Hoe bereikbaar en bezoekbaar zijn de highlights?
Veel highlights langs de ring road #1 zijn bereikbaar, ook met een normale auto (ik had een Citroën C4).
Highlights in het binnenland niet.
Ik kon wél de ring road af naar Deildartunguhver, Hraunfossar, Husafell (niet te verwarren met Husavik); Osar (30 minuten over modderweg maar was goed te doen destijds); Seydisfjordur (wel wat ijs op slingerende bergwegen, wees voorzichtig), Fljotsdalur (laatste stuk 30 minuten op grintweg, ging prima), en naar Þingvellir national park en Gulfoss (ook b-wegen).
- Wat is de kans dat zijwegen naar bvb. Snaefellsnes, Westfjorden of Asbyrgi berijdbaar zijn?*
In mijn geval was de weg over Snaefellsnes slechts tot Anarstapi bereikbaar, toen reed ik tegen een berg sneeuw en mist van heb ik jou daar aan, en kon ik nog maar net keren op een smal bergweggetje. Dit was met een 4x4 ook niet te doen geweest. Maar wie weet hebben jullie geluk en kun je wel helemaal ‘rond’. Maar het is denk ik alleen leuk zonder mist; ik zag die bergen en gletsjers helemaal niet door de mist. Kijk op die website voor de wegcondities. Er staan ook webcams.
Westfjorden schijnt meestal niet te berijden te zijn in die periode; te slecht weer. Het westen heeft vaak slechter weer dan het oosten. Ook zijn die Westfjorden sowieso erg ver weg, ook al zou je het weer mee hebben.
Asbyrgi ken ik niet.
Husavik en Dettifoss waren niet bereikbaar.
Op mijn website zie je mijn route.
- Is het mogelijk wandelingen te maken? Alle tips welkom.*
Ja. Maar ook hierbij geldt: houd heel goed de weersvoorspellingen in de gaten, en laat altijd even aan de hostel/hoteleigenaar of receptionist weten waar je gaat wandelen en hoe laat je ongeveer terug verwacht te zijn. Op veel plekken heb je geen mobiel bereik, dus bellen zal niet lukken als je per ongeluk ergens strandt.
Vergeet niet dat IJsland in verhouding maar een klein eilandje is in een heel grote oceaan, waar dus binnen een uur opeens ‘nieuw weer’ kan komen aanwaaien. Het kan echt snel en heftig omslaan.
Ik heb gewandeld bij Hraunfossar, diverse wandelingen bij Myvatn (ging prima, ik had daar mooi weer), in Skaftafell national park (ook prima weer, en duidelijke paden), en bij Fljotsdalur (geen duidelijke paden, wel een mooie canyon…).
We willen in de eerste plaats in hostels overnachten. Misschien wisselen we wel eens af met een hotel/guesthouse/B&B? Kennen jullie zulke accomodaties die echt de moeite zijn qua comfort, omgeving,…?
Voor hostels geldt: met een eigen slaapzak is het goedkoper.
Leuke hostels vond ik:
- Fljotsdalur, een schattig boerderijtje met grasdak en maar 8 bedden (ik was de enige gast), geen douche (dus wassen met warm water uit een pan), erg aardige eigenaresse, prachtig uitzicht op een gletsjer (zie mijn foto’s), romantisch ouderwets huiskamertje vol boeken.
- Seydisfjordur, leuk ingerichte woonkamer, mooi uitzicht. Ik had een kamer voor mezelf alleen (voor de prijs van een bed).
- Osar, mooi relatief nieuw houten gebouw en goede keuken, dichtbij de zeehonden. Ook hier had ik een kamer voor mezelf alleen (voor de prijs van een bed).
Alle hostels vind je op http://www.hostel.is/
Niet-officiële hostels, en anderssoortige verblijven:
- een boerderij bij Husafell (let op: niet Husavik), super accommodatie. Wel op tijd aankomen want de vrouw van het tankstation heeft de sleutel en zij gaat om een uur of 5 of 6 naar huis. Dus bel eerst even. Ik had in april 2007 die hele boerderij van 2 verdiepingen voor mezelf alleen (voor de prijs van een bed). Prima keuken ook erbij.
- Bölti guesthouse in Skaftafell national park. Wel van tevoren reserveren. Dit was de enige keer dat ik een dorm room moest delen, maar met rustige volwassenen. In alle overige hostels had ik telkens een kamer alleen (voor de prijs van een bed), zo rustig was het gelukkig.
Heel basic maar wel prima voor de prijs en op een handige locatie was Eldá guesthouse in Reykjalid bij Myvatn (ongeveer de prijs van een hostel); de hotels zijn daar (net als overal) erg duur. (Hotels zijn 100 euro of meer voor een simpele kamer.)
- Ook tips voor tours zijn welkom.*
In 2007 gingen de boten nog niet op Jokullsarlon, dat startte toen pas in mei. Er gaan dan wel walvistochtjes vanuit Reykjavik. Vrienden van me zijn daarop gegaan maar hebben alleen in de verte wat staarten gezien.
Het schijnt erg tof te zijn om op sneeuwscooters te rijden.
Ik heb paardgereden vanuit Hveragerdi maar dat viel tegen. Je moest perse een helm op en overall aan en mocht geen foto’s maken, en die IJslandse paardjes stuiteren als een gek (als je op z’n IJslands rijdt, zal dat wel meevallen maar dat is dus een bepaalde techniek). Het was erg duur en het uitzicht was heel saai, ik had al veel mooiere landschappen gezien dan waar we toen doorheen reden.
Ik heb verder alles met de auto gedaan.
In jullie tweede week zul je al meer daglicht hebben dan in jullie eerste week. De tijden kun je al opzoeken op internet. Het wisselt snel in april.
Hopelijk krijgen jullie ook noorderlicht te zien! Vraag de IJslanders om adviezen.
Lees mijn IJsland-tips op mijn website onder Travel > Iceland 2007, o.a. hoe je het betaalbaar houdt, en speciale tips om daar zelf te rijden.
Veel plezier!