Interview met Ron: Al 18 jaar gelukkig in Mexico

Interview met Ron: Al 18 jaar gelukkig in Mexico

In 1992 vertrok Ron Kuijpers naar Mexico, om samen met zijn partner Julio een mooie toekomst op te bouwen. Hoe is alles tot nu toe verlopen en heeft hij zijn droom waar kunnen maken? Wereldwijzer vroeg het hem.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?

Sinds 1992 ben ik woonachtig in Cancun, Mexico. Cancun is de belangrijste badplaats van Mexico en ligt op de noordoostpunt van het Yucatan schiereiland.

**
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Mexico te verhuizen?**

In 1991 leerde ik mijn huidige partner kennen en aangezien hij niet naar Nederland wilde komen, heb ik na een jaar van echte correspondentie (internet stond toen nog in de kinderschoenen) en hoge telefoonrekeningen (PTT, want skype had je toe nook nog niet) heb ik besloten naar Mexico te gaan. Ik had een goede baan in Nederland die ik heb opgezegd en ben met twee koffers richting Mexico vertrokken.

Doordat ik in Nederland tropische veehouderij en marketing had gestudeerd en al een aantal jaren in Afrika en Guatemala had gewerkt, was de stap om weer ver weg te gaan wonen natuurlijk niet helemaal onbekend. Zeker door mijn tropische veehouderij opleiding was ik daar al sinds mijn studie mee bezig.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/ronenjulio.jpg?t=1248183983

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/gidsinchichenitza.jpg?t=1248183953

Links: Ron en zijn partner Julio. Rechts: Ron als gids in Chichen Itza.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?

Allereerst heb ik dus alles in Nederland moeten opzeggen en verkopen (baan, huis etc). De helft van mijn familie en vrienden verklaarde mij toen voor gek, de andere helft was jaloers dat ik zo´n beslissing durfde te nemen. Vervolgens kwam ik met een toeristenvisum in Mexico aan, met niets meer dan twee koffers met spullen en ben ik op zoek naar een baan gegaan.

**
4. Hoe bevalt het leven in Mexico?**

Fantastisch!! Mexico is een mooi zeer afwisselend land met veel cultuur, natuur, goed klimaat, hele vriendelijke mensen en een fantaschtisch keuken. Het leven is hier vele malen relaxer dan in Nederland en na bijna 18 jaar Mexico is het mijn nieuwe vaderland geworden. Uiteindelijk blijf je altijd wel Nederlander je kunt je achtergrond toch niet verlochenen maar ik voel me hier prima thuis.

5. Wat is je leukste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?

Dat is na 18 jaar moeilijk te zeggen, want er zijn inmiddels zoveel leuke dingen gebeurd, maar ik vind het nog altijd fantastisch om mensen die hier op vakantie komen alle “ins en outs” van dit land te vertellen en te laten zien hoe mooi Mexico is.

**
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?**

Ja, Mexico is latijns en Nederland is calvinistisch, en hoewel ik zelf uit het katholieke Zuid Limburg kom heeft iedere Nederlander toch een behoorlijke portie calvinistisch levenswijze en gedachtegoed in zijn bagage. Als je dat niet kunt loslaten loop je hier constant tegen een muur. Men is hier veel gemoedelijker en veel relaxer en afspraken kunnen hier op een legio wijzes worden geinterpreteerd. De Mexicanen zeggen niet voor niets dat hun eerste officiele nationale “leugen” is:

“Maak je maar geen zorgen, ik bel je morgen terug”

De tweede “leugen” spreekt me trouwens beter aan:

“We drinken er nog één en dan gaan we naar huis”

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/ronkantoor1.jpg?t=1248184285

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/gidsintikal.jpg?t=1248184339

Links: Ron aan het werk op kantoor. Rechts: Ron als gids in Tikal Guatemala.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?

Heel goed. Mijn partner is natuurlijk Mexicaans en ik sprak al spaans toen ik hier aankwam. Het gros van onze kennissen en vrienden zijn Mexicanen en alhoewel ik door me werk in het toerisme toch veel Nederlanders en andere buitenlanders ken, heb ik toch meer contact met mijn Mexicaanse landgenoten. Het is wel belangrijk voor de intregratie dat je zo snel mogelijk probeert om spaans te leren want dat maakt het wel allemaal gemakkelijker, zonder spaans gaat veel van het leven hier aan je voorbij.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?

Mexicanen zijn sociaal, vriendelijk, leven veel meer van dag tot dag, hebben een groot improvisatie en incassatie vermogen. Het leven vindt hier veel meer buiten plaats en dingen kunnen ter plekke worden geregeld en georganiseerd. Daarnaast zijn het hele trotse mensen die een groot nationaliteits gevoel hebben en voor Mexico door het vuur gaan. Het zijn harde werkers maar ook echte levensgenieters.

Nederlanders moeten altijd alles plannen, leven volgens de agenda, hebben altijd wel een opmerking te maken, zijn vrijdenkend (ofschoon als ik de politiek en het NL stemgedrag mag geloven dat ook steeds minder wordt) en zijn veel meer met de toekomst bezig. Nederlnaders zijn heel individualistisch en hun nationaliteits gevoel is vaak ver te zoeken ( Wie van de jongere generatie kent het Wilhelmus….)

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Mexico?

Toen ik in Cancun aankwam, waar iedereen van toerisme leeft, was het natuurlijk snel duidelijk dat ik daar met mijn tropische veehouderij opleiding weinig kon beginnen. Maar aangezien mijn partner hier woonde zat er niets anders op dan uit te kijken naar andere mogelijkheden.

Ik heb trouwens eerst moeten leren, na een hele drukke baan in Nederland, om weer niets te doen wat zeker niet meeviel in het begin. In 1992 was er al redelijk wat nederlands- en duitstalig toerisme in Cancun en er was maar één persoon die toen als gids werkte in deze talen. Aangezien er meer werk was dan zij kon doen ben ik na een paar maanden aan de slag kunnen gaan als gids. De mexicaanse vakbond voor toeristengidsen heeft me vervolgens geholpen met het verkrijgen van een werkvergunning. Na drie jaar kreeg ik van het Ministerie van Toerisme toestemming deel te nemen aan het staatsexamen voor gidsen in Mexico stad. Dit examen werd toen jaarlijks afgenomen aan de studenten die een driejarige dagopleiding voor gids hadden gevolgd. Ieder jaar werden er een aantal buitenlanders toegelaten die een “vreemde” taal spraken. In 1995 had ik het geluk en na behoorlijk wat zelfstudie, want ik moest uiteindelijke hetzelfde examen doen als de studenten die deze opleiding achter de rug hadden, slaagde ik voor dit examen en werd officieel gids in de nederlandse en duitse taal. Aangezien dit een officieel geregistreerd beroep is in Mexico had ik vanaf dat moment ook geen problemen meer met het verlengen van mijn werk/verblijfsvergunning. Vanaf dat moment had ik het recht om als zelfstandige freelance gids te werken. Ik heb tot 1999 alleen als freelance gids gewerkt en ben toen een eigen reisbureau begonnen, Maya Moon Tours, waarmee ik privé reizen organiseer in Mexico en de buurlanden. www.mayamoontours.com Vanaf dit jaar zijn we ook begonnen met een speciale afdeling van mijn reisburo voor het Gay en Lesbian marktsegment.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/mayamoonbanner.gif?t=1248184211

10. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?

Leer zo snel mogelijk de taal, heb veel geduld en laat het calvistische gedachtengoed in je koffer. Dingen gebeuren hier veel langszamer, regels zijn niet altijd regels ook al staan ze op papier, en aan doordrammerige en stemverheffende buitenlanders hebben ze hier een hekel.
Daarnaast blijf altijd vriendelijk ook al zit het niet mee en probeer Mexico zeker niet naar de nederlandse hand te zetten.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te gaan wonen?

Laat ik een tegenvraag stellen: ¿Zou ik dan hier na 18 jaar nog wonen?

12. Wat vond je van deze vragen?

Leuke vragen, het zette mij na al die tijd weer eens aan het denken.

.

Leuk en interessant om te lezen Robert !

Dank je, want daar doen we het voor. Natuurlijk vooral dank aan al die mensen die hier hun medewerking aan hebben gegeven, want zij zorgen voor dat leuke leesvoer :thumbsup:

Intressant te lezen, en Spaans leren is best moeilijk woon nu 2,5 maand in Puebla en krijg het niet goed onder de knie. Hoop dat ik het snel krijg.

Leuk interview! En Clix, ik ben nu ook al aantal maanden Spaanse lessen aan het volgen maar ik blijf het ook nog lastig vinden.

2 jaar naar data, maar dit interview was uiterst nuttig. Aangezien ik vanaf oktober zelf richting Mexico ga, met de intentie om daar zo lang mogelijk te blijven.
De Mexicaanse ambassade hier, vertelde me dat wanneer ik werk zou hebben gevonden in Mexico. Ik wellicht weer op en neer naar Nederland zou moeten voor een werkvisum. Uit dit verhaal maak ik op dat dit niet nodig was. Nu is het misschien tegenwoordig wel iets gecompliceerder. Weet iemand die recentelijk deze move heeft gemaakt hier wellicht meer over?

Zover ik weet kun je je visum nog steeds ter plekke regelen. Wel belangrijk om dit op tijd in gang te zetten aangezien het soms lange tijd kan duren voordat alles geregeld is.

Heel leuke samenvatting. Maar hoe kom ik in contact met Ron voor enkele vragen?

Ja Ron, een super leuk verhaal en geluk speelt ook natuurlijk een rol als je verhuist naar een tweede vaderland. Het lijkt mij super om in een Spaans-talig land te mogen leven, werken en wonen. Spaans is mijn favoriete taal en probeer al jaren de taal onder de knie te krijgen. Heb een maand privé les gehad in Alicante in Spanje. Op dit moment ben ik vrijwilliger taalcoach van een Mexicaanse vrouw die hier in NL woont. Helaas moet ik haar Nederlands leren maar ik vind het leuk om te doen. Zo voel ik me toch een beetje op “spaans” grondgebied. Op naar de volgende 18 jaar en veel succes met wat je ook doet! Groetjes, Jeanne

Ik ben een 46 jarige man en heb best wel interesse om naar Mexico te verhuizen volgend jaar.Ik spreek Spaans, heb 18 jaar in Spanje gewoond en gewerkt en heb horeca ervaring, verder ben ik niet verlegen ofzo maar ik vroeg me af of mensen me misschien info kunnen geven over werk en verblijf daar, of mensen soortgelijke ervaringen hebben enzo en wat de beste plek is.