Invoer van eigen tent

Wij gaan eind november voor 7 weken naar Australie en willen heel graag zo veel mogelijk kamperen. Het liefst nemen we onze eigen tent met spullen mee.
Kan iemand mij vertellen hoe streng de douane is met het invoeren van een gebruikte tent?

Ik heb alle keren mijn eigen tent meegenomen. In Australië heb ik daar geen problemen mee gehad. In Nieuw Zeeland wilden ze hem wassen. Nou, geen probleem. Ze hebben hem meegenomen en een spray gegeven van iets ‘allesdodends’. Niet heel fris. De eerste keer op een camping heb ik de tent vroeg opgezet en helemaal, met alles wat open kon open, laten luchten. Daarna geen problemen.
Dus gewoon meenemen!

Dank je Francine voor je antwoord, we nemen de tent nu definitief mee. Het lijkt ons heerlijk om in Australie te trekken en afwisselen in de tent en hotels te slapen.
Heb je ervaring met kamperen op Frasier eiland? En zijn er wellicht nog hoogtepunten qua kampings die je ons kunt aanraden?

Hoi,
qua kamperen kan ik je niets vertellen anders dan dat het me een prachtige ervaring lijkt. Maar je meldt wel hoe lang je naar Australié gaat, maar niet waarheen. Kennelijk de oostkust, gezien je vraag over Fraser Island. Hoe wil je daar trouwens gaan reizen? Het eiland is alleen toegangkelijk met 4wd. Heb je die, huur je die? Anders wordt het een georganiseerde trip en heb je weinig aan ervaringen van anderen. Het eiland is 124 kilometer lang, dus je wandelt er ook niet van camping naar camping. Hier http://www.derm.qld.gov.au/parks/fraser/camping.html
is veel info over kamperen te vinden. De grote vraag is voorlopig: hoe kom je er en ga je je verplaatsen.

Nog even om het allemaal wat meer in perspectief te zetten. Je vroeg hiervoor naar andere kampeer-hootepunten. Langs de oostkust? Van Cairns naar Sydney? Dat betekent in Europa dat je vraagt waar kampeerhoogtepunten te vinden zijn tussen Hamburg en Lissabon. Over die afstand praat je wel. En nogmaals, de manier van reizen bepaalt in feite alles. Koop je een buspas, huur je een auto en wat voor een auto?

Australië is echt een kampeerland. De campings zijn, mede door het lange seizoen, uitzonderlijk goed verzorgd. Vaak is er een ‘campkitchen’: een plek waar je als kampeerder kunt zitten, je eten in de koelkast kunt doen (wij hadden een minikoelboxje mee en een coolpac die ik iedere keer invroor in de vriezer op de camping. Ik heb zo’n coolpac ook wel eens achtergelaten in een vriezer in een supermarkt en na een uurtje weer opgehaald…). Soms zijn er in een kampkitchen ook potten en pannen en gas, maar reken daar niet op. Zo’n kampkitchen is ook een goede plek om andere reizigers te ontmoeten.
Maar dit zijn de wat luxere campings. In veel Nationale Parken kun je ook kamperen. Die campings zijn spotgoedkoop, maar hebben vaak ook nauwelijks voorzieningen. Er is geen electriciteit en geen warm water. De wc is een composttoilet in een houten, donker hok en soms is er een koude douche. Dit zijn vaak wel erg leuke campings en je kunt wakker worden en oog in oog staan met een kangoeroe of ander wild (overigens is dit ook op gewone campings heel goed mogelijk, hou daarom je eten altijd in de auto en niet in de tent).
Voor sommige NP’s moet je vantevoren een permit kopen. De verschillende staten hanteren daarvoor verschillende richtlijnen. Queensland heeft een handige site: http://www.derm.qld.gov.au/parks/ waar je vergunningen kunt aanvragen. In NT komt er soms iemand langs, in NSW en SA doe je geld in een envelop en dat wordt soms gecontroleerd. Het wijst zich vanzelf wel.
Kamperen op Fraser is voor mij meer dan tien jaar geleden met een groep. Dat zou ik je niet meer zo kunnen vertellen.
Wil je trekken en kamperen? Er zijn verschillende lange afstandswandelroutes. Bijvoorbeeld op Tasmanie, maar ook in Western Australia. Of, om in Queensland te blijven: op bijvoorbeeld Hinchinbrook Island.
Mocht je willen wandelen met je tent, dan heeft Lonely Planet een wandelgids (walking Australia, meen ik) waar verschillende lange afstandroutes in staan. Zorg wel altijd dat iemand weet waar je heen gaat! Ik heb het wel doorgegeven op campings of bij een plaatselijke vvv, naast de mensen aan het thuisfront.

1 like