Invitatie

Hallo,

Op sites van de ambassade ben ik te weten gekomen dat ik best een invitatiebrief kan schrijven als ik mijn Turkse vriend hier in België op bezoek wil voor een periode van 3 maand (toeristenvisum)
Ik heb daarnet gebeld naar de Ambassade van België van buitenlandse zaken maar die man was nogal kortaf en deed alsof ik maar van alles zelf op de hoogte moet zijn.
Misschien dat iemand van jullie al zo een invitatiebrief heeft gestuurd en mij op een aantal vragen kan beantwoorden?

Richt ik die brief naar de Belgische ambassade te Ankara of naar mijn vriend? Schrijf ik deze in het nederlands, frans, engels? En wat moet er zeker in die brief vermeld staan?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt

Kimberly en Gökhan :slight_smile:

Dag Kimberley,

Als je je vriend wil uitnodigen is het inderdaad noodzakelijk dat je een uitnodigingsbrief toevoegt aan de visumaanvraag.

Wat zet je in de brief:

• dat jij hem uitnodigt om kennis te maken met België
  • dat hij bij jou in je woning zal verblijven
  • dat jij garant zal staan voor hem (ten-laste-neming) tijdens zijn verblijf
  • vermeld ook hoe lang jullie mekaar al kennen en dat jullie heel goed bevriend zijn.

Deze brief mag je gewoon in het Nederlands schrijven want in de Belgische ambassade in Ankara spreekt men gewoon onze 3 landstalen en Turks uiteraard.

Groetjes,

Martine

Hartelijk dank,

Zo lang ken ik hem eigenlijk niet, zou dat kwaad kunnen? Ik heb hem leren kennen op mijn reis van 27 juli tot 6 augustus en ik ga van 6 oktober tot 13 oktober terug bij hem. De klik is er bij hem, maar ik hoop dat zij mij dan niet op die manier gaan terugnemen omdat ik hem nog niet lang ken.
Heb jij dit al gedaan? En is het bij jouw vlot verlopen?

groetjes Kimberly en Gökhan
en dank u voor de reactie

Dag Kimberley,

Als jullie mekaar nog niet zo lang kennen zou ik dat gewoon niet vermelden in de uitnodigingsbrief. Zet er gewoon in dat je de kans hebt gehad om zijn land te leren kennen en dat je nu jouw land wil voorstellen.

De uitnodigingsbrief moet wel bij de visumaanvraag zitten maar is niet zo belangrijk. Het is voornamelijk om aan te geven dat hij tijdens zijn verblijf bij jouw thuis zal verblijven en dat je hem dus onderdak en eten zal verschaffen. Wat wel veel belangrijker is, is de ten-laste-neming door jou en de bewijzen dat jouw vriend zeker zal terugkeren naar Turkije (werkcontract, SKK, verklaring van zijn werkgever dat hij na zijn verlof in België opnieuw kan beginnen werken, eigendomsakte huis of grond,…). Verder wordt er vaak ook rekening gehouden met het feit dat hij zij legerdienst al gedaan heeft.

Ik ben al meer dan 3 jaar getrouwd met een Turkse man en we wonen 3 jaar samen in België. Ik weet wel uit eigen ervaring meer over trouwen in Turkije en een D-visum op basis van gezinshereniging omdat ik dat effectief zelf allemaal meegemaakt hebt. Wat ik weet van toeristenvisa is voornamelijk ervaringen van vrienden van mij en alle opzoekingen die ik zelf gedaan heb + heel veel contacten met de belgische ambassade in Ankara. Omdat het verkrijgen van een toeristenvisum heel moeilijk is voor iemand uit Turkije hebben mijn man en ik besloten dit niet te proberen omdat het zoveel moeite en geld kostte (geld dat we liever aan ons huwelijk en dochtertje spendeerden). Bovendien werkte mijn man in de toeristische sector en meestal hebben deze mannen geen vaste werkcontracten die ze kunnen voorleggen noch een eigen huis ed. Dus de kans dat het zou lukken was klein.

Als je nog vragen hebt, laat ze mij maar weten.

Martine

Wow Martine,

Ik vind echt super om te horen dat jullie samen zijn en nog steeds samen zijn eigenlijk :slight_smile: dat doet mij zo’n plezier

Ik heb de klik echt met Gökhan, we hadden momenten dat we hetzelfde dachten zonder we 1 woord zeiden en dat is de eerste keer dat ik dat heb met iemand. Ik zie het echt lukken tussen ons en heb het volste vertrouwen in hem en in mezelf. Ik ben echt benieuwd wat de periode hier in België gaat brengen maar ik geloof echt in een toekomst in ons beide.

Hartelijk dank voor de info die je mij hebt gegeven en ik wens jullie verder het allerbeste bestaan dat er is.

groetjes
Kimberly en Gökhan