Wij willen graag 5 weken met een camper van Sydney naar Cairns rijden met een kleine van 3 jaar.
De planning is om dit in mei 2014 te doen.
De kosten van de camper en de tickets zijn goed in te schatten, maar we horen verschillende verhalen over de rest van de kosten.
Wij hebben naast de kosten van de huur van de camper en de tickets €1.000 per week te besteden.
Dit is dan voor de brandstof, de campings, eten en drinken en diverse excursies.
Normaal zou dit voldoende moeten zijn, maar ik hoor dat de drank erg duur is in aussie en de prijzen voor de diverse excursies zijn we ook wel geschokken.
We begrijpen dat dit erg persoonlijk is, maar we willen graag een inschatting kunnen maken.
Als ik zie dat een wijntje 8 dollar kost, vind ik dat niet goedkoop.
Wat is jullie ervaring?
Mvg,
Rico
Hoi Rico, lastige vraag of je het red met 1000,= per week, want dat is inderdaad sterk afhankelijk van je levensstandaard en met name de excursies. Australie viel ons ook flink tegen met de prijzen. De 1e keer (6 jaar terug) was stukken goedkoper. Vorig jaar een stuk duurder en zeker nadat we 5 maanden in Azie rondgereisd hadden. lol2
Maar ik denk dat het zeker wel te doen is met 1000 per week voor jullie 3-en, maar dan wel zonder al te veel excursies. Deze zijn soms al 100-200euro en dat is een fiks bedrag. Maar tip zou vooral zijn om vooraf na te denken welke excursies je wel en niet wilt doen, zodat je de juiste keuzes maakt.
Wat betreft eten kun je ook veel besparen door gewoon elke avond zelf te koken. Uiteten is ook wel prijzig of ga voor een fish met chips.
Onze ervaring dat de supermarktprijzen gelijk tot 1,5x duurder zijn als hier in NL. Hoewel sommige dingen ook wel 2x duurder zijn zoals bijv bepaald fruit, groente en ook melk, etc… Maar ga vooral naar de grote shops en ga dan voor eigen merken, waardoor je flink kunt besparen. Koop ook grootste hoeveelheden in, want dat is een stuk goedkoper (grote pakken met vlees en delen invriezen, grote pakken toiletpapier, grote kannen met water, etc…). Je drank, vooral wijntjes, kun je ook in grote pakken kopen en deze zijn zeker niet zo duur. Bovendien echt wel goede wijn als je een goede kiest. Ga hier vooral ook naar de grote liquirshops want die zijn aanzienlijk goedkoper dan de kleintjes.
En met camperen kun je uiteraard ook veel besparen door op een gratis plek te gaan staan of DEC campgrounds. Maar voor jullie kleinje van 3 zijn gewoon campings wel leuker omdat je daar wel meer kids en families treft, want de gratis campings en DEC’s zie je vooral de jongere backpackers. Ook erg leuk hoor om af te wisselen!
Heel veel reisplezier :dag:
Hoi Deef4ever,
Bedankt voor jouw snelle reactie!
Het zal voor ons inderdaad een combi worden van zelf koken en een paar keer uit eten, en ook soms een leuke camping voor onze kleine en soms een gratis camping.
Mbt de excursies vind ik het moeilijk inschatten, omdat we wel zoiets hebben van we zijn er nu toch en willen wel proberen zoveel mogelijk ervan mee te krijgen en mee te maken.
Voor de rest nog iemand tips?
Even dit: DEC campgrounds zijn die van de nationale parken in West Australië. Elders valt het onder national parks. In jullie geval http://www.nationalparks.nsw.gov.au/ en http://www.nprsr.qld.gov.au/ En als je op een camping of camp spot staat, even aan de (Australische) buren vragen of je het boek Camps Australiawide even mag inzien en er een paar plekken op je route uit overnemen.
Daar zijn de vrije kampeerplekken trouwens ook heel goed voor, in contact komen met de gemiddeld heel aardige en behulpzame Australiërs. Ze worden ‘grey nomads’ genoemd vanwege de gemiddelde leeftijd en jullie kleine heeft er zo en dozijn opa’s en oma’s bij.
Dan verder, let in kleine plaatsen eens op borden ‘Counter lunch’ bij de plaatselijke pub. Vaak goede eerlijke maatltijd voor weinig geld. In de steden zijn veel afhaalchinezen waar je een bakje vol schept voor een vast bedrag.