Interview met Rianne: Sinds 2007 woonachtig in Mexico

Interview met Rianne: sinds 2007 woonachtig in Mexico

In 2006 ging Rianne voor Spaanse les naar Mexico en in 2007 ging ze terug voor een vervolg cursus. Het beviel haar zo goed dat ze tot op heden is gebleven. Wat bewoog Rianne naar Mexico te gaan en zijn haar verwachtingen waar geworden? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?

Ik woon in Playa del Carmen in Mexico sinds begin 2007, op 5 minuutjes fietsen van het prachtige strand!

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Mexico te verhuizen?

Eind 2006 ben ik naar Playa del Carmen gegaan om Spaanse les te volgen en vervolgens rond te reizen. Dit is zo ontzettend goed bevallen dat ik besloot terug te gaan voor 6 weken om meer Spaanse les te volgen. Die zes weken werden al snel veranderd naar een half jaar, en dat half jaar is ondertussen alweer ruim twee en een half jaar. Aan het begin was het nooit de bedoeling om zo lang te blijven, maar het leven in Mexico bevalt zo goed dat ik me niet kan voorstellen dat ik hier snel weer weg zal gaan.


Links: Rianne 's avonds in Mexico. Rechts: Rianne bij Uxmalballoon.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?

Omdat ik het idee had om maar kort te blijven had ik in Nederland niks geregeld eerst. Na een paar maanden ben ik een paar maanden naar Nederland te gaan om alles te regelen qua belasting, verzekeringen, gemeente etc. Natuurlijk moest ik in Mexico het hele proces van de migracion doorlopen om mijn werkvergunning te krijgen. Hiervoor had ik mijn diploma´s nodig, die ik natuurlijk niet bij mij had. Gelukkig heeft mijn moeder toen alles kunnen laten vertalen en appostileren zodat ik toch nog vrij snel mijn FM3 kon krijgen.

4. Hoe bevalt het leven in Mexico?

Het leven in Mexico bevalt super goed! Wie wil er nou niet elke dag lekker weer, een prachtige strand en mooie zee op 5 minuten. Daarnaast natuurlijk vrolijke mensen, leuke muziek, heerlijk eten. Niet dat altijd alles geweldig is, natuurlijk zijn er momenten dat ik denk ´wat doe ik hier?´ maar die zijn snel over als je de zee weer ziet. Ik kan me niet voorstellen dat ik hier ooit nog weg ga.

5. Wat is je leukste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?

Lastig om 1 moment te noemen. Alles bij elkaar maakt het geweldig! Prachtige natuur, mooie koloniale steden, de mensen, de maya ruines, de tradities. Dit alles maakt het voor mij geweldig! Om dan toch 1 moment te noemen, kerst in Tabasco in de jungle bij mijn ex schoonfamilie. Zij woonden in letterlijk in de middle of nowhere. Daar werd ik met open armen ontvangen als de rare buitenlander J De hele week heeft iedereen aan mijn haar lopen trekken of het echt geen pruik was.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?

Het belangrijkste verschil tussen Nederland en Mexico vind ik wel dat het veel relaxter is in Mexico. In Nederland had ik een keurige 9 tot 5 baan, 5 dagen per week, veel vakantie dagen, en toch altijd het idee dat je nergens tijd voor hebt, want je moet nog boodschappen doen, koken, schoonmaken etc. Tijd voor sociale contacten was er weinig, en sowieso moest dat altijd ver van te voren gepland worden. Hier werk ik heel veel meer uren, heb zo goed als geen vakantie, en toch het idee zoveel meer vrije tijd te hebben. Dan heb ik hier ook wel de luxe dat ik een schoonmaakster heb en bijna nooit zelf kook maar altijd buiten de deur eet J

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?

Toen ik hier net kwam wonen waren bijna al mijn vrienden andere buitenlanders die hier ook wonen of Spaanse les volgden. Maar na een tijdje was ik het een beetje zat dat iedereen steeds weer weg ging. Toen ben ik steeds meer omgegaan met Mexicaanse vrienden. Sowieso ideaal om de taal beter te leren, en daarnaast kreeg ik zo een veel beter beeld van de Mexicaanse cultuur. Nu ben ik toch wel goed geïntegreerd al zeg ik het zelf. Laatst zei de vader van een goede vriend zelfs dat ik zijn verloren dochter ben en dat hij me adopteert omdat ik toch wel heel erg Mexicaans ben J

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?

Nederland draait alles op tijd, en hier is het toch vaak mañana, mañana. Vaak is het heerlijk, maar soms kan ik er me er ook aan ergeren als ik met iemand afspreek en vervolgens 2 uur zit te wachten.

Links: Rianne op het strand in Playa del Carmen. Rechts: De Uxmalballoon.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Mexico?

Ik heb veel geluk gehad! Na een paar weken kon ik aan de slag bij een reisorganisatie hier in Playa del Carmen waar ze iemand nodig hadden die Nederlands sprak. Met heel weinig ervaring in het toerisme heb ik daar van alles geleerd. Ik heb daar ongeveer anderhalf jaar gewerkt en toen ging het kriebelen. Ik wilde toch graag weer reizen. Ik heb toen ontslag genomen en ben als tourleader aan de slag gegaan en heb reizen begeleid door Mexico, Guatemala, Honduras en Belize. Ontzettend leuk!! Helaas is dit door de influenza op een laag pitje komen te staan. De reizen werden gecancelled en ik kwam zo goed als zonder werk te zitten. Tijd voor een andere uitdaging dus. Ik had altijd al het plan om een eigen bedrijf te starten, en dit moest nu dat het moment maar zijn. Samen met een goede vriend zijn we DMC Solutions (www.dmssolutions.com.mx) nog onder constructie) gestart. Een bedrijf dat verantwoorde en ecologische reizen organiseert. Bijvoorbeeld fietsvakanties in de jungle bij Calakmul, homestays in Maya dorpjes, en veel meer. Dit allemaal op een verantwoorde manier. Daarnaast hebben we een luchtballon bij de archeologische site Uxmal (www.uxmalballoon.com) . ´s Morgens vroeg ga je omhoog om vanuit de lucht deze prachtige site te zien!

10. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?

Je moet goed nadenken dat het leven in Mexico eerst alleen maar leuk lijkt, zon, zee en strand. Maar daar kan je niet van leven. Ook hier zul je moeten werken, de huur betalen, uren in de rij staan om je elektriciteitsrekening te betalen. Het is niet alleen maar feest, maar wel vaak!!

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te gaan wonen?

Nee! Het is voor mij een super beslissing geweest. Tuurlijk mis ik familie, vrienden en bruin brood, maar ik ziet hier helemaal op mijn plek. Heb een ontzettend leuk leven, leuk huisje, interessant werk, super vrienden! Voor mij is het ideaal!

12. Wat vond je van deze vragen?

Leuk! Het doet je toch weer eens nadenken over waarom ik hier eigenlijk zit!

.

Rianne,

Leuk om te lezen!
Wanneer kom je ons eens bezoeken op het eiland?