Wij willen graag met onze drie kleine kinderen op vakantie naar Australie, maar dat is erg kostbaar. We kunnen van hieruit wel berekenen wat de kosten zijn voor de vlucht en de camper, maar niet wat de kosten zijn voor overnachtingscampings, het eten enz. Kan iemand ons hierover informeren?
Wij hebben met een camper door Oz gereisd.
Camping kost tussen de 15 en 30 AD afhankelijk in welke staat je bent, benzine ongeveer 1 AD per liter en eten is maar net wat je doet. De levenstijl/pijl ligt voor normaal ausie voedsel niet zo hoog, maar ga je bijzondere dingen kopen of maken dan betaal je ervoor. Afhaal pizza’s, Mac en dat soort dingen zijn niet bijzonder duur. Als je rekent op wat je hier elke dag voor eten kwijt bent redt je het daar ook. Fris is niet duur, sigaretten en sterke drank wel. Koop je gewoon bij een slijterij 5 liter wijn dan is dat wel weer goedkoop. Dus als je normaal leeft dan valt het wel mee.
Het kamperen in Australie kun je net zo duur maken als je zelf wilt. Er zijn “gewone” campings. De tarieven daar zijn te vergelijken met de nederlandse tarieven. Je hebt bushcamps die in natuurreservaten liggen daar betaal je meestal 4 dollar per persoon.
Je kunt in midden tussen Alice Springs en Darwin en in Queensland ook gratis kamperen op restareas die meestal bij een roadhouse liggen.
Voor Europeese begrippen klink dat misschien een beetje riskant maar je kunt het rustig doen. Ik ben zelf (weduwe met 3 zoons Australie doorgereisd deze zomer en ca 50% van mijn tijd op een bush camping of rest area neergestreken. Dat is me prima bevallen. De Australiers doen het zelf ook massaal. Zo tegen een uur of 3, 4 in de middag begint het binnen te druppelen en in de avond is het er gezillig druk. Er is bijna altijd running cold water en een toilet. Je kunt bij de ANWB een roadatlas kopen. Daarop staat precies aangegeven waar je deze goedkope overnachtingsplaatsen langs de wegen kunt vinden en welke faciliteiten er zijn.
In West Australie zijn er nauwelijk gratis rest areas waar je kunt overnachten maar wel voldoende campings, vaak ook bij roadhouses.
De gewone campings zijn prima ingericht. Er is bijna altijd een koelkast, een toaster, een waterkoker en een barbeque, oven of kooktoestel. Dit alles in een overdekte keuken. Dit kan allemaal gratis gebruikt worden. Soms zijn er electrische bbq’s waar een muntje in moet. Het warme water is ook altijd gratis. En je hoeft niet met een toiletrol onder je arm, want overal hangt toiletpapier.
Het is bijna niet te geloven als je uit Europa komt. Maar er wordt niets gestolen, alles blijft keurig staan en schoongemaakt.
**In West Australie zijn er nauwelijk gratis rest areas waar je kunt overnachten maar wel voldoende campings, vaak ook bij roadhouses.
**
Dat valt wel mee hoor. Ben zelf door heel Australie getrokken, west australie was mijn favoriet, en daar heb je hele mooie gratis kampeerplekken. Koop daarvoor het boekje ‘wil camping in western australia’ of zoiets heet ie. is er in twee delen, north and south.
daarin staan ontzettend mooie plekjes waar de meeste mensen aan voorbij rijden. en, daar komt bij, het is in het westen niet zo druk.