Interview: Vertrekken naar Antalya voor je grote liefde

Interview

Barbara, Barb_1970, is 38 jaar en woont momenteel in Lara sinds 2008. Wat bewoog haar om naar Turkije te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds april 2008 in Lara ten oosten van Antalya in Turkije.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
De reden is het feit dat mijn vriend Ertan (44 jaar) daar woont. Ik heb hem in oktober 2007 op vakantie leren kennen. We hebben nu dus ruim 16 maanden een relatie.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
In Nederland heb ik mijn baan opgezegd en mijn appartement te huur aangeboden. Mijn auto staat nu bij mijn familie. Ik heb gekozen mijn huis en auto voorlopig aan te houden, want je weet maar nooit. Daarnaast heb ik uiteraard mijn inentingen gehaald.

In Turkije heb ik een verblijfsvergunning aangevraagd voor één jaar. Voor een verblijfsvergunning dien je een taxnummer bij het “gemeentehuis” aan te vragen (die je gratis krijgt). Dan open je een Turkse bankrekening waar je voor elke maand dat je verblijf aanvraagt 500 dollar op je rekening dient te hebben. Samen met 6 pasfoto’s geef je dit af bij de vreemdelingenpolitie en heb je als Europeaan binnen twee weken je verblijfsvergunning.

Het bedrijf waar ik ga werken is bezig met het aanvragen van mijn werkvergunning. Voor een werkvergunning moet je je paspoort, curriculum vitae en een diploma laten vertalen in het Turks. Dit kun je gewoon laten doen bij een vertaalbureau. Tevens dien je deze papieren en je verblijfsvergunning te laten tekenen door een notaris en samen met 18 pasfoto’s wordt je aanvraag ingediend.

Links: Barbara, haar vriend en haar vader aan de Turkse thee
Rechts: De vader van Barbara en zijn vrouw bij de Düden watervallen

4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Het valt echt niet altijd mee, maar over het algemeen bevalt het me goed. Het bijna altijd mooie weer, de gastvrijheid in Turkije en het lekkere eten maken veel goed.

5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
Hier kan ik zo 1,2,3 geen antwoord op geven. Ik zie het gewoon als één groot avontuur en ik laat het maar gewoon op me afkomen.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Turkije wonen?
Ik vind van wel. In Turkije is het, in tegenstelling tot in Nederland, erg belangrijk wat de buitenwereld denkt. Als je in Turkije naar bijvoorbeeld overheidsinstellingen gaat, is er nagenoeg geen systeem en staat iedereen pal achter of naast je en is er echt geen sprake van privacy.

De TV is ook erg belangrijk in Turkije. Deze staat bijna altijd aan en zelfs in elk restaurant is er een TV. In Turkije is het gewoon dat als je klaar bent tijdens het eten dat je van tafel gaat en de kans is dus aanwezig dat je op een gegeven moment nog alleen zit te eten. In Turkije is je huis net de zoete inval en iedereen kan altijd mee eten.

Als je partner in het toerisme werkt, zoals de mijne, dan betekent dit dat ze in het seizoen zeven dagen per week gemiddeld 12 uur per dag werken. In de winter is dat een heel stuk minder, maar dan verdien je ook veel minder. Je hebt niet van die voorzieningen zoals in Nederland, zoals bijvoorbeeld een uitkering. Als je zelf niet werkt, ben je dus veel alleen. Er zijn dingen die ik echt minder vind, maar ook dingen die ik beter vind.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Ik woon in een groot toeristenoord dus heb weinig te maken met de echte bevolking. De vrienden van mijn vriend behandelen me allemaal met respect en zijn erg aardig. De familie van mijn vriend woont in Istanbul, dus die zie ik ook niet veel.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Mannen mogen meer dan vrouwen. Ondanks het feit dat mijn vriend heel modern is, moet je toch knokken voor gelijkwaardigheid, vind ik.

Ook zijn mannen heel trots, macho en jaloers. Als ik ergens alleen naar toe wil, gaat mijn vriend altijd de eerste keer mee, zodat men daar weet dat wij een stel zijn. Hij zegt dat het voor de veiligheid is. Ik denk echter ook dat het voor een groot gedeelte is om te laten weten dat geen man het in zijn hoofd moet halen mij aan te spreken.

Daarnaast is het geloof uiteraard een verschil.

Links: Barbara en haar vriend Ertan in een restaurantje
Rechts: De haven van Antalya vlakbij de plaats waar Barbara en haar vriend wonen

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Ik heb eigenlijk gelijk werk kunnen vinden bij een Nederlands bedrijf, maar ik wacht nu al 7 maanden op mijn werkvergunning, dus ik kan nog steeds niet werken.

Ik kan wel overal aan de bak, maar ik wil niet illegaal werken. Als ze je pakken wordt je namelijk het land uitgezet en mag je 5 jaar Turkije niet meer in, dus dat zie ik niet zitten.

10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Ik denk dat je je gewoon zoveel mogelijk moet aanpassen aan de gewoonten van Turkije zonder daarmee jezelf te verliezen. Ik adviseer wel dat je de taal leert, want dat opent gelijk veel meer deuren en kun je makkelijker deelnemen aan alles, waardoor je ook eerder een sociaal leven krijgt. Ik adviseer ook om Nederlandse tv te nemen, zodat je nog wel een lijn naar Nederland hebt. Uiteraard is Internet goed om contact te houden met Nederland.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Nee, ik heb geen spijt gehad. Ik vind het heus niet altijd makkelijk en mis ook wel dingen uit Nederland, maar het heeft me wel flexibeler gemaakt. Zwart wit gezegd werk je vijf dagen in Nederland en in het weekend doe je boodschappen en je sociale verplichtingen. Alles is volgens een vast patroon. In Turkije moet je alles maar nemen zoals het komt en dat zorgt bij mij wel eens voor irritatie/frustratie, maar het geeft ook meer spontaniteit.

=====================================

Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.

Hoi,
Leuk om je intervieuw te lezen. .Ik ben iets ouder dan jij en woon sinds 5 jaar in Marokko.Ik herken heel veel in jou verhaal
Ook in marokko is de mening van de buitenwereld erg belangrijk Ook het probleem met overheidsinstellingen herken ik Ook in Marokko staat de tv altijd aan.
Grappig al die overeenkomsten. Ik woon ook in een grote stad en heb niet zoveel met de plaaselijke bevolking te maken. Ik heb in het begin ook erg moeten wennen aan de nonchalante levenswijze, het nooit nakomen van afspraken de corruptie het roddelen over elkaar
Nu maak ik me niet zo druk meer en neem het maar zoals het komt. Wij hebben een eigen bedrijf hier maar het heeft heel veel moeite en ergernis gekost om alle vergunningen voor elkaar te krijgen , en nog steeds trouwens want ze zoeken elke keer wel wat om je geld uit de mouw te kloppen.Maar gelukkig maakt het mooie weer veel goed, en heb ik het hier aardig naar mn zin. het enige wat ik mis zijn eigenlijk mijn kinderen en kleinkind.Verder is hier eigenlijk alles te krijgen.

Mooi verhaal. Ik wens je een goede toekomst in Turkije.

Hoi,

Wat een mooi verhaal!
Ik ga in augustus 2009 emigreren naar Turkije ook voor mijn vriend.
We gaan samen in Manavgat wonen.
Jouw verhaal geeft me toch weer wat goede moed om daarheen te gaan.
Er zijn veel dingen waar ik tegenop zie maar die heb jij ook genoemd dus ik ben niet de enige.
Echt een mooi verhaal en ik wens je alle geluk toe daar!

Rianne

Leuk om je verhaal zo te lezen! Ik woon zelf ook in Antalya nu sinds een jaar en ik herken wel veel dingen uit je verhaal.

Groetjes Anna

Beste Barbara, mijn naam is Carine en woon spijtig genoeg in Belgie.
Zowat 10 jaar geleden heb ik het uitgemaakt met mijn Turkse vriend waar
ik al heel veel spijt van heb gehad. Ik was dus 10 jaar jonger ben nu 38j en nog steeds alleen. Ik heb toen geluisterd naar mijn familie SPIJTIG!
Mijn ex-vriend is al enkele jaren getrouwd en woont in Engeland maar toch ga ik elk jaar terug naar Turkije waar zijn broer het winkeltje van mijn ex
verder uitbaat. Vorig jaar was ik daar voor drie weken nu ga ik van 1-9 aug. naar Kemer Antalya hotel Ipek. Mocht ik er terug iemand ontmoeten dan zet ik deze keer ECHT door en luister ik naar niemand enkel naar mezelf!!!
Je kan me altijd mailen: [EMAIL=“carine.v.c@hotmail.com”]carine.v.c@hotmail.com

Verder wens ik jullie zééér véél geluk toe in jullie verdere leven!
Groetjes Carine:zon02:

Hallo Hicha,
Wat grappig inderdaad die overeenkomsten…en wat jij zegt je moet leren je niet meer zo druk te maken en het maar over je heen laten komen.
En het gemis dat hoort er gewoon bij denk ik en ik hoop dat je net als ik soms terug gaat naar Nederland om iedereen weer lekker te zien.

Dank je wel Annemientje!

Hoi Rianne,

volg gewoon je hart en inderdaad zullen er dingen minder zijn en ze missen net zoals ik, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb en joh het is niet de andere kant van de wereld, je kan af en toe lekker even terug, dat doe ik ook.
Ik wens je ook alle geluk toe en je moet maar zo denken, in Nederland voel je je ook niet meer echt lekker zo zonder je vriend, althans dat had ik toen wel.

Hallo Carine,

wat jammer om te horen dat het zo gelopen is voor je…maar wie weet loop je het geluk nog tegen het lijf. Ik wens je alle goeds toe!

hoi barbara,

mijn naam is valerie en woon spijtig genoeg nog in Belgie. in 2006 ben ik 2 weken in belek geweest en was na enkele dagen al aan het denken om naar daar te verhuizen. Ik vond dat je overal in de hotels, restaurants en…je nergens mooie bloemen of bloemstukken vond. je ziet overal mooie planten maar nergens eens mooie bloemen of zo zag. ik zat dadelijk te denken om naar daar te verhuizen en een eigen zaak in bloemen te beginnen. ik heb toen ik terug in belgie kwam er dadelijk met miijn kinderen
over gepraat. mijn dochter van 13 was dadelijk overtuigd om met me mee
te gaan maar mijn zoon had al 2 jaar een vriendin en zag het niet zitten om haar achter te laten. tot op heden heb ik spijt dat ik mijn idee niet heb
kunnen uitvoeren. nu 14 mei vertrek ik voor 2 weken naar side. ik denk als ik eenmaal daar ben ik toch eens verder ga kijken of bloemen nu echt zo weinig aanwezig zijn want het is nog altijd mijn droom om naar turkije te verhuizen. zeker nu mijn zoon bij zijn vriendin woont en mijn dochter op het moment bij haar papa in brussel woont en in de week op internaat zit.
misschien kan jij je gedachte op gebied van of ik dit goed heb opgemerkt (dat je er weinig bloemen ziet) me eens laten weten.
ik vind het ieder geval een heel moedige stap die jij hebt gezet om naar turkije te verhuizen om bij je vriend te zijn. jullie zijn in ieder geval een mooi koppel moet ik zeggen. wens je nog alle geluk toe in je verdere leven, relatie en dat je werkvergunning er maar vlug zal zijn.

heel veel groetjes vanuit belgie, en zal blij zijn als het de 14 de is en ik in het >>> kan stappen om naar de :zon02: te vertrekken (hoop ik toch want tot nu toe staat op internet dat het weer nog niet echt goed is en tot 6 mei al zo voorspeld is)
:dag:groetjes valerie

mijn e-mail adres op hotmail is [EMAIL=“valerie_vanhaeren66@hotmail.com”]valerie_vanhaeren66@hotmail.com