IJsland in April, Mei?

Hallo,

Na gereisd te hebben door Australië en Thailand wil ik nu een andere bestemming van mijn bucketlist gaan afvinken. Ik wil graag naar het adembenemende IJsland. Zijn er mensen die dit landje ook op hun bestemming hebben staan en dit liever niet alleen willen bezoeken?

Laat een berichtje achter, de lonely planet heb ik in ieder geval al in mijn bezit!

Groetjes Shaun Janssen

Succes met vinden van en reisgenoot.

Let op dat april en mei een enorm verschil zijn. April noemen ze nog winter. Mei is al hoogseizoen tegenwoordig.
Ik ben er een keer 2,5 week in april geweest, weliswaar in 2007. Machtig mooi land! Ik had heel vaak dat mijn mond letterlijk open viel van verbazing over de fantastische uitzichten. En aardige, grappige mensen, als je een beetje door de eerste stugheid heen prikt (ze deden me denken aan onze Friezen). Maar het is heel dun bevolkt dus je komt ook in stukken waar je amper mensen tegenkomt. ‘Even onderweg eten bij een cafeetje’ bleek een verkeerd beeld te zijn van mij, er zijn helemaal geen dorpjes en cafeetjes onderweg, alleen maar boerderijen en tankstations. :slight_smile:

In april (vooral de eerste helft) zijn veel wegen in het binnenland nog niet begaanbaar, maar dat is niet erg. De #1 ringweg het hele eiland rond, blijft (meestal) wel begaanbaar, die houden ze zoveel mogelijk sneeuwvrij. En er is enorm veel te zien langs die route, meer dan ik kon zien in mijn 12 dagen met huurauto (de rest van de dagen was ik in Reykjavik en omgeving). Wel moet je elke dag de weerberichten in de gaten houden, ze hebben speciale websites voor de conditie van de wegen met webcams en al.

Ik had een Citroën C4 gehuurd en dat ging prima. Veel mensen denken dat je een 4WD nodig hebt maar dat is alleen als je het binnenland in wilt, riviertjes oversteken enzo. Op die ringweg is een normale auto goed genoeg! (En veel goedkoper.)

Wat ik geweldig vond van het reizen in die periode was dat het zo rustig en sereen was. Ik was vaak de enige auto op de weg en kon gewoon makkelijk stoppen om foto’s te maken. In hostels betaalde ik voor een bed in een slaapzaal maar had ik vaak een hele kamer voor mezelf alleen. Het is trouwens goedkoper als je een eigen slaapzak en kussensloop bij je hebt.
Ook zijn veel watervallen (half) bevroren wat heel mooi kan zijn.
En wat ik bijna nog vergeet: de kans om noorderlicht te zien! Ik heb dat geluk gehad! Echt een overweldigende ervaring.

Zelf vond ik het juist heerlijk om alleen rond te reizen, het paste heel goed bij de serene schoonheid van IJsland. Ik had geen geklets aan mijn kop willen hebben wat afleidt van al dat moois, en al helemaal niet van iemand die ik nog niet eens kende! (Sorry maar ik snap nooit zo goed dat mensen zo iets intens als een vakantie willen delen met een vreemde… maar iedereen is daar anders in.)

Het daglicht maakt in april een snelle omwenteling; aan het eind van de vakantie had ik al twee uur langer daglicht (uurtje 's ochtends en uurtje 's avonds) dan 2,5 week daarvoor! (Het moet natuurlijk van bijna 24 uur donker in de winter naar bijna 24 uur licht in de zomer, dus de veranderingen zijn ook in april snel en groot).

Mei is een populaire maand en dan zal het al veel drukker en duurder zijn. Ik weet niet of je dan net als ik een slaapzaaltje in een hostel voor jezelf hebt. Maar nog niet zo druk als juni, juli, augustus.
Je zult wel veel daglicht hebben en dus meer tijd om dingen te bekijken en wandelingen te maken. Ook in mei zul je altijd het weer goed in de gaten moeten houden, vooral voor een wandeling. Het is een klein eilandje in een mega oceaan, superslecht weer komt opeens binnen een uurtje binnenwaaien.
De kans op noorderlicht zien is dan vrijwel weg, ook al omdat de nachten maar kort zijn.

Hier vind je mijn IJsland-tips: Iceland
Let op dat ze wel uit 2007 stammen. Tegenwoordig kun je via Airbnb ook redelijk betaalbare appartementjes huren, en er zal wel meer veranderd zijn.

Mooie reis gewenst!

1 like

Hallo Cecilia,

Ten eerste hartelijk bedankt voor je nuttige informatie. Zoals het er nu uitziet ga ik alleen op reis naar IJsland. Een kleine week in Mei zal het worden. Ik heb wat vragen over het huren van een auto. Heb je dit vooraf gedaan of ter plekke toen je aankwam in IJsland? Is het huren van een auto duur? Ik ben van plan om een gewone auto te huren en geen 4WD, aangezien ik maar alleen ben.

Het reserveren van een hostel/hotel, heb je dit ook vooraf geregeld of ter plekke? In Thailand en Australië deed ik dit altijd ter plekke, maar neem aan dat het in IJsland niet zo makkelijk is.

Alvast bedankt!

Hoi Shaun,

Ik vertrek 26 april naar Ijsland ( Reykjavik) zelf ga ik er werken als kok. Maar voor ik begin te werken, wil ik natuurlijk eerst gaan rondtrekken. Ik zou dan ook een auto willen huren. Maar dit allemaal is best duur. Ik heb wel een paar contacten gelegd. Voor het moment ga ik niet teveel plannen. En laat ik het op mij afkomen.
Je mag mij altijd contacteren op FB Jean-Paul Coels , je ziet maar!! Groetjes