Is het mogelijk de Dettifoss eind April te bezoeken ?

Kun je met een gewone auto eind April het eiland rond en alsook de Dettifoss bezoeken ?

Toen ik er was half april kon je nog niet naar Dettifoss, ook niet met een 4WD. De weg was nog afgesloten. Met wat geluk is hij wel al open als jij er bent, het ligt aan het weer. Dat kun je bijhouden op deze speciale website als je er bent: www.road.is | The Icelandic Road and Coastal Administration (ze hebben ook een telefoonnummer dus als je geen internet hebt kun je dat bellen. Ze spreken Engels. Spaar 10 kronur muntjes op om te kunnen bellen.)
Sowieso moet je elke dag het weer goed in de gaten houden. Het kan ook erg snel omslaan en erg heftig worden, het is natuurlijk maar een klein eilandje in een grote oceaan waar opeens iets kan komen aanwaaien.

Je kunt in principe wel met een gewone auto het hele eiland rond maar je weet natuurlijk nooit wat het weer doet. Maar die Nr. 1 Ring Road wordt elke dag heel goed schoongeveegd van sneeuw. Ook daarvoor is bovenstaande website geschikt. Je ziet zelfs webcams waarmee je bepaalde stukken weg kan bekijken.

Ik heb in april met een gewone auto (Citroen C4) het hele rondje gereden en soms ook wat uitstapjes buiten de Nr. 1 Ring Road, die uitstapjes waren met wisselend succes.
Bv. Snaefellsness peninsula rond lukte niet (bij Anarstapi echt 3 meter sneeuw en dichte mist waardoor ik nog maar 2 meter zag, dus moest zelfde weg terug; een 4WD had dan ook niet geholpen); en naar de vulkaan bij Myvatn in de buurt lukte ook niet, ook vanwege grote bergen sneeuw op de weg. Ook vanuit Husafell (bij Hraunfossar watervallen in de buurt) wilde ik naar die buisvormige lavagrotten maar ook daar durfde ik op een gegeven moment niet verder door de sneeuw. Bij dit alles helpt een 4Wd echt niet t.o.v. een normale auto.
Maar tot Husafell was dus wel gelukt. Wat ook wel lukte: Reykholt, Osar, Seydisfjordur, Fljotsdalur, Geysir & Gulfoss & Thingvellir.

Je kunt meer lezen op mijn website > Travel > Iceland 2007: mijn route, algemene tips voor IJsland (hoe hou je het betaalbaar), en speciale tips voor als je er met een auto wilt gaan rijden. Bij de route heb ik vet gemarkeerd waar ik ook overnacht heb, en geschreven wat ik daarvan vond.
Ook kun je mijn foto’s zien, waardoor je wellicht inspiratie krijgt over dingen die je ook wilt zien.

Langs die Nr. 1 Ring Road liggen al zoveel fantastisch mooie dingen (bv. Myvatn en Jokulsarlon en Skaftafell, zoek maar eens op via mijn foto’s of via Google Images of in je reisgids) dat je daar rustig 2-3 weken mee kunt vullen.

Op het Lonely Planet forum vind je ook diverse recente onderwerpen over reizen in april / mei, en over het huren van een auto (en wanneer je wél wat hebt aan een 4WD > volgens mij vooral in de zomer als je het binnenland in wilt en over heel ruig rotsterrein moet en door rivieren heen. Dan moet je wel ervaring hebben met 4WD rijden).

Veel plezier!
Cécile

bedankt voor de zeer nuttige informatie en je mooie website,
(ik heb uw website opgeslagen vanwege uw mooie foto’s)
groeten,
Hugo