Interview
Niels, Nielselise, woont momenteel met zijn gezin, sinds augustus 2007, in Thailand. Wat bewoog hem om samen met zijn gezin naar Thailand te verhuizen? Heeft hij er spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het hem.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon samen met mijn gezin in Thailand, sinds 16 augustus 2007.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?
De belangrijkste reden was het avontuur. Wij wilden graag een keer écht een grote stap in ons leven maken die ook goed zou zijn voor de ontwikkeling van onze kinderen.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?
In Nederland: Opzeggen van alle mogelijke officiële en minder officiële zaken, uitschrijven.
Voor Thailand: Aanvragen visa. Voor mijzelf: non-immigrant-B aan de hand van een business plan (opzetten inburgeringcursussen), voor mijn vrouw en kinderen: toeristenvisa.
In Thailand: melden bij lokale immigration police, binnen 24 uur na (elke) aankomst. Zolang je geen jaarvisum hebt en/of er geen werkvergunning is (of je 50+ bent en een retirement visa kunt krijgen) moet je elke 3 maanden naar een ambassade in een ander land om een nieuw visum aan te vragen. De kinderen (15 en 12) gaan in Thailand naar school en kregen daarmee een non-immigrant ED visum (educational visa / onderwijsvisum). Mijn vrouw had binnen 2 maanden een baan als leerkracht en hoefde, net als de kinderen, daarmee niet meer elke 3 maanden naar het buitenland. Vanaf begin 2008 was het dus “alleen” elke 3 maanden een stempel halen bij de lokale immigration police. Na 1 jaar verviel mijn non-immigrant-B visum en kon ik een afhankelijkheidsvisum op mijn vrouw haar werkvergunning halen. Zo ook haar ouders die hier 6 a 7 maanden per jaar overwinteren.
*Links: Laureen & Martijn in Dreamworld Bangkok
Rechts: Martijn, Niels, Laureen & Elise in Thailand *
4. Hoe bevalt het leven in Thailand?
Het leven bevalt ons prima. Het weer is hier heerlijk (veel zweten!), je zit in de buurt van het strand (wij gaan daar eigenlijk nauwelijks naar toe), relaxte mentaliteit, voortreffelijk eten, nog steeds behoorlijk goedkoop (wat minder als je het in de juiste verhoudingen ziet).
Voor de kinderen is het sociale leven in Thailand wat minder: afspreken na school is hier (bijna) niet van toepassing en er is nauwelijks een verenigingsleven.
5. Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?
Wij hebben niet echt één leukste ervaring. Het hele leven bevalt ons hier eigenlijk heel erg goed. Als wij dan toch echt zouden moeten kiezen, dan is het bezoek aan het dorpje met “Langnekken” in het noorden van Thailand onze leukste ervaring.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?
Zeer zeker! Het leven in Thailand is veel minder georganiseerd. De mensen leven hier meer van dag tot dag (van maaltijd tot maaltijd). Deze levenswijze is misschien niet altijd beter, maar in het westen is het toch allemaal een beetje “te”.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Hua Hin is een behoorlijk toeristisch en verwesterd stadje. Mensen leven hier van het toerisme. Veel Thaise bevolking die je hier leert kennen doen hun Boeddhistische grondslag nog eer aan (geven in de breedste zin van het woord, zonder iets daarvoor terug te verwachten). Mensen denken hier anders en het duurt erg lang voordat je daar mee om kunt gaan.
Een inburgeringcursus (een buitenlander die les in Thaise taal en cultuur krijgt) zou ook hier op zijn plaats zijn (mijn vrouw heeft eind oktober verplicht zo’n weekend inburgeringweekend in Bangkok). De contacten met mensen hier zijn wel veelal met andere buitenlanders (b.v. Nederlandse Vereniging die ik heb geholpen met opzetten). Daarnaast hebben wij weinig contact met de Thaise bevolking.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Direct versus omslachtig, georganiseerd versus chaotisch, gestresst versus relaxed, leergierig versus vaak-lijkt-er-een-onwil-om-iets-te-leren(-begrijpen).
Links: Vissersdorpje Hua Hin
Rechts: Laureen bij de speech contest winnaars
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?
Mijn vrouw heeft hier binnen 2 maanden een baan in het onderwijs gevonden.
Ikzelf heb, aangezien er een ongeveer 1.000 Thaise mensen elk jaar voor langere tijd naar Nederland verhuizen, geprobeerd om in het op 5 na grootste toeristische centrum van Thailand een cursus Nederlands op te zetten. Maar helaas kon ik geen 25 mensen vinden om les aan te geven. Vandaar dat ik mij op dit moment toeleg op een incidentele cursist, het mede opzetten van een lokale Nederlandse Vereniging, sporten, het huishouden en onze weblog.
Mocht je plannen hebben om naar Thailand te gaan verhuizen kun je, naast het onderwijs, hier werk gevonden worden in de makelaardij, maar met de recessie van nu is daar momenteel weinig in te verdienen. Wel bouwt men hier gewoon door!
10. Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Het grootste verschil is de totaal andere mentaliteit. Als je een eigen bedrijf hebt, ga er dan niet vanuit dat na 1 of 2 keer uitleg dat je mensen ook doen wat je zegt; je zult veel controlerend werk moeten verrichten. In Nederland mag je er vanuit gaan dat je personeel werk ziet liggen, in Thailand zul je (om het netjes te zeggen) veel moeten (aan)sturen; en dan ook echt moeten! Want jij mag geen werk doen wat ook door een Thai gedaan kan worden.
De Thai is ook iemand die nog sterk in een hiërarchische samenleving leeft; een ouder iemand of een meerdere op het werk heeft ALTIJD gelijk (ook al heeft hij of zij geen gelijk). Wij westerlingen zijn (denkt men) allemaal miljonair en wij zijn hun bron van inkomsten (tenminste, dat kunnen we zijn), of het nu zakelijk of (veelal ook) in de liefde is.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?
Nee, absoluut niet. Wel zullen wij om praktische redenen, opbouwen sociale voorzieningen, onderwijs voor de kinderen, hun sociale leven, etc. weer terug naar Nederland gaan. Wanneer weten wij op dit moment nog niet, maar wellicht in de zomer van 2009 of misschien nog wel een jaartje later.
Als mensen meer willen weten over ons leven in Thailand, dan kunnen ze altijd een kijkje op onze weblog nemen http://wijgaannaarthailandtoe.blogspot.com of ons een e-mail sturen nielselise@hotmail.com.
=====================================
Meer weten over Thailand? Bezoek het Thailand Forum op Wereldwijzer.