Interview: Na Nederland nu duikinstructrice en makelaar in Mexico

Interview

Karen woont nu 3 jaar op het Caribische eiland Cozumel in Mexico. Ze woont hier samen met haar Mexicaanse man. Wat bewoog haar om uiteindelijk toch samen naar Mexico te verhuizen? Hebben zij hier uiteindelijk spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds 3 jaar op het Caribische eiland Cozumel in Mexico. Ik heb samen met mijn huidige man de halve wereld rondgereisd en hier op ons eiland voelen we ons het meest thuis.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Mexico te verhuizen?
Tijdens mijn wereldreis raakte in 1999 mijn geld op en moest ik vanuit Thailand terug naar Nederland om wat geld te verdienen om zo snel mogelijk weer te vertrekken naar Mexico. Mijn vriend (en huidige man) is Mexicaan. In Mexico wilden wij een duikschool opzetten en hier samen ons leven beginnen.

Binnen 1 week na terugkomst in Nederland kreeg ik door toeval een enorme uitdagende baan aangeboden bij Mees Pierson. Na mijn opleiding aan de Hogere Hotelschool te Leeuwarden, wilde ik toch kijken of ik´het´ waar kon maken. Ik stelde mijn partner op de hoogte dat de plannen iets veranderd waren en dat ik dit tenminste 1 jaartje wilde proberen. Mijn partner emigreerde dus naar Nederland ipv van ik naar Mexico. Van 1 jaartje werden het er 2 en na 5 jaar ´het´ waar te maken was het genoeg voor mij. Ik had bewezen dat ik´het´ kon, maar´het´ was niet echt levenskwaliteit. Uiteindelijk zijn we met de originele plannen verder gegaan en liggen we elke dag tussen de haaien en de schildpadden.

Links: Karen samen met haar Mexicaanse man
Rechts: Karen op de kade met haar vangst van die dag

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?
In Nederland heb ik alle officiele documenten in het engels op laten maken en laten voorzien van een Apostille. Vervolgens kom je het land binnen als toerist en daarna ga je de mallemolen in. In principe is dat geen probleem en het is een stuk vriendelijker dan de immigratiedienst in Nederland.

4. Hoe bevalt het leven in Mexico?
Super ik wil nooit meer terug!

5. Wat is je leukste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?
De leukste of meer de mooiste ervaring was tegelijkertijd de meest trieste ervaring. Drie weken nadat we alles achtergelaten hadden in Nederland, werd het eiland getroffen door de zwaarste orkaan ooit, Wilma. We hebben 60 uur in een badkamer moeten schuilen en na die 60 uur herken je het eiland niet meer.
Alles was verwoesd. Veel mensen hebben veel verloren. Op dat moment denk je, wat doe ik hier?

Het mooie komt daarna. Ook al zit iedereen letterlijk en figuurlijk met het water tot aan zijn lippen en de negatieve beeldvorming van de media helpt ook niet mee. De lokale bevolking heeft zijn handen in elkaar geslagen en men helpt elkaar waar het kan. Binnen 2 weken was het eiland weer klaar om zijn eerste toeristen te ontvangen. De sfeer van verbondenheid en samenwerking zal ik nooit vergeten. De orkanen zijn de prijs die we moeten betalen om in een paradijs te wonen, maar wetende hoe men elkaar erna helpt stemt mij gerust.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?
Er is hier meer kwaliteit van leven en in Mexico wordt je niet zo betutteld als in Nederland.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Prima. De Mexicanen zijn een warm, gastvrij en open volk. Een hele verandering ten opzicht van Nederland dus.

Links: Uitzicht vanuit de boot op weg naar een mooie duikplek
Rechts: Karen als duikinstructrice aan het werk

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Waar ik zelf niet aan kan wennen is de corruptie. Je vindt corruptie binnen alle lagen van de bevolking en omdat het zo groot is, lijkt de Mexicaan zich te berusten in zijn lot. Daar kan ik slecht tegen.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Mexico?
Dat ligt in de hele wereld aan jezelf, denk ik. Op de dag dat we hier aankwamen, hebben we werk gevonden en van het één val je in het ander. Ik werk op dit moment als duikinstructeur voor ons eigen bedrijf www.divechoicemexico.com en ik ben makelaar voor www.cedral.com. Twee uitersten die het leven hier erg kleurrijk en divers maken.

10. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Laat je Nederlandse manier van denken thuis. Dat is heel moeilijk, maar het alles beter weten en het klagen werkt hier gewoonweg niet. Je moet je openstellen voor een nieuwe cultuur, dan kun je het beste integreren. Ik zie dagelijks buitenlanders die dat niet kunnen en daardoor onnodig veel in de problemen komen.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te
gaan wonen?

Nee…… ik mis uiteraard af en toe familie en vrienden, maar ik heb er zoveel meer voor in de plaats gekregen dat ik nooit meer terug zou willen.

=====================================

Meer weten over Mexico? Bezoek het Mexico Forum op Wereldwijzer.

Hoi Karen,

wat een leuk interview. Wij hopen in de toekomst ook die stap te maken en hebben hier weer een fijne aanmoediging aan :thumbsup:

Hoi Karin,

Wat knap dat je dat je allemaal doet. Jullie moeten wel hééééél veel van elkaar houden. Mooi hoor. Zo’n man moet ik nog tegen komen, zijn zeldzaam denk ik, jij ook natuurlijk. Zeldzaam bedoel ik.
Ik was een paar weken geleden in Cuba en daar hadden ze ook pas geleden een orkaan gehad en snel weer allles opgebouwd voor de toeristen. Hoe krijgen ze het voor elkaar he? In die hitte.

Ik was daar met mijn dochter en het viel ons ook op dat die mensen zo verbonden zijn met elkaar. Dat sfeertje proef je gewoon. Heel appart. Zal het niet snel vergeten.
Maar dan toch jammer dat ze zo corrupt zijn he?

We hadden op de terug reis een tussen stop in Mexico, ik had er graag een paar daagjes willen blijven, maar helaas.
Mischien ga ik de volgende vakantie wel, het staat wel hoog op m’n verlang lijstje.

Nou nog héééééél veel geluk, en petje af hoor.

Veel groetjes van Yvonne

Hallo Yvonne,

Wat een leuke reactie!
Als je bij ons in de buurt ben, moet je eens langskomen.

Hallo Karin,

Leuk om je verhaal te lezen. Ik woon in Nederland maar heb een zoon die in Mexico woont en werkt, getrouwd is met een Mexicaanse en 2 kinderen hebben. Hij heeft het daar geweldig naar zijn zin en wil ook niet meer terug. We zijn daar (mijn man en ik) een paar keer geweest voor familiebezoek en ik geef ze groot gelijk. Het leven is meer easy dan hier in Holland. Als ik jong was wist ik het wel.

vr. gr. Miny van Renssen

Hoi Karin;
geweldig dat je dit voor elkaar hebt gekregen, is altijd mijn droom geweest een duikschool in mexico we zijn in oktober in playa del carmen geweest en ben met tank-ha diving ook naar cozumel gaan duiken mooie duiken gehad.
Ik heb er nooit t lef voor gehad om mijn droom te realiseren ben nu 52 en te oud om dit nu nog te doen denk ik duik zelf al vanaf 1995 en we zijn al overal op de wereld gaan duiken maar ik moet zeggen ondanks dat we in t verkeerde seizoen waren voor de walesharks en de bulsharks hebben we toch een mooie tijd gehad ik wens je ondzettend veel succes en , live your dream meid,.

Groetjes Theo

Hallo Karen! zeker een leuk en enthousiast intervieuw. Ik ben dit jaar 2x in Playa del Carmen geweest; deze zomer voor een hele maand om te kijken hoe het zou zijn om mij hier te vestigen. Ik vind dit gebied heerlijk, mooi en de Mexicanen meer dan aangenaam. Als Nederlandse vrouw alleen had/heb ik de indruk dat het iets lastiger is…? Maar ik zou dolgraag in dit gebied een tijd wonen en als ik mijn draai vind, er definitief naar toe gaan. Ik spreek goed Spaans (en Engels, Frans en Duits), ik ben een OWD duiker en 55 jaar oud. 30 jaar van mijn leven in het buitenland gewoond, door omstandigheden nu in Nederland. Maar momenteel ben ik er aan toe om hier te vertrekken, NL is niet mijn soort land. Mocht je ooit wat horen mbt een baan waarbij bv veel talen gevraagd zijn, denk dan aan mij! Graag.

Hartelijke groet, Patricia Vorst uit Den Haag.