Interview: oerang-oetans in Sumatra en couchsurfen in Yogjakarta
Martine Kwakernaak, martinekw, heeft een rondreis gemaakt door Zuidoost-Azië. Zij is daar ongeveer 3 maanden gebleven. Wereldwijzer vroeg haar alles over deze rondreis.
1. Naar welk land of welke landen ben je geweest tijdens jouw rondreis?
Ik ben naar Indonesie, Taiwan, Maleisie en Thailand geweest.
2. Met wie heb jij deze rondreis gemaakt?
De eerste maand met een vriendin, daarna ben ik alleen verder gegaan.
3. Van wanneer tot wanneer heb je deze reis gemaakt?
Ik heb deze reis gemaakt van 3 maart t/m 4 juni 2010.
Links: Inwoonster van Bogor, Indonesie
Rechts: Padang, Indonesie
4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de gehele rondreis geduurd?
Niet zo heel veel tijd. Het zoeken van het juiste ticket heeft me misschien een dag gekost. Ik heb de Lonely Planet gekocht en ben een paar keer naar bibliotheek geweest om wat te lezen over desbetreffende landen.
5. Waar komt je interesse vandaan om deze reis te maken?
Indonesie was ik 3 jaar geleden al geweest, en had ik destijds al mijn hart aan verloren, wat nu alleen maar bevestigd werd. En Taiwan heb ik ooit als klein meisje in de National Geographic van mijn vader zitten bladeren, en zag prachtige foto’s en bedacht dat ik daar als ik groot was ECHT naar toe moest! Toen ik zag dat je geen visum nodig had voor Taiwan en dat Air Asia er ook goedkoop naartoe vliegt, was de keuze snel gemaakt! Thailand en Maleisie bezoeken was geen bewuste keuze, ben hier al vaker geweest, maar moest deze landen bezoeken vanwege vliegtickets die geboekt stonden.
6. Wat is de leukste ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Ik heb niet 1 leukste ervaring, maar heel veel! Ik kan dan ook geen keuze maken. Maar het bezoek aan de oerang-oetans in Sumatra, het couchsurfen in Yogjakarta, het bezoek aan het Taroko National Park in Taiwan waren erg leuk en indrukwekkend. Maar er zijn nog tal van kleine, bijzondere momenten die niet ten onder doen aan bovenstaande ervaringen.
7. Wat is de minst leuke ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
De minst leuke ervaring was een jongen die ik ontmoette in Bali. Hij werd handtastelijk, en zelfs na een paar waarschuwingen leek de boodschap niet over te komen. Gelukkig heb ik me uit deze situatie weten te redden, maar echt leuk was het niet!
8. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de landen waar jij naar toe bent geweest?
Het belangrijkste verschil voor mij is dat de mensen zo ontzettend vriendelijk zijn! Iedereen wil je helpen, met je praten, ze zijn geinteresseerd en hebben een warm hart. Een wereld van verschil met Nederland en dan ook altijd DE grootste cultuurshock voor mij juist als ik weer in Nederland ben! Natuurlijk is Indonesie een stuk minder ontwikkeld in alle facetten, de bevolking is erg arm, een slechte infrastructuur etc. Taiwan daarentegen is veel ontwikkelder, maar heeft wel echt de Aziatische mentaliteit. Al is de bevolking minder expressief dan in Indonesie.
9. Hoe ben je omgegaan met taalverschillen en eventuele communicatieproblemen?
Met handen en voeten communiceren. In Indonesie spreekt men aardig Engels, in Taiwan helaas niet. Daar heb je bijvoorbeeld in restaurants foto’s van de gerechten, dus kun je dit weer aanwijzen. En soms weet je gewoon echt niet wat je besteld, maar dat is natuurlijk het avontuur!
Links: Liyu Lake, Taiwan
Rechts: Taroko National Park, Taiwan
10. Wat vind je van de inwoners van de landen waar je bent geweest?
Zoals ik hierboven al aangaf, vind ik de bevolking fantastisch! Natuurlijk kunnen mensen ook opdringerig zijn, en willen ze vaak geld aan je verdienen. Maar ondanks dat zijn het de meest vriendelijke en behulpzame mensen die ik ooit heb ontmoet!
11. Zou je nog ooit terug willen naar deze landen?
Jazeker! Indonesie is onzettend groot, en heb nog lang niet alles gezien. Daarnaast heb ik hier ook vrienden gemaakt die ik zeker nog eens op wil zoeken. Maar ook in Taiwan heb ik lang niet alles gezien, en ben zo geboeid door deze cultuur dat ik zeker nog eens dit land wil bezoeken.
12. Wat MOET je gezien hebben in de landen waar je naar toe bent geweest?
Indonesie: Oerang-Oetans in Sumatra, Borobudur in Yogjakarta, Bromo vulkaan, de rijstvelden in Ubud.
Taiwan: Taipei, Taroko National Park, Liyu Lake, Yehliu Geological Park.
13. Heb je nog tips voor mensen die ook een rondreis willen maken?
Niet te veel voorbereiden, alles loopt toch anders! En niet haasten, dan kun je de cultuur veel beter proeven en veel meer genieten van het moment!
Links