April/mei of september

Mijn vriend en ik willen misschien volgend jaar naar Ijsland. Nou zijn we alleen nog aan het twijfelen wanneer we willen gaan. Of het voorjaar of najaar… Wanneer heb je het meeste kans op goed weer?? Heeft iemand ervaring met april/mei of september? We willen ongeveer 2 weken en dan het hele land rond…

Dit is natuurlijk wel afhankelijk van wat je wil doen. Als je met een 4x4 het binnenland wil intrekken, vermoed ik dat in april nog vele wegen gesloten zijn en dat je beter in het najaar gaat. Als je gewoon de ringweg wil doen, kan het volgens mij alletwee. Wij zijn in september geweest en hadden vrij goed weer. 2 echt slechte dagen en natuurlijk wel eens een regenbui op andere dagen, maar zonder dat we ons reisschema moesten aanpassen. Als eens op de site www.weatherunderground.com gekeken? Daar kan je per dag per uur kijken welk weer het was de voorbije jaren. Maar ja, dat geeft natuurlijk nog steeds geen garanties voor de toekomst.

Bedankt voor je reactie. We willen graag de ring weg rond rijden en het binnenland overslaan. Willen misschien wel het westelijk gedeelte van Ijsland. Weet niet of dat met een gewone auto kan?

Wij hadden in mei stralend weer. Elke dag behalve de laatste dag een strak blauwe lucht. Soms in de verte donkere wolken, maar als wij er waren toch weer blauw. Laatste dag flinke regen, was jammer binnen de golden circle, maar ook geen ramp. Het kan ook tegen zitten in mei…ik zou wel eerder voor mei of september gaan, dan voor april; dat is nog half winter…wel is maart/september weer beter voor Aurora Borealis; die hebben wij moeten missen omdat het de hele dag licht was…heeft wel als voordeel dat je lekker veel kunt doen op een dag…

In **april **2007 (ongeveer 2e en 3e week van april) had ik een paar dagen in het westen af en toe sneeuw, en grauwe wolken, maar de rest van de tijd (noord, oost, zuid) prachtig zonnig koel weer, soms met harde wind. Dat zegt natuurlijk niet alles over hoe het in april 2014 wordt…
Het oosten en zuiden schijnen meer kans op goed weer te hebben, dus daarom bewaren veel mensen dat tot het laatst (had ik ook gedaan).

Ik heb wel gesproken met mensen die er in **juli **zijn geweest; echt hoogseizoen, heel druk, het gras is geel, de hostels volgeboekt (dus je moet alles van tevoren plannen). Wel kun je dan kamperen, en ook stellen ze campussen open als extra accommodatie.

Voordelen van april: het was toen (althans in 2007) zo rustig dat ik op die ring road vaak midden op de weg kon stoppen, uitstappen, foto maken en weer verder rijden. Zo weinig verkeer.

Ook boekte ik telkens een dagje van tevoren (of diezelfde ochtend, telefonisch) een bed in een slaapzaal, maar had ik 11 van de 12 keer een hele kamer of zelfs hele boerderij voor mezelf alleen.

Daarnaast zijn veel watervallen nog half bevroren, wat prachtig is.

Verder heb ik het geluk gehad noorderlicht te zien (bij Mývatn).

Het wat koelere weer vond ik geen punt, ik had me goed gekleed, de auto had stoelverwarming (mmmm!) en er waren door het hele land hot springs en warme zwembadjes / hot pots om in te zitten.

Ook worden in april de dagen (daglicht) heel snel langer, dat gaat veel sneller dan in NL. Na twee weken, had ik opeens al 2 uur langer daglicht per dag (de omslag moet natuurlijk van 23 uur donker in december, naar 23 uur licht in juni… dus grotere verschillen). In september heb je minder daglicht dan in april. Check de staatjes van zonsopgang en -ondergang op internet.

Het binnenland was destijds onbegaanbaar en de weg naar Dettifoss ook. Ik kon wel naar Thingvellir (= Þingvellir) national park, Gulfoss, Geysir rijden, en het hele rondje via de ringweg. Het stuk ten westen van Akureyri was wel een beetje spannend omdat er zoveel sneeuw langs de weg lag, er bijna geen ander verkeer was, er wat bergen waren, en ik dat gewoon niet gewend ben.
De weg zelf wordt meermaals per dag schoongeveegd. De weg- en weercondities kun je via een speciale site bijhouden; de weg kun je ook met een webcam bekijken. Het aantal voertuigen per uur tellen ze dan ook.
De auto’s hebben spijkertjes in de banden dus goeie grip bij gladheid. Maar het was gewoon het gevoel van verlatenheid en dat ik in mijn eentje was in die koude omgeving. Maar het is natuurlijk gewoon goed gegaan. En anders komt er toch wel regelmatig een vrachtwagen langs, en her en der vind je ook hutten met noodrantsoenen.

Op diverse punten ben ik wel van de ring road afgeweken, bijvoorbeeld naar Gulfoss enzo, maar ook naar Reykholt / Hraunfossar, en naar Osar, en naar Seyðisfjörður. Dat ging allemaal wel. Alleen in mijn geval ging het stuk naar Anarstapi (op het westelijke peninsula Snaefellsnes) niet goed, dat zie je ook op het plattegrondje op mijn site (doodlopend streepje, ik moest omkeren)… bergen sneeuw belemmerden de weg dus ik moest toch terug naar de ring road. Maar voor hetzelfde geld lukt het in april 2014 wel.

Je vindt al mijn IJsland-tips op mijn website: over autorijden in IJsland, maar ook hoe je het betaalbaar houdt. De plaatsnamen die vet gedrukt zijn, heb ik geslapen. Bölti guesthouse schijnt niet meer te bestaan.
Hier mijn tips: http://cile.home.xs4all.nl/ > Travel > Iceland 2007

En lees ook wat blogs op www.waarbenjij.nu, vul bijvoorbeeld zoektermen in zoals ‘ijsland mei’ en ‘ijsland september’.

Ik heb zelfs verhalen gelezen van mensen die er in december of februari waren en toch een geweldige tijd hadden. Stel je gewoon in op wat je gaat aantreffen, qua kleding en wat je wel en niet kunt doen. Het is en blijft een fascinerend land.

Goeie reis!