Interview**
**Sinds november 2002 woont Carolien met haar vriend Jan in Mahahual. Ze runnen samen een hotel-restaurant, direct aan het prachtige caribische strand. Wat bewoog haar om samen met haar vriend naar Mexico te verhuizen en hoe kijkt ze op de afgelopen jaren terug? Wereldwijzer vroeg het haar.
**
- In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?**
Ik woon sinds 2002 in Mahahual, een klein dorp aan de Caribische kust van México, 360 km ten zuiden van Cancun. We hebben daar een klein hotel restaurant, Maya Luna (www.hotelmayaluna.com)
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Mexico te verhuizen?
Mijn vriend had samen met 2 andere vrienden daar in 1985 een stuk strand gekocht met het idee om er later een klein hotelletje op te bouwen.
In 1998 is er toen eerst gezamelijk een huis gebouwd. Toen wij er in 2002 op vakantie waren was er inmiddels een duikshop gevestigd, de weg naar de kust toe (60 km ) was gerepareerd, er kwam1 keer per week een cruiseboot aan op een net gebouwde nieuwe pier en een Amerikaan was bezig een internet café te openen….alles zag er naar uit dat er wat ging gebeuren de komende jaren. Dus toen hebben we de knoop doorgehakt. Na een half jaar voorbereiden, baan opzeggen, huis onderverhuren, financiën rond krijgen (inclusief nog een reisje van een week naar Mexico om alle vergunningen in gang te zetten) zijn we toen in november 2002 naar Mexico vertrokken.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?
Om een verblijfsvergunning te krijgen (FM3) en om een commercieel bedrijf op te richten hebben we een Mexicaanse BV opgericht. Daar komt wat papierwerk bij kijken maar op zich viel dat gedeelte erg mee.
http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/carolienenjan.jpg?t=1237462053
http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/bungalow.jpg?t=1237463724
*Links: Carolien met haar vriend Jan in hun restaurant.
Rechts: een bungalow van Maya Luna aan het strand.
*
**
4. Hoe bevalt het leven in Mexico?**
Ontzettend goed ! Het is een super mooi land, met heel veel cultuur en geschiedenis. De bevolking is heel vriendelijk & het is meestal mooi weer…
**
- Wat is je leukste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?**
Oei…moeilijk. Het leven in de Caribe is sowieso bijna iedere dag een feest.
Maar 1 ervaring was wel erg leuk & mooi. Onze eerste duik trip naar Banco Chinchorro (3 eilandjes tegenover ons strand zon 30 kilometer uit de kust) was sowieso al fantastisch, maar toen we ook nog eens op de terugweg een groep van 60 dolfijnen tegenkwamen en zo in het water konden springen en met ze spelen en zwemmen…dat is toch wel ontzettend bijzonder en vergeet je nooit meer.
**
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?**
Behoorlijk grote verschillen, het hele leven is een stuk meer relaxed hier. De agenda cultuur uit Nederland ontbreekt hier volstrekt. Wat het hele leven voor mij een stuk aangenamer maakt, afspraken zijn een oneindig keer spontaner, feestjes worden “on the spot” georganiseerd voor dezelfde avond. Over het algemeen leven Mexicanen niet om te werken maar werken om te leven. In ieder geval in het deel van Mexico waar wij wonen, is materialisme hen redelijk vreemd. En dat is dan weer niet altijd even gemakkelijk om een eigen zaak te hebben, want als een personeelslid geen zin meer heeft, komen ze gewoon niet meer opdagen.
http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/carolienjanboot.jpg?t=1237463901
http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/sunrisemayaluna.jpg?t=1237463990
*Links:Carolien en Jan op de boot voor de kust van Mahahual.
*Rechts: Zonsopgang vanaf het dakterras van Maya Luna.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
In Mahahual wonen naast Mexicanen ook behoorlijk veel buitenlanders die hier hun eigen bedrijf hebben opgezet. Veel Europeanen, Amerikanen en Canadezen. Toen wij er kwamen wonen woonden er slechts 250 mensen. De plaatselijke bevolking is vriendelijk, open en behulpzaam. Alleen het is niet van de een op de andere dag dat je meteen integreert, vertrouwen en vriendschap, daar gaat wel tijd in zitten. Maar dat is denk ik niet anders in andere landen. Nu, na meer dan 6 jaar Mexico zijn we behoorlijk geïntegreerd en hebben naast een aantal “buitenlandse” vrienden een enorm grote Mexicaanse vrienden & kennissenkring en we helpen elkaar waar het maar kan.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Een van de grote verschillen is hoe beide culturen tegen het leven aankijken. In Nederland gaan we er toch altijd vanuit dat dingen in principe goed gaan. De trein moet op tijd rijden, en als ie te laat is worden we ongeduldig & boos. In Mexico gaan ze er veelal vanuit dat in principe dingen niet goed gaan, en als het wel goed gaat en de trein maar 10 minuten te laat is i.p.v een half uur, is het feest. Daarnaast is de corruptie gigantisch hier, ook daar zijn Mexicanen (te) erg aan gewend en beschouwen het veelal als iets onvermijdelijks. Het is hier of betalen of wachten. Wij hebben tot nu toe geen peso aan corruptie betaald, en dus veel moeten wachten op vergunningen. Dat je kiest om te wachten terwijl betalen toch zoveel sneller is, daar snappen Mexicanen dan weer niets van…
9. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Verwacht niet dat alles wat je wilt direct a la minuut gebeurt. Je hebt een grote portie geduld nodig. De bureaucratie is enorm hier. Daar moet je tegen kunnen. Ik zou ook iedereen aanraden om Spaans te leren. Mexicanen stellen het zeer op prijs als je hun taal probeert te spreken of spreekt. Daarnaast maakt het een heleboel dingen zoveel gemakkelijker en heel erg veel leuker. Wij spreken allebei vloeiend Spaans, en ik leer ook steeds meer “slang”. De Mexicaanse humor ligt heel dicht tegen de Nederlandse aan, en er wordt ontzettend veel gelachen hier. Voor mij is dat de helft van de lol van het wonen en leven hier.
10. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te gaan wonen?
Geen moment. Ik mis mijn ouders en vrienden in Nederland wel, maar gelukkig komt het overgrote deel ons hier opzoeken.
Kijk voor meer informatie over Hotel-Restaurant Maya Luna op www.hotelmayaluna.com
=================================================
Meer weten over Mexico? Kijk dan op www.wereldwijzer.nl/mexico
.