regenwoud bevindt zich in Río San Juan. Je met de bus naar San Carlos reizen en daar met de boot naar El Castillo. Vanaf hier kun je makkelijk allerlei tochten en gidsen regelen naar Indio Maíz, de jungle :slight_smile:

Vrijwel overal in Nicaragua (zeker in de grotere en bekende steden en toeristische gebieden) zijn er ATMs waar je geld uit de muur kunt halen. Zover ik weet werken Nederlandse pinpassen alleen bij de banken BAC en Banpro. Creditcards moeten in principe overal werken, ik geloof dat visa iets meer bekend is dan mastercard, maar beiden werken gewoon in Nicaragua. Als je naar de Corn Islands gaat is er alleen 1 pinautomaat op Big Corn Island, dus zorg dan dat je voldoende geld bij je hebt in geval de pinautomaat net een storing heeft.

Saludos,
Sole

Hoi Sole89,

Bedankt voor je reactie!

Na aankomst in Managua (3 maart in de avond) wil ik de volgende dag naar la Isla Grande del Maíz vliegen. Is het niet handiger om daarna terug te vliegen naar Bluefields om vanuit daar de bus naar Rio San Juan te nemen? Is dat überhaupt mogelijk vanuit Blue Fields, en hoe lang duurt die busreis?

Of vanuit waar is het makkelijker/ sneller om naar Rio San Juan te reizen? Het lijkt me vanuit San Juan del Sur of Granada/ Managua een stuk verder.

Heb je verder nog tips voor wat betreft een mooie vulkaan? Ik heb overigens geen zin in een lange hike.

Eigenlijk wil ik drie dingen doen/ zien in Nicaragua: la Isla Grande del Maíz, een vulkaan en een tour door het regenwoud. Is dat laatste wel mogelijk gezien het feit dat Rio San Juan helemaal in het zuidoosten van het land ligt.

Alvast bedankt voor je tips/ informatie!

Hola,

Het is niet mogelijk om vanuit Bluefields naar Río San Juan te reizen. Je kunt alleen per boot vanaf Bluefields naar El Rama en dan de bus pakken naar Juigalpa, vanuit Juigalpa kun je een bus pakken naar San Carlos. Het handigste is dus gewoon een retourtje Managua-Big Corn Island te boeken en vanuit Managua de bus te pakken naar San Carlos. Verder gaat er ook elke maandag en donderdag een bus vanuit Granada naar San Carlos.

Als je niet van lange hikes houdt maar wel graag vulkanen wilt zien, raad ik vulkaan Mombacho, vulkaan Masaya en vulkaan Cerro Negro aan. Alle drie totaal verschillend en allemaal erg spectaculair!

De drie dingen die je graag wilt doen in Nicaragua zijn wel haalbaar in 2 weken. Nicaragua heeft zoveel te bieden. Ik zou als ik jou was van te voren een aantal reisgidsen en internet raadplegen om te kijken wat je allemaal wilt doen en zien :slight_smile:

Saludos,
Sole

Tip: kijk via uitzending gemist nog even naar de afleveringen van 3-op-reis van 9 en 16 februari, Katja is hier in San Juan del Sur en op Ometepe (ook de moeite waard) en reist per boot naar San Carlos en dan door naar El Castillo en bezoekt daar de jungle. Toevallig precies de tocht die ik in 1998 heb gemaakt.
Vanuit San Carlos ben ik vervolgens met de bus naar Rama gegaan en toen met de boot via Bluefields naar Corn Island. Dat was voor ons even een paar dagen vakantie tijdens het backpacken, het is zeker de moeite waard, maar ik vind het geen must.
Vulkanen Masaya en Mombacho zijn zeker allebei de moeite waard. Bij Masaya heb je de optie om een nighttour te doen, eind van de middag eerst de grote krater bekijken, dan tegen schemering lavagrotten in waar dan net vleermuizen naar buiten vliegen en daarna met gasmasker op een kleinere krater ingluren, het is dan inmiddels donker en je ziet de lava gloeien.
Op de Mombacho kun je een canopytour doen, ook erg leuk, en rondwandelen rond de krater. Dat is niet zwaar en je hebt bij helder weer prachtig uitzicht op het Meer van Nicaragua en Ometepe, Laguna de Apoyo … Slik, ik heb ook wel weer zin om te gaan … Veel plezier in ieder geval!

Súper bedankt voor de informatie allemaal, os lo agradezco mucho!

Trouwens, hoeveel dagen adviseren jullie mij om op ‘la Isla Grande del Maíz’ te verblijven? Drie of vier dagen? Ik ben redelijk actief ingesteld en op het strand liggen, gaat me na 1 of 2 dagen wel vervelen. Verder doe ik niet aan watersporten. Maar ik zou wel heel graag die prachtige, tropische eilanden met eigen ogen willen bewonderen…

Is er op ‘la Isla Grande del Maíz’ genoeg te doen (qua uitgaan, misschien zelfs excursies)?

Heeft iemand nog tips voor wat betreft betaalbare hotels op ‘la Isla Grande del Maíz’? Of zijn ze allemaal vrij duur (72 euro per nacht)?

Hola,

http://www.bigcornisland.com/ Voor meer info over de Corn Islands, ook accommodaties! Ik zou minimaal 4 dagen op de Corn Islands verblijven :slight_smile: Op Big Corn is een soort van discotheek en zijn wat barretjes, op Little Corn zijn ook aantal barretjes. Excursies zijn voornamelijk duiken, snorkelen en vissen. Bekijk goed de website die in dit berichtje staat, hier kun je ook info vinden wat je allemaal kunt doen.

Saludos,
Sole

Let op: je kunt niet “onverwacht” van Big Corn terug vliegen.
Wij kwamen op woensdag op de airstrip om een ticket te bespreken: de eerstvolgende mogelijkheid was maandag…

En: men wil een ticket zien, inchecken op alleen je paspoort (zoals wij kennen) doen ze niet!