Is luxueus reizen een kwaad van onze tijd? Een voorrecht voor rijkelui? Of een feest voor iedereen? Tussen schip en bankrekening liggen keuzen: luxe als dure exclusiviteit, luxe als speurneus, luxe als gemoedsgesteldheid. U kan hieronder reageren over het onderwerp !
Ik heb het idee dat de samenleving op dit moment steeds minder luxe wordt. Interessante aflevering van Tegenlicht gisteren op NPO2 over de veranderende samenleving van dit moment: Hoezo samen delen? gemist? Start met kijken op NPO Start
Reizen is in de laatste 20 jaar enorm veranderd. Er zullen altijd mensen zijn die wat meer aan een reis kunnen of willen geven. Dat was 100 jaar geleden zo, nu is dat net hetzelfde. Alleen, nu kan je via het internet en de media zien wat de rijkere der aarde kunnen. In 1900 werd er evengoed op olifanten en tijgers gejaagd, toen wist het gepeupel wel iets, maar lang niet zoveel als nu.
Vraag is, ben je jaloers op luxueus reizen, of eerder afgunstig?
Ik ging vroeger trekken in Frankrijk, gewapend met een rugzak, tenten stafkaarten en n kompas. Nu zie ik hier in Chiang Rai (:)) jongeren rondlopen met state-of-the-art GPS, smartphones en tablets… vroeger moest je voor alles zelf op zoek, nu is t internet overal binnen vingerbereik.
DAT is volgens mij ook luxe…
Vandaag nog sprak ik met een Jappanner die al 3 jaar lang de wereld rondtrok op zn Suzuki DRZ400, low budget vertelde hij me. Maar in die drie jaar had hij er al wel 60000 dollar doorgejaagd… geen luxe verblijven, wel de luxe van de tijd…
Kan je een safari met 5 sterren tentenkampen of een all in cruise vergelijken met een 6 weken rugzaktrekking door Laos, Cambodja en Vietnam?
Voor veel mensen is een week Centerparks ook een luxe.
Iedereen het zijne, laat je niet leiden (lijden?) door afgunst.
Een bedenking maak ik me wel, Ecotourisme. Als je een sticker van WWF of Greenpeace op je 4X4 plakt is die trip in Kenia plots Eco?
Mee eens dat je je moet afvragen wat luxe is.
Ook ik lees steeds vaker dat de Back to basic weer trendy gaat worden. Een weekje zonder luxe artikelen. Nou zie ik mezelf nog niet zitten op een natuurcamping terrein in Nederland, zonder enige vorm van luxe, maar ik heb er dan weer geen problemen mee om in de middle of nowhere te overnachten in een tentje in Kenia, waar een hutje bij staat met een emmer die een wc moet voorstellen (waarna iedereen de bosjes achter het hutje verkoos boven de emmer), waar de douche niet standaard is en als die er al is alleen na 16.00 uur werkt en/of koud water afgeeft…
Is dat typisch niet-luxe of valt het nog onder luxe omdat ik het in Kenia doe in plaats van in Nederland?
Voor iedereen zal het anders zijn wat luxe is, afhankelijk van hoe hij/zij in het leven staat.
Er zijn mensen die zweren bij een strandvakantie in een all-inclusive zoveel sterren-accommodatie, maar dat noem ik geen vakantie, dat noem ik een nachtmerrie, hoe luxe dan ook.
De ware luxe van een vakantie ligt voor mij in het feit dat ik naar de locatie kan gaan waar ik naar toe wil gaan en dat ik daar kan doen wat ik daar wil doen. Dat ik keuzes heb. Dat is luxe!
Luxe is voor mij in principe elk produkt/dienst dat het leven meer comfortabel dan functioneel maakt. Van een heli met privépiloot tot aan een drijfvlot van afvalhout. Van een erotische massage tot aan een cursus diepzeeduiken. In wezen allemaal luxe!
En hoe meer poen je hebt, hoe luxeuzer je kan reizen. Daar gaan ze hoor - de echte reizigers - tot de tanden toe gewapend met apparatuur, cash, pinpassen, inententingen, medicatie en verzekeringen. Hoezo back-to-basic? Hedonisten en kapitalisten!
Iedereen moet reizen zoals hij of zij dat zelf het leukste vindt. Als iemand 3 weken aan een zwembad in Griekenland wilt liggen moet diegene dat lekker doen. Er zijn best veel ‘‘vrijbuiters’’ die neerkijken op de manier waarop anderen hun vakantie vieren. Maar als je zo naar anderen kijkt ben je stiekem helemaal niet zo vrijzinnig als je zelf denkt.
Het overdadig luxe reizen is niet hetgeen dat deze wereld uitholt, dat is het veel te hoge geboortecijfer.
Is het geen luxe om op vakantie te kunnen gaan? Waar trek je de grens voor luxe?
Voor mij is vakantie, anders dan wat je gewend bent te doen het hele jaar, andere dingen beleven, ervaringen opdoen elders (buitenland/overzees). Ik houd van luxe resorts, backpacken is geen optie voor mij, kamperen c.q. camping is niet aan mij besteed… vakantie is voor mij genieten… en dat doe ik door te verblijven, in mooie hotels, design hotels/appartementen, bungalow. maar zeker niet low budget… en dan kan ik zeggen wanneer ik (min of meer) uitgerust thuiskom… van ja… ik heb vakantie gehad en ik heb genoten… en dat begint al bij het binnentreden van een hotelkamer… het lijkt triest maar toch :bang:ik geniet dan wel … van dat moment van mijn vakantie …