Dit wordt mijn eerste backpackreis en mijn ervaring is simpelweg 0.
Mijn idee is om in 21 dagen/3 weken een reis af te leggen van Denpasar naar Jakarta inclusief vlucht van ca 16-21 uur.
Omdat ik niet weet hoeveel kilometer ik op een dag af kan leggen heb ik een reis van internet gevonden met bestemmingen. Dit is ook maar een indicatie hoe ik kan reizen maar het niet vaststaat.
Ik ga lowbudget reizen en mijn vraag is of ik in 3 weken makkelijk deze bestemmingen kan doen. Tips en suggesties zijn van harte welkom. Hieronder de reis. De dagen zijn ook maar een indicatie, omdat ik niet weet hoeveel tijd het in beslag neemt…
dag 1 Amsterdam - Denpasar
dag 2 Aankomst Denpasar
dag 3 en 4 Legian / Seminyak
dag 5 Ubud / Legian / Seminyak
dag 6 en 7 Kalibaru - Ubud (Bali)
dag 8 Batu - Kalibaru
dag 9 Jogjakarta - Batu
dag 10 en 11 Jogjakarta
dag 12 Pangandaran
dag 13 Bandung - Banjar - Pangandaran
dag 14 Bandung
dag 15 Bandung - Bogur - Jakarta
dag 16 Jakarta - Amsterdam
dag 17 Aankomst in Amsterdam
Hoe wordt de overstap Bali - Java gedaan? Moet er van tevoren iets worden geregeld?
Hoeveel spaargeld dient er minimaal mee worden genomen met low budget?
Kijk voor de grap eens in de Lonely Planet naar afstanden en reistijden. Je kan ook met Google earth afstanden bepalen: als je uit gaat van een gemiddelde van ongeveer 40 km per uur dan kun je een schatting maken van je reistijd. Zo wil je van Yogya naar Pangadaran, ik heb daar meer dan 6 uur over gedaan. De dag erna weer weg. Je hebt nauwelijks tijd iets te zien!
Als je alles met het OV. doet en geen alcohol drinkt en slaapt in eenvoudige accommodatie, dan red je het voor 20 euro per dag. Met jouw reistempo zul je soms misschien een auto moeten huren, dat kost meer.
Vervoer is makkelijk ter plekke te regelen. Van Bali naar Java gaat zeer frequent een ferrie, maar je kan uiteraard ook vliegen.
Het is niet de bedoeling een gehaaste vakantie te houden
Bromo zit volgens mij op weg naar Batu in de reis.
Ik zal even kijken bij lonelyplanet van hoe en wat, maar ik heb zo mijn twijfels of 3 weken wel voldoende is om mijn vlucht ook nog te halen. Ik hoorde zonet van een kennis dat de ferryvan bali naar java moet worden gereserveerd.
De ferrie van Bali naar Java hoef je echt niet te reserveren. Vrachtauto’s staan soms in de rij, maar als voetganger kun je gewoon mee.
Overdag gaat de ferrie twee keer per uur, 's avonds en 's nachts minder.
Waarom wil je in Batu verblijven? Ik ben er geweest als dagtrip uit Malang. Gezien de tijd die je hebt zou ik als ik jou was in Malang blijven.
Waar wil je overnachten tijdens je bezoek aan de Bromo? Batu is niet logisch, je kan beter in Probolinggo ofzo blijven. Dichter bij de vulkaan, en trips de vulkaan op zijn daarom aanzienlijk goedkoper.
Mijn ervaring is dat je op Java gemiddeld ongeveer 40 km per uur kan afleggen. Op snelwegen rijd men niet harder dan 70 max 80 km per uur (door stoplichten, dorpjes waar je langskomt etc wordt je gemiddelde dus lager). Hangt er uiteraard ook vanaf of je in bergachtig gebied bent of niet. Java is van West naar Oost 1200 km lang. Van Bandung naar Bogor is zo’n 130 km en van Bogor naar Jakarta is zon’n 60 km. Van Yogyakarta naar Bandung is ruim 400 km. Per auto doe je hier normaal gesproken zo’n 9 a 10 uur over. Waarom wil je naar Pangandaran? Ik vermoed vanwege het strand. Je kan misschien beter wat meer dagen in Yogyakarta en omgeving inplannen want daar heb je zo te zien maar weinig tijd voor ingepland. Dan pak je de trein in Yogyakarta naar Bandung. Is een mooie treinreis.
Als je strand wilt op Java, kun je vanuit Yogya een dagtrip naar Parangtritis maken. Of je maakt een stop langs de noordkust van Java net ten noordoosten van Probolinggo. Daar zijn verschillende restaurants uitkijkend over witte zandstranden.
Dank jullie voor de tips! Voor een beginnende reiziger is alle info meegenomen. Ik ben bezig met een nieuw schema, ik denk dat ik een paar dagen in bali verblijf eerst. Is Gili een aanrader? Ik ga niet snorkelen of duiken (is iig niet de planning).
De vulkaan en rijstvelden is wel een mustsee verder staat het open.
40 km per ur is niet zoveel nee. ik ga uit van ca 60 km op een dag afleggen.
Wat is een aannemelijke prijs voor een taxi (en een aannemelijke tip)? Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar ik wil zeer zeker niet met geld gaan smijten.
Accomodaties heb ik nog niet bekeken bij de Bromo maar lijkt mij wel verstandig om te doen.
Mij lijkt het wel mooi om de treinreis te doen naar Yogjakarta (vanaf jombang?), deze reis hoef ik ook niet te reserveren, toch? Hoeveel betaal je ongeveer voor deze reis?
Ik denk wel dat ik heel cliche een lonelyplanet ga halen en een taalboekje. Schijnt dat de barriere dan een stuk kleiner wordt…
Op Bali ben je voor een dag autohuur inclusief benzine en chauffeur ongeveer 35 euro kwijt. Als je met meerdere mensen bent, kun je de kosten delen.
Wil je (met name in het zuiden) van A naar B, dan kun je een bluebird taxi ook gewoon op de meter laten rijden. Voor vervoer tussen steden kun je beter de bus nemen, of een travel.