Interview
Leon, Leonvdb, woont sinds begin 2006 in Thailand. Wat bewoog hem om naar Thailand te verhuizen? Heeft hij er uiteindelijk spijt van of is het een droom die is uitgekomen? Wereldwijzer vroeg het hem.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Udonthani, Thailand sinds januari 2006.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?
Meerdere redenen, zag een achteruitgang aankomen in de Nederlandse samenleving qua economie, langer werken (na 65+) en gezondheidzorg. En als ik deze stap wilde maken moest ik het dus nu (2006) doen. Onze 1e dochter was namelijk op dat moment 1,5 jaar oud en kon zich dus nog makkelijk aanpassen.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?
Verhuizen, dus een container regelen voor al onze spullen. Alle papieren regelen die nodig waren om een Non-O visum te verkrijgen en zorgen dat het vereiste geld op onze Thaise bankrekening stond.
Links: Met de school naar Pu Failom. Een soort Keukenhof, maar dan in Thailand.
Rechts: Leon met zijn vrouw en kinderen op het Loy Kratong feest op de school.
4. Hoe bevalt het leven in Thailand?
Het leven bevalt prima. Net zoals in Nederland werk ik en sta ik op om 6 uur. Maar het is toch anders. Ik ga zo gezegd fluitend naar mijn werk. En zeg nou zelf, wie kan het zeggen dat hij in november in de tuin staat te BBQ-en?
5. Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?
Dagelijks heb ik leuke ervaringen. Maar 1 is me bij gebleven van jaren terug. Met vrienden gingen we op de brommer langs enkele dorpen door Thailand. Ergens in een dorp kwamen kinderen op ons af, en die keken naar mijn behaarde benen. En riepen ling ling, later begreep ik dat dat aap betekende!
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?
Zeker wel. Thailand is veel meer relaxed en ook nog eens stukken goedkoper qua levensomstandigheden dan in Nederland.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Ik kan wel zeggen erg goed! Moet nu alleen nog steeds de taal volledig onder de knie krijgen. Dat kan nog stukken beter!
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Wij Nederlanders zijn zelfstandiger. Hier wordt in een gezin veel meer de mening van de ouders gevolgd. Dat geeft zo nu en dan flinke botsingen met de gemengde huwelijken. Zeker als de Thai een tijd in een Westers land heeft gewoond en daar ook zelfstandiger is geworden dan men gewend is in Thailand.
Links: Leon op de sportdag van school met collega’s en kinderen
Rechts: Kinderen van Leon in het bubbelbad in de tuin
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?
Eigenlijk wel. In het begin heb ik nog geen werk gezocht, maar thuis zitten is ook niet alles en financieel was dat ook niet haalbaar. Maar toen ik ging zoeken heb ik vrij vlot werk gevonden. Had wel het geluk dat ik aan veel eisen voldoe qua diploma’s.
10. Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Uiteraard afhankelijk van de leeftijd. Ik krijg geen pensioen. Als je hier komt en ook in deze situatie zit, zorg voor een buffer om een tijd te overbruggen. Verder blijf relaxed, probeer de westerse stijl van denken en werken niet te veel te hanteren, doen de mensen hier ook niet. Zorg voor vertrek voor een eigen plek. Huren tja kan, ik heb een stuk grond en een huis. Dat betekend relatief gesproken (bijna) geen kosten.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?
Er was een periode hier dat het even tegen zat. Financieel was het zwaar, maar nu gaat het zeer goed. Maar in die moeilijke periode dachten we wel eens “En nu?” Hadden we niet? Maar dat is gelukkig voorbij!
=====================================
Meer weten over Thailand? Bezoek het Thailand Forum op Wereldwijzer.