De grote keuze... gaan of niet!

Holaaa iedereen!!

Heel even om me voor te stellen, Ik ben cindy, woon in Rotterdam en heb een geweldig leven hier, maar… Vijf jaar geleden ben ik voor het eerst drie maanden naar mexico gegaan. Ik heb toen in merida gewoond en het land heeft mijn hart gestolen. vanaf dat moment heb ik altijd een hang en heimwee naar het land gehad. Een gevoel dat niet echt te beschrijven is. Elk jaar ga ik terug om iedereen weer te bezoeken en altijd heb ik gedacht, ooit… Eerst stelde ik het uit vanwege mijn studie, toen vanwege mijn relatie en nu… nu ben ik 29 en is het voor mijn gevoel nu of nooit!!! Ik ga alleen, maar heb veel mensen leren kennen daar die me willen helpen. Ik kan roommate worden van een vriendin in playa del carmen, een vriend van me werkt bij de immigratie en kan me helpen met de papieren en werk… Eigenlijk zegt alles in me dat ik het moet doen, maar waarom twijfel ik nog??? Ik denk mijn leven hier… mijn werk… ik heb leuk werk en heb net een onwijse kans vanuit mijn werk gekregen om een vervolgopleiding te gaan volgen die 30.000 euro kost. Deze duurt echter twee jaar en dan moet ik minstens nog twee jaar bij het bedrijf blijven… dan ben ik 34 en dan… voor mijn gevoel is het te laat dan… het moet nu… haal die twijfel weg!!! :slight_smile: Zijn er mensen die deze twijfel herkennen?? Hoe zijn jullie ermee om gegaan? wat hebben jullie gedaan? hoe staan jullie nu tegenover jullie keuze? Iedereen hier in nederland die met me mee is gegaan naar mexico, zegt dat ik daar hoor, in mexico zeggen ze het… mijn leven is hier, maar mijn hart ligt in mexico!!!

alvast super bedankt voor jullie reacties!!!

Natuurlijk ken ik dat.
Ik heb op dezelfde T splitsing gestaan als jij.
In de eerste instantie heb ik destijds voor mijn baan gekozen en de oerhollandse zekerheid.
Na een aantal jaar bleef het kriebelen en ik heb uiteindelijk toch gekozen voor Mexico.
Het is niet altijd makkelijk, maar het is wel leven.
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan.
De keuze kun jij uiteindelijk de keuze alleen zelf maken en de weg erheen is niet makkelijk. Indien je mij een prive breichtje stuurt wil ik je best eens via de skyoe bellen om met je te praten om dit herkenbare met je te delen.

Succes met je keuze.

Dag Cindy,

Ik zit ook momenteel helemaal hetzelfde! Ik ben vorig jaar voor 3 maanden naar Mexico geweest en ik kan nog steeds niet wennen aan Nederland! Elke dag ben ik wel met Mexico bezig, ik heb daar ook vrienden en vriendin zitten.
Nu ben ik afgelopen week weer terug gekomen van een 3 weekse vakantie en ik ben nu ook echt van plan om daarheen te gaan en te blijven voor bepaalde tijd.
Soms denk ik ook weleens, wat is beter…gaan of hier blijven! Maar zoals de andere reactie…als je niet hebt gedaan dan weet je het nooit!

Ik heb geen werk daar maar ben wel bezig met zoeken, uit meeste reacties en verhalen die ik lees is het beter om daar ter plekke werk te zoeken. Ik denk dat ik uiteindelijk toch gewoon dat risico maar moet nemen…en gewoon gaan!

volg je hart! mocht het echt niet lukken, kan je altijd wel weer terecht in NL…niks te verliezen

Hoi!!!

Wat leuk (voor mij dan… voor jou mogelijk wat minder :wink: ) om te horen dat er nog iemand is die op dit moment precies door hetzelfde gaat!!! Hoe staat het nu met jouw plannen? Weet je al meer? Ik ga er ook voor :):slight_smile: Heb mezelf vorige week woensdag twee weken gegeven om echt defintief de knoop door te hakken! Ik heb dus nog een week… Mijn situatie is naar alle waarschijnlijkheid over een aantala maanden toch nog hetzelfde, dus waarom wachten… de voors en tegens blijven hetzelfde… Maar hoe staat het met jouw keuze? Leuk om deze periode te delen :slight_smile:

Groetjes,

Cindy

Hoi Chilango!!

Bedankt voor je reactie!!! Ennnn, je hebt helemaaaaaal gelijk!!! Ik MOET het ook gewoon doen :):slight_smile: Dank je wel!!! :):slight_smile:

Hola!!!

Ik heb besloten om te gaan!!! :vak01::vak01: Het thuisfront en iedereen is op de hoogte!!!
Ik ben zo opgelucht dat ik eindelijk de keuze heb gemaakt :slight_smile: Aan de andere kant, nu toch ook wel erg nerveus al!! hahaha!!
Maar iedereen heeft groot gelijk:
je kunt beter spijt hebben van een keuze die je hebt gemaakt dan van een keuze die je nooit hebt durven maken :):slight_smile:

Iedereen bedantk voor alle reacties en tips en verhalen!!! En mogelijk tot ziens!!!:wereld:

Groetjes!!!

SUPER!:kus:

Goede reis :vak02:
John

Je moet zeker eens langskomen bij ons op Cozumel!!!

hoi cindya
je hebt een goede keuze gemaakt.
ik heb zelf de stap 2 jaar geleden gemaakt en heb er nog geen seconden spijt van gehad en heb hier een goed leven.
het enige waar ik in het begin problemen mee had was het vergelijken met nedeland. maar dat was na 2 ª 3 maanden wel verdwenen.
en het is inderdaad wel makkelijk om wat vrienden te hebben die een bepaalde positie hebben,vooral voor je papieren zo werkt dat nu eenmaal hier.

ik wens je heel veel plezier en geluk hier in México.
groetjes
Damian

Naar Cozumel moet ik ook weer eens een keertje heen gaan dat is alweer lang geleden dat ik daar was mischien in november of het begin van december voor het hoogseizoen in ieder geval. :vak02:

Heel veel plezier in het altijd zonnig Playa en de koffie staat altijd klaar.

Groeten,
Patrick

P.S. Dat geldt ook nog steeds voor jouw Karen. :slight_smile:

Wat leuk om te lezen dat er zoveel mensen naar Mexico terug willen… Ook ik heb mijn hart aan het land verloren, na er 2 keer te zijn geweest. Nu ga ik er als alles goed gaat in februari 2010 weer heen om daar 3 maanden spaans te leren. Daarna wil ik er graag gaan werken om mijn spaans in praktijk te brengen en het nog beter te leren spreken. Ik vind het alleen best eng om alleen te gaan, aangezien het feit dat ik daar niet zoveel mensen ken. Ik weet dat ik veel nieuwe mensen ga ontmoeten tijdens de talencursus, dus ik moet het ook gewoon doen! Ik ben op dit moment 23 jaar, ben net afgestudeerd en heb verder geen vastigheid dus eigenlijk het ideale moment om te gaan! Ik heb gehoord dat als je aankomt op het vliegveld je de toeristenverblijfsvergunning gelijk voor 180 dagen kan krijgen als je vertelt dat je spaans komt leren. Is dat zo? Heel veel plezier iedereen in het zonnige Mexico en wie weet tot ziens!

Holaaa!!!

Wat super leuk!! Al jullie leuke reacties!!! Hartstikke bedankt!!! Ik kom zekerrrrr langs in Cozumel!!! :dag:En ik kom graag op de koffie!!! :wink: waar precies?? hahaha!!!

Voor iedereen die me geholpen heeft met adviezen en tips en ervaringen, nogmaals super bedankt!!!

Ennn, natuurlijk voor iedereen die nog in de twijfelfase zit…
Doennnn!!! :)))) Het lucht al meteen zo erg op als je de knoop doorgehakt hebt, en wat is nou eigenlijk het ergste dat kan gebeuren?? Dat het niet bevalt… Dan ga je weer terug!! :)) Heb je het in ieder geval geprobeerd!! Voor mij is dat idee belangrijker gebleken dan altijd maar moeten leven met ‘what if’ :wereld:

Ik ga ook alleen, maar heb gelukkig wel goede contacten daar, wat de keuze natuurlijk zeker makkelijker maakt!!!
Maar, zoals anderen mij geholpen hebben, wil ik graag er ook weer voor anderen zijn!! Ik ben nog wel in Nederland, hahaha, dus veel kan ik nog niet vertellen, maar voor degenen die nog twijfelen, let me know als ik ergens over mee kan denken of wat dan ook!!!

Groetjes!!!

Cindy

Ik ga het ook zeker doen! Wanneer ga jij Cindy? En waar ben je van plan te gaan werken? Ik was het vergeten te melden, maar ook ik ga naar Playa del Carmen!

Ik begrijp wat je voelt! Ik heb precies hetzelfde.
Ik zou zeggen volg je hart! Achteraf kun je zeggen of het een goede keus was ofniet.
Zelf heb ik een enorme heimwee naar het land maar natuurlijk vooral naar mijn vriend die in Mexico woont. Ik kan zelf nooit wennen aan Nederland en voel mij ongemakkelijk alsof ik hier vreemd ben en dat heb ik totaal niet in Mexico terwijl ik daar toch opval als buitenlander. Ik kan mijn plekje niet vinden in Nederland en wil daarom graag naar Mexico, mijn leventje daar beginnen.
Je moet het niet laten om wat je in Nederland hebt, je moet doen wat goed voelt. Succes met je keuze! Ik weet zeker dat elke keus die je maakt de goede is.

Hallo Cindy,

Ben je nu inmiddels al in Mexico of ben je druk aan het plannen vanuit Nederland.
Laat het ons weten!!!
We hebben allemaal in dezelfde schoenen gestaan, vertel vertel.
Heb je hulp, tips nodig?

Hoi Karen,

Wat leuk!! dat je zo mee leeft!!
Ik ben er nog niet :slight_smile: zit nog in het, op dit moment alweer, druilerige nederland… herfst… :frowning: dat zal ik echt nooit gaan missen :))

Ik ben druk bezig inderdaad met alles regelen :slight_smile: In die zin: ik heb het aan iedereen verteld, ook op mn werk weten ze het, dus dat staat allemaal vast!! Het gaat nu alleen nog om sparen… pff :slight_smile: Mijn doel is om rond maart, april volgend jaar te komen!
Een vriend van mij (mexicaanse advocaat die bij de immigratie werkt) zei dat de papieren allemaal makkelijk te regelen waren, maar nu kwam hij er gisteren opeens mee dat hij het makkelijk voor me kan regelen in merida, maar dat merida in een andere staat ligt natuurlijk dan playa en dat het regelen van papieren (woon- en werkvergunning) in playa veel moeilijker is… :(( Hoe heb jij dat gedaan? Is het inderdaad heel moeilijk? Zou wat zijn als ik alles hier heb opgegeven en dat blijkt dat ik helemaal niet kan/mag blijven en terug naar Nederland moet…

Verder… wat zijn belangrijke dingen waar ik hier in nederland op moet letten? pff… heb even helemaal geen overzicht :))
hoort er ook bij :slight_smile: laat me niet ontmoedigen hoor, komt allemaal goed, maar als je misschien inderdaad wat tips hebt over bv vergunningen ed :)) heeeeeeel graag!!! :)))

Echt super bedankt dat je zo meeleeft!!! :))

hasta prontooooooooo :))

groetjes!!!

Cindy

Hoi, het zou zeker zo kunnen zijn dat het in Merida iets sneller en makkelijker zal gaan aangezien daar veel minder buitenlanders zijn die een fm3 of fm2 nodig hebben maar dan heb je het denk alleen over de tijd die je moet wachten nadat alle papieren ingeleverd zijn. Als je gewoon alle documenten die je nodig hebt (en echt veel is dat niet alleen een hoop gekopieer werk ) inleverd gaat het hier net zo makkelijk als in Merida. Connecties is hier in Mexico heel belangrijk dus het kan zijn dat hij in Merida betere connecties heeft als in Playa del carmen al is het voor mij onduidelijk wat zijn relatie is met de immigratie dienst hier in playa, werkt hij nou op dat kantoor of voert hij soms opdrachten voor hun uit. Indien hij daadwerkelijk bij de immigratie dienst werkt dan lijkt het mij duidelijk dat hij toch jou de beste informatie kan geven aangezien hij het dichtst bij de bron zit :zon02:. Een belangrijk document wat ikzelf het meest heb moeten gebruiken is een internationaal geboorte akte voorzien van een apostille in de spaanse taal ( bij appostilles kan je kiezen in welke taal deze erop moet komen ), natuurlijk je paspoort en ik denk in jou situatie een bewijs dat je over voldoende financieen beschikt om je verblijf in mexico te kunnen bekostigen. (maar ook weer hier daar zou je vriend je het beste over kunnen informeren). Verder moeten er twee brieven geschreven worden en de boel moet betaald worden. Dit zijn zo de belangrijkste dingen die mij nu te binnen schieten.