Als je niet weet wat je wilt...

Heb dit bericht ook ergens anders geplaats, voor de zekerheid ook hier:

Ok, beetje vage vraag heb ik, want zoals de titel van het onderwerp al zegt weet ik niet goed wat ik wil. Ik heb binnenkort alle tijd (baan opgezegd) en redelijk wat gespaart (15.000). En nu komt het luxe probleem: ik weet niet wat ik wil. Gezien de luxe van het probleem schaam ik me er ook voor, maar ik merk dat zodra ik iets bedenk ik meteen 10 tegen argumenten bedenk…voorbeeldje:

• Heb een aantal reizen alleen gedaan en dat beviel goed, altijd wel mensen ontmoet…maar toch twijfel ik nu of ik niet beter met een groepsreis kan gaan. Houd er toch van om mensen om me heen te hebben, maar wil niet achter aan paraplu aan lopen. Ik hoop dan iemand te ontmoeten met wie het klikt en waar ik verder mee kan reizen, aan de andere kant grote kans dat dat niet mogelijk is en dan zit ik na die reis toch ergens in mn eentje.

• Bestemming onbekend, denk nu sterk aan Azie en dan oversteken naar Australie (vrienden opzoeken). Maar denkend aan in mn eentje een beetje door Azie rondreizen word ik ook niet blij van, er zijn weinig hostels te vinden met dorms, vnl toch hotel achtige dingen. Tegelijkertijd ben ik inmiddels 30+ en wil ook niet in een party sfeer zitten (althans niet te vaak :slight_smile:

Ok, ik voel me een zeur. Het probleem is in 1 zin samen te vatten: ik weet niet wat ik wil en de vraag is dan ook-hoe kom ik erachter wat ik wil? Er kan zoveel, zoveel keuzes…hebben anderen hier ook last van (gehad)? Het lijkt altijd alsof de meeste mensen een heel plan hebben van wat ze willen…hoe ouder ik word hoe moeilijker ik dit lijk te vinden (dertigersdilemma aan het woord).

Misschien zou de oplossing zijn een enorme chill-plek ergens op aarde waar ik eens kan bedenken wat ik wil. Weet iemand een relaxte plek waar je met gemak een maand kunt zijn?

Nou, als je dit relaas gelezen hebt en ook nog een tip hebt, alvast bedankt! :chin:

Annet.

hi annet,
heel herkenbaar wat je schrijft!
ben 30 jaar en ook heel erg aan het twijfelen over wel of niet gaan.
Ben een jongen tegen gekomen (24 jaar) en we willen samen gaan, maar ik heb inmiddels ook al 10 tallen tegen argumneten bedacht en kom er ook niet achter wat ik nu wil.
Aan de ene kant denk ik, gewoon gaan! mijn baan hier vind ik toch niet leuk, en ik woon in een huurwoning die me ook niet helemaal bevalt, maar aan de andere kant ook zoveel twijfels.
groetjes
Jessie

Ah je zit dus ook in het dertigersdilemma… :slight_smile: irritant he? al die mogelijkheden en keuzes…luxe probleem. Maar van meer keuzes schijn je ongelukkig te worden.

Als ik eenmaal ergens ben, weet ik meestal wel of ik links of rechtsom wil… maar even die drempel over om te gaan!

Heb je al enigzins plannen of nog geen idee? en wil je met die jongen gaan omdat het goed klikt, of omdat je niet alleen wilt gaan?

Groetjes, Annet.

Ik denk dat jullie beiden wel weten wat je wilt, maar gewoon schrik hebt om het onbekende in te duiken en dit dan vooral alleen te doen.

Ikzelf wil al vanaf mijn 16-17 gaan reizen. Al echt veel plannen gemaakt / intenties gehad om dit te doen. Eens naar Hongarije willen gaan met een onbekende op mijn 17. Niet doorgegaan. :frowning:
Lange relatie gehad en die persoon was niet aan reizen.
Relatiebreuk en nadien iemand anders leren kennen.
Hem op reis in Griekenland leren kennen waar ik op dat moment de zomer doorbracht. Relatie van ongeveer 1 jaar gehad. Die zomer gingen we gaan backpacken door Turkije… Relatiebreuk… geen turkije.

tja, je kan moeilijk bij iemand blijven als het niet meer lukt he, enkel en alleen voor de reis.
't Jaar daarop leer ik een jongen kennen en heb hem maar direct na 1 maandje verkering meegenomen voor 1 weekje Istanbul en direct getest wat voor vlees ik in de kuip had.
ondertussen hebben we verschillende reizen gemaakt (kort/lang,dichtbij/veraf, citytrip/backpakken…)
en volgend jaar zijn we weg voor 1 jaar.

Ik denk niet, rekening houdend met de 2 zomers die ik op kreta heb doorgebracht, dat ik het alleen zou doen. Ik ben wel sociaal en leer makkelijk mensen kennen, kan ook wel mijn plan trekken maar ben echt geen mens om maanden alleen op stap te gaan. Niets leuker dan dit te kunnen delen met iemand die je graag ziet.

Nu ff terug on topic… Maar als jullie inderdaad dromen om te reizen… Ga er dan gewoon voor.
Uiteindelijk leer je wel altijd mensen kennen: tijdens een tourtje, in het pensionnetje, kan je taxi’s delen, leer je mensen kennen op de bus en beslis je om enkele dagen met elkaar op te trekken…
Wij doen dit soms ook zo en we zijn een koppel. Dus als ‘alleenreiziger’ zul je zeker andere reizigers aantrekken.
De moeilijkste stap van de ganse reisondernemening is de knooop doorhakken en de sprong in het wilde weg nemen en gewoon DOEN.
Dit hebben wij ook zo ervaren en er is een grote last van onze schouders gevallen.
Je hebt zoveel dingen waaraan je kan twijfelen: ga ik dit wel kunnen alleen, wat allemaal te regelen, wat met mijn job,ga ik wel voldoende budget bijeenrapen,…??? Zovele vragen. Maar die lossen zichzelf op van zodra je een concreet doel voor ogen hebt.

Veel succes ermee…
En vergeet niet, als je de reis nu niet maakt… zie dit dan niet als fallen maar als een manier om jezelf beter te leren kennen.

Groetjes Ellen

Oké Annet, en Jessie, hier wat positieve over de streep-trekkerij…
Ik heb zelf met mijn vriend twee jaar rondgereisd, een groot deel van de tijd door Azië. Ik weet het, het is makkelijker met z’n twee maar uitiendelijk is het gewoon een beslissing. Wat wil ik graag doen met/in mijn leven. Niet zo moeilijk lijkt me. Als je iets echt wil kan je wel heel veel twijfelen maar daar kom je niet verder mee. Je ziet het vast wel om je heen, mensen vallen bij bosjes of worden ziek, geniet zolang het kan.

Nu wil ik nog een paar maanden “alleen” naar Afrika maar dat is een nieuw continent voor mij, ik weet nog niet hoe het werkt, vriendlief heeft geen zin en dus ben ik op zoek naar een reisgenootje en dat lijkt wel te lukken. En als dat voor Afrika lukt moet het een eitje zijn om iemand voor Azië te vinden.

Maar goed. Als ik nu naar Azië zou gaan zou ik meteen alleen in het vliegtuig springen, no problem. Er zijn zat gezellige guesthouses met hangmatten en gezamelijke plaatsen om mensen te ontmoeten. Wel afhankelijk van waar je bent moet ik zeggen. Hoe toeristischer het land, des te minder contact we kregen met anderen is mijn ervaring. Ben ook 30+, geen party animal. Bijvoorbeeld in Myanmar waren weinig toeristen maar misschien juist daarom was het heel gezellig. En Thailand wat minder. Ook afgelegen eilanden doen het goed, Togean islands, sulawesi, Indonesië bijvoorbeeld. Je kan geen kant op, alleen het water in dus zit je “opgescheept” met allemaal (meest) leuke mensen.

Is het nog een idee om een cursus yoga te gaan doen of iets leuks vaags in India? Of een muziekinstrument leren bespelen, een maandje vrijwilligerswerk of een paar duikcursussen te doen om een land te proeven en wat mensen te leren kennen? Een leuke start van een reis lijkt me.

Australië zal waarschijnlijk wel only the lonely worden als je niet met alle twintigers rond wil hangen. Ik voelde me daar zo’n bejaarde backpacker. Was toen 35 :frowning:

Ga ervoor!
Veel reisplezier,
Martine

Hoi Annet,

Ook voor mij best wel herkenbaar! Ook een dertiger met luxeproblemen en teveel keuzemogelijkheden, al worstel ik met andere dilemma’s. Bij mij geldt dat ik sinds mijn eerste lange reis (van een jaar) in 1997, nooit meer van de travel bug af ben gekomen en ik een aantal keer per jaar heel heftige aanvallen heb van: ik wil weg, de wijde wereld in!
Maar tegelijk vind ik Amsterdam superleuk, wil ik mijn vrienden en mijn teamsport en mijn katten niet missen, en zie ik al een hoop gedoe omtrent kattenverzorging, huis verhuren, baan opzeggen (en wat dan daarna?) etc. Tijdens die eerder reis had ik toch net wat minder vaste lijntjes. En zoals gezegd wil ik ook eigenlijk ‘thuis’ niet superlang missen. En ook bij mij speelt dat alleen reizen een rol: dat heb ik wel al veel gedaan, maar zou dan zoveel liever met ‘die ene speciale’ op reis gaan (als het voor langer dan een maand is).

Tot nu toe stil ik af en toe die kriebels met een vakantie van een maand, en nog een keertje ben ik 9 weken weg geweest. Maar dan kom je altijd mensen tegen die 3, 4, 7 maanden op reis zijn en dan gaat het toch wel extra kriebelen… ik zit dan best wel aan een soort schema vast anders ben ik gewoon niet op tijd terug voor mijn terugvlucht. Zoveel tijd en vrijheid is ook heerlijk, weet ik…

Anyway, 't ging om jouw probleem (maar dan voel je misschien wat (h)erkenning)… waarvan ik snap dat jij het zelf voelt als gezeur, maar bedenk ook even dat een generatie geleden, er helemaal niet zoveel keuzes waren en dat wij dus echt wel in een lastige maatschappij leven. Er was laatst nog een documentaire over op tv van mensen die er helemaal depressief of neurotisch van geworden waren. Dus ik vind het niet zo gek dat ik en heel veel mensen van nu daar tegenaan lopen. Soms kan ik me er niet eens meer toe zetten om te kiezen wat ik zal eten. (Overigens is op reis zijn natuurlijk één lange aaneenschakeling van keuzes maken, waar eten? waar slapen? door reizen of blijven? dus misschien ook dat ik daarom even wat routine kies, lekker thuis.)

Vroeger ging je als vrouw gewoon trouwen met een man (niks samenwonen, niks latten, niks lesbisch zijn, niks bom-moeder, niks single blijven), stoppen met werken, menig werkgever ontsloeg een vrouw zodra ze trouwde (dus niks kiezen tussen studeren of werken, wat voor baan dan, of toch nog doorstuderen, of reizen, of een uitkering??), je ging gewoon kinderen baren en bleef in het dorp van je ouders wonen of waar je man een baan had (dus niet kiezen of je kinderen wilde en waar je wilde wonen). Dat had natuurlijk ook allerlei negatieve gevolgen, vooral als je een beetje anders was, maar het lijkt mij wel een veel rustiger, zorgelozer bestaan.

Maar goed jij hebt nu eenmaal wel al die keuzes want zo is de maatschappij nu eenmaal. En die legt ook nog op dat je wel altijd de juiste moet maken! Want je moet toch zeker wel elke dag ‘gelukkig’ zijn! En dan kunnen dingen als verwachtingen, status en cultuur ook nog grote rollen spelen.

Wat bij mij persoonlijk wel kan helpen, zijn van die trucjes om écht bij je eerste gevoel te komen: wat wil ik nou het LIEFST?
Bij mij helpt het dan bijvoorbeeld om net te doen alsof een ander voor mij de keuze maakt, dat diegene dan zegt: “joh je moet gewoon een nieuwe baan zoeken en hier blijven” of “je moet lekker gaan rondreizen in Zuid-Amerika”. Je merkt als het goed is vanzelf wel wanneer je de heftigste reactie hebt zo van: “hee maar dat wil ik helemaal niet!”
Of dat je bijvoorbeeld net doet alsof je nog maar twee jaar te leven hebt… misschien wil je het laatste jaar wel met geliefden doorbrengen, maar dat eerste jaar…?? Wat wil je nou echt het allerliefste doen in je leven?
En het klinkt misschien morbide maar het is misschien niet eens zo onrealistisch ook. Iedereen kent toch wel iemand die al voor zijn/haar 40e is gestorven?

Misschien kun je ook een soort tussenvariant kiezen, dat je wel op reis gaat maar het nog open laat voor hoe lang. Of dat je een baan of vrijwilligerswerk zoekt voor een aantal maanden in een leuk land, zodat je toch wat vastigheid en vriendschappen opbouwt. Of misschien is er stiekem toch wel iemand in je vriendenkring die samen met jou op reis wil, zonder dat jij dat weet. Gooi eens wat balletjes op.

Hier nog een mooie uitsmijter, een waarheid als een koe:
“Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So, throw off the bowlines; sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore Dream Discover.” - Mark Twain

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Misschien later meer…

Succes, van een andere quarter life crisis-er. :slight_smile:
Cécile

1 like

Hoi Martine, op mijn website kun je mijn reisverhalen lezen van 4 weken Malawi in mijn eentje (dagboek in 't Engels), en 5 weken Tanzania en Kenia in mijn eentje (in het Nederlands). Allicht een manier om alvast een indruk te krijgen hoe het is om daar als vrouw alleen (of met een ander) te reizen. Inderdaad wel anders dan Azië hoor. Maar zelf vind ik de mensen (de niet-criminele dan, dus de meesten natuurlijk… zijn gewoon net als wij allemaal goedwillende brave burgers) wel veel prettiger dan in Azië… ik heb 't niet zo op dat Aziatische kruiperige, en die glimlach die lang niet altijd echt is. De mensen in Oostelijk Afrika ‘snap’ ik veel beter en vind ik heel zonnig en beleefd en hartelijk (behalve de paar rotte appels maar daar heb ik het even niet over want die heb je in Nederland ook). Je vraagt bijvoorbeeld in Malawi de weg en een mannetje loopt helemaal een kwartier met je mee om het te wijzen, en wil daarna alleen maar een hand en jou een fijn verblijf in Malawi wensen. Dat soort dingen gebeurden me daar om de haverklap.
Ook de dieren en de natuur vind ik zo overweldigend in Afrika. Echt ‘oer’.

Hahaha dat hoor ik ook vaak over die oostkust! Zelf heb ik met een vriendin samen in een grote bak van een auto de hele zuidkust af gereden van Perth naar Sydney en waren wij de jonkies. We werden omgeven door bejaarde Australiërs in hun supersonische glimmend witte campers.

1 like

Cecile! ik zit in druilerig Rome je bericht door te scannen, maar ik ga als ik thuis ben je lange reactie lezen, superleuk!!!

dankjewel alvast…

Beste Annet,

Maak mij 200 euro over dan geef ik je een goede en bruikbare tip! Kan ik ff een weekendje weg en heb jij én een goede tip én nog steeds 14.800 euro om te gaan reizen : )

Ik zie je reactie graag tegenmoet! Dan doe ik je mijn rek.nummer toekomen en geef ik je een héél goede tip.

Met vriendelijke groet,

Ray

1 like

Hahahaha goeie! Je moet een bureautje starten voor dolende dertigers zoals ik en Annet! :slight_smile:

Heej Annet,

Ik zou zeggen gewoon doen.

Ik ben wel een aantal jaartjes jonger als jou, maar ik kamp ook al me hele leven met het probleem dat ik niet weet wat ik wil.

Eerst qua opleiding niet en nu ook qua werk niet.

Het enigste wat ik zeker wist is dat ik wou reizen.
Ik heb nu een tijd lang gespaard en vertrek in januari alleen naar vietnam.
Daar begint mijn reis door azie richting australie en nieuw zeeland.
Ik heb inmiddels wel op papier staan waar ik heen wil etc.

Verder trekt het ‘onbekende’ mij juist wel aan.
Zo maak je nog eens wat mee in je leven

Super wat je schrijft, Cecilia!
Dank je voor je goede advies en openheid!

Je bericht deed me echt wel goed voelen en heb meteen je methodieken toegepast! Want ook ik ben 31 en zit sinds een tijdje met serieuze levensvragen… I join your club, oh ironie.

Ik hak de knoop deze vrijdag door en boek een vlucht naar Australië om er met een working holiday tot 12 maanden te verblijven! Yihaa! :slight_smile:
En ik stel voor mezelf de doelstellingen op een lager pitje, zoals Cecilia beschrijft als de tussenvariant: een beetje reizen en daarna een job zoeken en enkele maanden settelen. Ik hoef er niet het maximum uit te halen en 12 maanden te blijven, ik heb niets te bewijzen tegenover iemand, nog te verantwoorden waarom ik dit doe.
Evenmin heeft het zin om me zorgen te maken over “wat nadien?”… Die irrationele gedachten over iets wat nog niet is gebeurd en over de toekomst maken dat ik zo twijfel(de). Dat zullen we dan wel zien hé.

En ik vertrouw er op dat het goed zal komen!
Het leven is groeien en leren.

Dus, beste Annet, het is inderdaad een sprong in het onbekende en een drempel waar we overheen moeten. Besluiteloosheid is tergend en creëert een ellendig gevoel. Teveel keuzemogelijkheden is inderdaad een luxe-probleem, maar daarom moet dit niet meteen gebagatellisseerd worden.

Misschien een goede tip: heb net het boek ‘Het dertigersdillemma’ van Nienke Wijnants uit de bib geleend… het is niet oplossingsgericht noch een zelfhulpboek, maar hetgeen Cecilia schrijft staat ook in dat boek.

We zullen er wel uit geraken, dames!

Hou jullie goed!

Groetjes,
Liezy

(“Blijven lachen”, zegt mijn pilates-trainster altijd, zelfs als we puffend en geconcentreerd de buikspieroefeningen doen. Dus ik pleit voor meer humor en eens durven lachen met mezelf.)

(“Blijven lachen”, zegt mijn pilates-trainster altijd, zelfs als we puffend en geconcentreerd de buikspieroefeningen doen. Dus ik pleit voor meer humor en eens durven lachen met mezelf.)

HEY!!!

… Dat was mijn tip haha! Veel reisplezier, geniet van het leven en ben goed voor deze aardkloot!

Groetjes Ray

Hey goeie boekentip Liezy, ga ik ook eens lenen! Voelen we ons tenminste niet de enigen die hier soms tegenaan lopen.
Goed dat je naar Australië gaat! Pas maar op dat je niet verliefd wordt op zo’n knappe zongebruinde surfdude of chick! :wink: Zit je weer met een nieuw dilemma! Haha.

Voor nog wat leuke citaten (excuses om op reis te gaan) > ga naar mijn website > Travel > Travel Quotations.

Bij mij gaat een reisje van 3 weken voorlopig weer de ergste kriebels stillen, eind van het jaar naar Nicaragua! :smiley:

De update: ik heb geboekt!! het wordt nieuw zeeland, australie en dan azie…!!! jeej spannend en leuk…

Voel me zo vrij als een vogel :slight_smile:

Woehoooeee!! Gaaf! Veel plezier met de voorbereidingen.

Gaaf Annet! Wanneer ga je, en hoe lang ben je weg?

Hoi Annet,

Ik zag dat dit topic van vorig jaar is, maar ben toch benieuwd hoe het met je gegaan is op reis.

Zelf ben ik binnenkort mijn baan kwijt en zit er over na te denken om in september/oktober op vakantie te gaan. Ongeveer een maand, kijken of dat gaat. Wel alleen, want mijn vriend wil niet mee. (met hem ga ik eerst 2 of 3 weken camperen in Frankrijk, eind juli, begin augustus)

Sept/okt lijkt mij DE periode voor mij om te reizen, en daarna weer solliciteren voor een nieuwe baan, met de 3 weekse vakantie per jaar.

Alleen… inderdaad, ga ik alleen, slik. Dus ik ben heel benieuwd hoe jouw reis was. Of dat ik energie ga steken in het zoeken van een reismaatje.
En dan nog even bedenken waar ik naar toe ga…

Hopelijk lees je dit nog, na al die maanden :slight_smile:

Groetjes Saskia