Interview: Voor de liefde naar Mexico

Interview: Voor de liefde naar Mexico

Lisa woont, na een twee jaar durende relatie op afstand met Juan, sinds 2007 bij haar grote liefde in Mexico City. Wat zijn haar ervaringen met het land en de mensen en hoe is alles verlopen tot nu toe? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?

Ik woon sinds juli 2007 in Mexico, in de hoofdstad.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Mexico te verhuizen?

De liefde was voor mij de reden om naar Mexico te verhuizen. Begin 2005 heb ik mijn vriend Juan ontmoet toen ik in Mexico een vriendin van mij wam opzoeken. Een paar maanden later kwam hij mij in Nederland opzoeken en vanaf toen hebben we zo´n twee jaar een lange afstandsrelatie gehad. Op een gegeven moment wilden we toch weten of hier echt toekomst in zat. Ik besloot mijn baan op te zeggen, mijn appartement te verhuren en ben naar Mexico vertrokken.

Links: Lisa en Juan in Teotihuacan. Rechts: De Katedraal op het zócalo van Mexico Stad.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?

In het begin heb ik alleen een toeristen visum gehad en ik heb nu inmiddels mijn FM3. Ik mag hier nu dus wonen en werken. Ik ben voor het regelen van mijn FM3 zo´n vijf keer naar het Instituto Nacional de Migración geweest en had na vijf maanden het document in handen. Oficieel moet je je in Nederland uitschrijven, maar dit heb ik nog niet gedaan.

4. Hoe bevalt het leven in Mexico?

Het leven bevalt me goed. Ik vind het heerlijk dat het hier bijna altijd lekker weer is. Het kan heel warm zijn, maar omdat Mexico Stad vrij hoog ligt, is het niet altijd zo heet als bijvoorbeeld aan de kust of in de lagere binnenlanden. De stad heeft hele mooie en veel groene delen, waar ik graag kom. Omdat het een echte metropool is, is er altijd wel iets te doen. Het is een heel erg levendige stad, ik noem het wel eens een heel groot pretpark.
Dan kom ik ook meteen bij wat me minder bevalt en dat is dat de stad ongelovelijk druk is, wat veel energie kost. Je verliest daarnaast ook veel tijd met het reizen van punt A naar B. De vele files en de smog zijn voor mij de allergrootste minpunten van het leven hier in Mexico Stad. Daarbij is het ook niet altijd even veilig. Je moet goed weten waar je wel en niet moet komen.

5. Wat is je leukste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?

Het ontdekken dat Mexico een fantastisch mooi land is. Dat er ontzettend veel verscheidenheid is. Zodra je buiten de hoofdstad komt sta je bijna in een heel andere wereld. “Mexico heeft alles” zeggen ze hier altijd. Strand, zee, rivieren, woestijnen, gebergten, steden, natuurparken etc etc. Er is altijd wel iets nieuws te ontdekken.
Een van mijn leukste ervaringen in Mexico Stad is dat ik ´s morgens vroeg vanuit mijn raam de vulkanen Popocatepetl en Iztaccíhuatl kan zien. Dat is iedere dag een van de mooiste momenten. Nog even voor alle drukte begint.

Lisa in een park waar ze graag komt.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?

Er zijn hele grote verschillen. Het grootste verschil voor mij is wel dat in Nederland ontzettend veel wordt gepland. Mijn agenda was in Nederland mijn sociale leven. Afspraken moesten weken, soms maanden van te voren gepland worden. Nu heb ik niet eens een agenda. Ik zie nu ook goed dat het in Nederland allemaal niet meer spontaan kon. Hier hebben we regelmatig spontane feestjes, bbq, etentjes o.i.d. en daar geniet ik van.
Het is echter dan wel zo dat er ook af en toe vage afspraken zijn dat je niet echt weet of ze door gaan of dat mensen zeggen dat ze iets doen en het vervolgens niet doen. Niet veel mensen kijken hier dan raar van op. Daar moet ik nog steeds best wel aan wennen.
Verder is een groot verschil dat het in Nederland allemaal veel beter geregeld is. Verzekeringen, pensioenen, studiefinanciering, uitkeringen etc. Dat is hier helemaal niet zo vanzelf sprekend of niet eens sprake van. Het leven is daardoor allemaal veel onzekerder wat dat betreft. Mensen maken zich dan ook minder druk om materiële dingen of kleine dingen waar mensen zich in Nederland druk om kunnen maken.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?

Dat ging heel goed. De taal was voor mij in het begin de grootste barriére met de plaatselijke bevolking hier. Ik sprak nauwelijks Spaans. Toen ik hier kwam ben ik dan ook meteen Spaans gaan leren. De meeste jongeren in mijn omgeving spreken wel Engels, maar mijn schoonouders bijvoorbeeld helemaal niet. Ook in restaurants, winkels of welke openbare gelegenheden spreken ze nauwelijks Engels. Toch was iedereen heel behulpzaam en begripvol.
Ik heb me ook altijd volledig aan de Mexicanen en hun gewoonten aangepast, waardoor de integratie eigenlijk als vanzelf ging.

Lisa bij het huis van Frida Kahlo.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?

Een van de grootste cultuurverschillen naar mijn mening is de relatie of het verschil tussen mannen en vrouwen. Dat verschil is hier nog een stuk groter dan in Nederland. Hier hoor en zie je regelmatig reclame spotjes op de radio en tv waarin de rechten van vrouwen worden gemeld: vrouwen worden aangemoedigd te stemmen en dat het heel normaal is dat er een vrouw verkiesbaar is.
Wat ook een groot verschil is is dat nog steeds heel veel Mexicanen thuis blijven wonen tot dat ze gaan trouwen. Dit veranderd nu wel wat, maar samenwonen voor het huwelijk is bijna in alle gevallen uit den boze. Sowieso de relatie vriend – vriendin is hier veel formeler. Dat Juan en ik ongetrouwd samenwonen wordt gelukkig door zijn familie wel geaccepteerd. Zij begrijpen ook dat we in een bijzondere situatie zitten.
Verder heeft Mexico een echte familie cultuur. In de weekenden wordt veel tijd met de familie doorgebracht, zeker de zondag is een echte familie dag. In Nederland zie je dat een stuk minder.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Mexico?

Ik had het geluk dat mijn vriend een eigen bedrijf heeft met zijn vader. Ik kon dus meteen al bij hen op kantoor meehelpen. Zo kon ik ook makkelijk aan mijn FM3 komen.
Op dit moment ben ik bezig om voor mij zelf te beginnen. Ik wil namelijk reizen op maat naar Mexico gaan organiseren. Uitgangspunt daarbij is dat ik mijn eigen ervaringen hier in Mexico gebruik om Nederlanders het onbekende Mexico te laten zien. Hoevaak ga je wel niet op reis en dat je op de desbetreffende bestemming bent aangekomen, maar niet goed weet waar je nu eigenlijk heen moet. Wat zijn de bijzondere plekken? Waar gaat de plaatselijke bevolking heen? Welke restaurants zijn bijzonder en welke hotels? We kunnen dan eventueel een privé chauffeur meesturen (zeker in Mexico Stad aan te raden), waardoor het je allemaal wat makkelijker gemaakt wordt. Of als je graag in Mexico zou willen trouwen, maar geen idee hebt waar, kunnen wij een paar locatie voorstellen doen en begeleiden bij het hele proces. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden die we aanbieden! Daarnaast zijn er extra weetjes te vinden over Mexico en extra´s zoals bijvoorbeeld een cultuur agenda met alle evenementen en festivals waar de Mexicanen graag heen gaan. Binnenkort gaat de site de lucht in: [www.mexicoconcolor.com](http://<font color=“Red”>www.mexicoconcolor.com</font>) [EMAIL=“lisawolf@mexicoconcolor.com”]lisawolf@mexicoconcolor.com.

10. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?

Er vooral rekening mee houden dat het een heel proces is om in een ander land te gaan wonen. Zeker in een land als Mexico dat heel anders is dan Nederland. Het duurt even voordat je gewend bent en het kan ook best wel eens eenzaam zijn. Dat kost tijd en energie. Gun jezelf die tijd ook.
Verder is het goed je meteen zoveel mogelijk aan de cultuur aan te passen, kijk goed naar hoe de Mexicanen de dingen doen en neem dit over. Dan voel je je al snel één van hen en niet zo´n hele grote buitenstaander. Dit overigens wel met een aantekening: Blijf wel jezelf. Verlies niet alle dingen die je altijd belangrijk hebt gevonden uit het oog. Ik ben en blijf bijvoorbeeld altijd recht door zee, zeg waar het op staat, zodat de mensen weten waar ze aan toe zijn. Ik ben altijd op tijd bij afspraken en ben duidelijk wanneer ik niet kan. Dit tot tegenstelling van veel Mexicanen.
Wat ik ook als tip mee kan geven wanneer je je papieren gaat regelen: neem van alle documenten voldoende kopiën mee. Beter teveel dan te weinig, want ze sturen je zo weer weg. Ga ook naar het Instituto Nacional de Migración toe om te vragen wat je precies moet doen voor je papieren en neem geen genoegen met de informatie van de internet pagina. Dit komt namelijk niet altijd overeen. In de nabije omgeving van het instituut zijn vaak kleine bedrijfjes te vinden die je kunnen helpen bij het invullen van de aanvraagformulieren, het maken van kopiën en foto´s. Zij weten wat ze doen en dan wordt je niet snel weer weggestuurd omdat er een formulier niet goed ingevuld is of dat de foto´s niet geaccepteerd worden (na twee uur in de rij te hebben gestaan).

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te gaan wonen?

Nee, ik heb nooit spijt gehad. Ik vind het wel heel erg om mijn familie en vrienden te moeten missen. Daar heb ik nog wel eens last van. En mijn fiets, die mis ik ook heel erg!

=================================================

Meer weten over Mexico? Kijk dan op www.wereldwijzer.nl/mexico

.

1 like

hallo Linda,
ik ben ton ,62 jaar Nederlander,ik woon nu 10 jaar in de Dominicaanse rep,het bevalt hier niet meer en wil nu naar Mexico gaan met mijn Nederlandse zoon van 16 en mijn Dominicaanse vriendin en onze gezamenlijke kinderen.
ik wil graag a.u.b wat informatie over de levensomstandig heden,huurprijzen van een huis met min.4 slaapkamers,niet in een toeristische omgeving,liefst o/h platteland,wel vlakbij een grote stad,ziektekosten verzekering,school v.d. kinderen,enz.,hoe de rente is op de centrale bank,in de dominicanenkrijg ik 16%.hoe is dat daar,
en weet je ook of mijn Dominicaanse vriendin zo maar kan binnenkomen op een visa.
alle informatie is welkom,
als je ons bijstaat ,zal ik je er voor betalen,
dank je wel,
ton

Hallo,
wat een goede brief,met veel nieuws en informatie over mexico
ik heb sinds 2005 een relatie met mijn mexicaanse vriendin waar ik 2 weken geleden afscheid van heb moeten nemen ,ik werkeloos zij heeft haar studie afgerond,en is nu terug naar mexico.helaas kan ik niet met haar mee ,ik zou mij ook wel willen vestigen in mexico en samen met haar daar een toekomst op bouwen,ik heb geen hoge diploma,s werkervaring in de logistiek en verkoop. misschien wil je contact houden mij op weg helpen om mijn kansen te verkennen in mexico.
mijn vriendin woont in cuarnavacca. en ik in de provincie utrecht.
ik zou graag 3 maanden willen wonen en werken in mexico en kijken of daar een toekomst voor ons is .

vriendelijke groeten peter

Hallo Linda,

Wat leuk! Super leuk te lezen, ik emigreer vanaf december/januari naar Mexico; ook voor de liefde. Je aanbiedingen voor reizen klinken heel goed…, heb je geen hulp meer nodig? Ik wil namelijk graag werk vinden in de reisbranche door mijn opleidingen in het toerisme en culturele antropologie. Ik zal in Pachuca gaan wonen, een uurtje van Mexico city vandaan. Laat het even weten! Je kunt me een mailtje sturen via debbievorachen@live.nl, misschien kunnen we er eens over praten :slight_smile:

Succes met je bezigheden! Grts. Debbie