Interview met Rob: op zoek naar ruimte, natuur en stad in Canada

Interview met Rob: op zoek naar ruimte, natuur en stad in Canada

Rob, op wereldwijzer yukon2010, gaat samen met zijn vrouw en dochter emigreren naar Canada. Na hun vakantie in Canada wilde hij eigenlijk niet meer terug naar Nederland. De combinatie van ruimte, natuur en stad spreekt Rob erg aan. Canada geeft hem een gevoel van vrijheid. Rob hoopt in Canada een betere kwaliteit van leven te krijgen. Wereldwijzer vroeg hem alles over zijn plannen en verwachtingen.

1. Naar welk land ben je van plan om te gaan emigreren?

We gaan naar Canada. Gelet op de grootte van dit land ben je dan eigenlijk nog niet veel wijzer geworden. We gaan naar het Noord Westen, om precies te zijn Yukon Territory. We willen in of nabij Whitehorse (de hoofdstad van Yukon) gaan wonen.

2. Wanneer zijn deze plannen ontstaan?

Ikzelf wilde al heel lang weg uit Nederland maar je weet hoe het (kan) gaan…Tussen droom en daad…staan kinderen, vrienden en een carrière in de weg. Klinkt misschien wat negatief maar dit is zeker niet zo bedoelt. Het is meer dat je opgeslokt wordt door de bezigheden om je bestaan op te bouwen en uit te breiden. Daarnaast vond mijn vrouw Mieke (tot 2008) de landen die we bezocht hebben geen alternatief voor Nederland. Na onze vakantie in 2008, waarbij we in 6 weken 10.000 km door Yukon, Alaska, BC, Alberta en NW-Territories hebben gereden wilde ik eigenlijk niet meer terug naar Nederland. Ik voelde me er thuis en achteraf bleek Mieke dat ook zo ervaren te hebben. Eind oktober 2008 hebben we besloten dat we naar Canada wilden emigreren. Via het internet hebben we eerst wat research gedaan over het hoe en wat en of het voor ons mogenlijk was. Als we gingen wilden we graag als Permanent Resident. Eind november 2008 zijn we in zee gegaan met een bedrijf wat ons begeleid in de aanvraagprocedure. Destijds kon de hele procedure nog 3 soms 4 jaar duren!

Rob

3. Wanneer ga je definitief naar Canada emigreren?

Vlak voor de afgelopen Kerst kregen we te horen dat onze aanvraag was goedgekeurd en dat we onze paspoorten naar de ambassade moesten sturen voor de nodige stempels en begeleidende paparassen. We verwachten ergens eind februari alles in huis te hebben. In theorie kunnen we dan dus vertrekken ware het niet dat er hier nog het nodige afgewikkeld moet worden (verkoop of verhuur van ons huis om maar iets te noemen). De voorlopige planning is ergens in mei as. maar zou ook zomaar een maand (of 2) eerder kunnen. Eerlijk gezegd, hoe eerder hoe liever.

4. Wie zijn je mede-emigranten? Of ga je alleen?

We gaan met ons ‘hele’ gezin. Mieke, onze 12 jarige dochter Frances en ik (Rob). Onze 19 jaar oude poes en cavia van 4 jaar oud kunnen we gelukkig in goede handen achterlaten bij vrienden van ons.

5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen om in Canada te mogen gaan wonen?

Zoals gezegd, de stempels in onze paspoorten en straks bij de immigratiedienst in Canada onze felbegeerde Permanent Residence Card. Op die merites (Permanent Resident) hebben we ons visum aangevraagd. Het is niet de meest eenvoudige route, en ook zeker niet de kortste maar het biedt ons de meeste vrijheid in Canada (geen baan nodig en je mag je overal vestigen en overal werken).

Links: Frances en Mieke, Rechts: Fish Lake

6. Wat is je motivatie om naar dit land te verhuizen?

Dit is in de afgelopen 2 jaar zo’n beetje de meest gestelde vraag aan ons geweest. Het meest algemene antwoord hierop is dat we denken daar een betere kwaliteit van leven te krijgen. Meer specifiek is het een combinatie van ruimte en natuur naast de ‘stad’ (25.000 inwoners) waar we willen gaan wonen. Whitehorse biedt zo ongeveer alles wat we nodig hebben op het gebied van scholing, uitgaan, medische zorg, huisvesting, sociale leven, werk en de dagelijkse behoeften. Ga de stad uit en je bent in de ongerepte natuur. Wat ook zeker een rol speelt is de verdraagzaamheid en tolerantie van de Canadese bevolking t.o.v. de medemens. Daarnaast verwachten we uiteindelijk meer in balans met werk en ontspanning te komen alhoewel daar in het begin waarschijnlijk weinig van terecht zal komen aangezien we daar weer alles moeten gaan opbouwen. Als laatste speelt ook de uitdaging een rol. Iets heel nieuws opbouwen in een ander land, andere cultuur en andere taal. Misschien komt dat omdat ik in Nederland geen uitdagingen meer zie (in ieder geval geen leuke die mij aanspreken).

7. Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van het emigreren?

Wat ik eerder vertelde: een betere kwaliteit van leven. We gaan er niet naartoe om carrière te maken (dat heb ik hier in Nederland al een keer gedaan) maar ons meer richten op het leven in een omgeving waar mens en natuur naast elkaar bestaan en dichter bij elkaar bestaan dan hier in Nederland. Misschien dat het ook te maken heeft met een betere balans tussen spanning en ontspanning. Ook is er de uitdaging om een keer met een ander soort van problemen te maken te krijgen. Bijvoorbeeld hoe overleef ik de winter? (zou dat geen leuke titel zijn voor een boek…?) Wat tenslotte nog meespeelt is (het gevoel) dat je meer eigen verantwoordelijkheid hebt. Iets heel anders dan de verzorgingsstaat wat we in Nederland hebben, maar nu ook weer zo extreem zoals in de USA.

Links: Eerste ritje Ian, Rechts: Road to Fish Lake

8. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Canada voor jou?

De mix van verstedelijking en natuur. Het gevoel van ruimte; je loopt elkaar niet zo snel in de weg. Om je een idee te geven: Yukon Territory is ongeveer 11 keer zo groot als Nederland en volgens de laatste telling wonen er ca. 34.000 mensen (waarvan dan weer ca 25.000 in Whitehorse). Het geeft je een gevoel van vrijheid. Daarnaast is natuur ook echt natuur. Echt iets heel anders dan de postzegel grond met een paar bomen zoals hier in Nederland. Wild wat nog echt wild is en waar er genoeg van is. De natuur kan daar -voorlopig- nog haar eigen gang gaan en de mens zal zijn eigen stuk moeten veroveren. Dat concept spreekt ons erg aan. De mens is daar een -kwetsbaar- onderdeel van het geheel. Dat is volgens mij ook de reden dat de inwoners een bepaald soort van saamhorigheidsgevoel hebben ontwikkeld. Soms heb je elkaar gewoon echt nodig. Ik ben eenzelfde mentaliteit vroeger tegengekomen in Zweden, Noorwegen en Finland. Het maakt je op een bepaalde manier ook weer nederig zeker als je ziet dat de natuur soms sterker is dan de mens. Parken of natuurgebieden puilen niet uit met dagjesmensen op een vrije dag of weekend (tenzij je in het hoogseizoen naar Banff of Jasper NP gaat). Je vind elkaar eenvoudigweg niet terug. De mentaliteit van de noorderlingen spreekt ons erg aan. Behulpzaamheid, vriendelijkheid en respect voor medemensen staan hoog in het vaandel.

9. Hoe denk je dadelijk om te gaan met de cultuurverschillen?

Geen idee. We vinden onszelf erg flexibel en hebben doorgaans geen moeite om ons aan te passen. Aan de andere kant wordt het ook aangemoedigd om vooral niet te vergeten waar je roots liggen. Andere tradities en gebruiken kunnen worden gezien als een verrijking van de -Canadese- cultuur. De praktijk zal het uitwijzen maar zelf zijn we vooral nieuwsgierig naar de lokale en landelijke gebruiken. Ca. 20% van de Yukon bevolking bestaat uit First Nation People. Om hier meer mee te maken te krijgen ervaren we ook als een verrijking van ons leven. Tenslotte zal het voor een gedeelte ook neerkomen hoe de winter door te komen. Van kennissen van ons die er wonen weten we dat je er eigenlijk pas echt bijhoord als je een winter hebt meegemaakt. Daar zijn we dan ook erg nieuwsgierig naar. We hebben geen idee wat het is om bij 40 graden (of soms meer) vorst je boodschappen te doen, naar school of je werk te gaan.

*Links: Frances Lake Campground, Rechts: View at Dawson City From the Yukon Ferry *

10. Heb je jezelf al voorbereid op de taalverschillen?

De taal is niet echt een probleem. Mieke spreekt vrij goed Engels; onze dochter heeft een talenknobbel en ik heb op mijn werk een aantal jaar op een internationale afdeling gewerkt waar Engels de voertaal was. Natuurlijk zijn we onze taalvaardigheden wel verder gaan ontwikkelen o.a. door het kijken naar Engelstalige films zonder ondertiteling (is vooral voor onze dochter erg leerzaam geweest) en ik correspondeer veel in het engels met vrienden en kennissen in Canada. Nee, de taal is wel het minste probleem. Voor ons visum moesten we overigens een test Engels en Frans doen. Voor Engels haalden we het maximale aantal punten en voor Frans (lang leve onze vroegere vakanties in Frankrijk en op Corsica) sprokkelden we ook zowaar nog wat punten bij elkaar.

11. Wat zijn je plannen om de integratie met de plaatselijke bevolking soepel te laten verlopen?

Prioriteit nummer 1 is werken, op de voet gevolgd naar het uitzoeken van een school voor Frances. We hebben het geluk dat we daar een aantal mensen kennen en onze ervaring is dat netwerken en geïntroduceerd worden bij alles het beste werkt. Volgens mij weet inmiddels half Whitehorse dat we binnenkort arriveren. Ik heb een jaar geleden contact gezocht met de Visitor Info Centre in Whitehorse met het verzoek een brief van mij te laten circuleren bij emigranten of mensen die er al een tijd wonen. Ik heb daar veel reacties op gekregen en met het gros hebben we nu nog steeds contact. Sterker nog, we hebben zelfs een uitnodiging gekregen om ergens voor een tijd in huis te komen wonen wanneer we op zoek zijn naar woonruimte.

12. Heb je al een huis en baan in dit land gevonden?

Een kort antwoord: nee en nee. Natuurlijk hebben we wel wat kolen op het vuur en we hebben begrepen dat het vinden van werk wel het minste probleem zal worden. In het afgelopen jaar hebben we wel contacten gelegd en gereageerd op vacatures. Met name Mieke (werkzaam in de gezondheidszorg) heeft al een aantal reacties gekregen om vooral langs te komen als we gearriveerd zijn. Een huis is een ander verhaal. De woningmarkt is er op het moment booming helaas. Als we landen op Eric Nielsen International Airport in Whitehorse hebben we op dat moment echter alleen onze tassen en ons netwerk van mensen die we kennen en verder niets. Letterlijk dakloos en zonder baan. Soms lig ik daar wel eens een uurtje wakker van maar het is ook een kwestie van geloof in jezelf, geloof wat anderen in je hebben en qua werk niet te beroerd zijn om onderop te beginnen.

13. Denk je dat je ooit nog van plan bent om terug te keren naar Nederland?

Als ik voor mezelf spreek: erg onwaarschijnlijk maar ik sluit natuurlijk niets uit. Misschien over een aantal jaar een keer voor een weekje ofzo. Voor Mieke ligt dat anders aangezien haar ouders in Nederland achterblijven (mijn ouders leven niet meer helaas). Onze dochter hoor ik er eigenlijk niet over. Ze denkt wel dat ze haar vriendinnen gaat missen maar bedenkt ook dat ze het daar druk krijgt met nieuwe vrienden maken en ze wil graag werken op een ranch in de buurt. Ze is dus volop aan het bedenken wat ze daar allemaal kan en wil gaan doen.

Links bij dit interview:

.

Ha Rob,

De redactie heeft jou dus ook gestrikt voor een interview. :wink:

Leuk om iedere keer weer meer details over je avontuur te lezen en nog steeds zoveel enthousiasme tussen de regels door te zien.

Succes met de laatste loodjes in Nederland! :slight_smile:

Jurjen

Hallo,

Via google alerts kreeg ik bericht van je interview. Omdat ook wij in 2011 naar Canada willen emigreren was ik direct geinteresseerd in jullie verhaal.

Wij willen ons gaan vestigen in High River (Alberta). Onze PR card is onderweg (waren wat problemen met de foto’s) en ons huis staat te koop.
Als ik jullie beweegredenen en gevoelens lees t.a.v. de emigratie herken ik onszelf hier heel erg in terug. Ook het gevoel van liever vandaag dan morgen, herkennen we helemaal.
De uitdaging van een baan en huisvesting speelt zeker ook dagelijks door mijn hoofd, ook wij vertrouwen erop dat dit goed komt en zijn bereid onderaan te beginnen en ons voor 200% in te zetten.

Wij zijn trouwens een gezin met twee kinderen van 8 en 4 jaar. Wat fijn om te lezen dat jullie dochter ook enthousiast is, helaas zien onze kinderen nog veel bezwaren. Maar dat zal uiteindelijk wel goed komen.

Ik wens jullie veel succes met de laatste lootjes voor de emigratie en alle succes en geluk in Canada.

met groet, Cynthia

Hallo Cynthia,

Leuk om eens wat van een ‘lotgenoot’ te horen en ons verhaal herkenbaar is. Doorgaans kunnen alleen de insiders het gevoel waarom echt begrijpen.

Inmiddels hebben we een woning! We kunnen een (groot formaat) vakantiehuis huren van kennissen van kennissen van… (nou ja, je begrijpt wel wat ik bedoel). Ruim 30 min rijden van de stad dus…in-the-middle-of-nowhere (en tussen de beren, wolven en cariboo’s). 1 Probleem minder dus :slight_smile: …en, een stuk goedkoper dan hotel/motel of B&B!

Jullie lopen kennelijk een paar weken voor op ons aangezien jullie je PR-kaart al hebben aangevraagd. Hoelang zijn jullie er mee bezig geweest?

Ja, het was ook een beetje onze angst dat onze dochter niet zou willen in verband met haar vriendinnen hier en school. Het Lijkt me best lastig als onze dochter niet mee zou willen gaan.
Het is natuurlijk ook een avontuur met vele onzekerheden dus vanuit een kind beredeneerd kan ik me daar alles bij voorstellen.
Wellicht scheelt het als jullie kids zich in het Engels straks wat kunnen redden. Onze ervaring is dat kinderen zich meestal als eerste aanpassen aan de nieuwe situatie.

Wij zijn tijdens onze eerste vakantie vlak langs High River gereden. We kwamen uit Calgary (Stampede bezocht) en zijn toen via Brooks naar Drumheller gereden. Pfff, wat een warmte! Best raar, als Nederlander associeer je Galgary en omgeving toch met sneeuw en ijs vanwege de Olympics en (momenteel weer) het schaatsen. Bij Drumheller werd het nog warmer en eindigde de dag met een schitterende onweersbui!

Lukt het een beetje met de verkoop van jullie huis? Bij ons totaal niet :mad: vandaar dat we nu maar gaan verhuren (ons huis blijft overigens wel in de verkoop staan).

Jullie ook veel succes en vooral heel veel plezier met de voorbereidingen op ‘de grote oversteek’.

groeten,
Rob

Hallo Rob,

Wij zijn in november 2006 gestart met de procedure voor een PRcard. In 2009 de medische keuring en in 2010 kregen we onze paspoorten met visum terug. In augustus 2010 zijn we het visum geldig gaan maken. Ons huis staat te koop sinds eind december. In tegenstelling tot jullie kiezen wij ervoor om al onze zaken eerst af te handelen in Nederland en daarna naar Canada te vertrekken. Hopenlijk duurt dat niet meer lang, we willen echt graag onze nieuwe start gaan maken!

Groet, Cynthia

Hi Cynthia,

Ja, het lijkt ons ook heel frusterend om nog in Nederland te (moeten) blijven als je in principe al weg kunt. Aangezien ons huis al rum 1 1/2 jaar te koop staat en er nog geen enkele belangstelling is geweest hebben wij er maar voor gekozen om het te gaan verhuren.
Voor de rest hebben we/willen we alles afgerond hebben voordat we gaan, maar daar kunnen we zelf gelukkig voor zorgen.

groet, Rob

Gisteren was hier op het nieuws dat een stel, volgens mij in Victoria, iedereen in de buurt een flyer door de bus hadden gedaan met de belofte $10.000 dollar bonus te geven aan degene die een koper voor hun huis vond. Met een week was het verkocht. Natuurlijk was het heel interessant voor buurtbewoners maar ook makelaars gingen haastig op zoek. Daarnaast bracht het natuurlijk veel bekendheid op want het woord ging erg snel.

Hun huis verkocht voor een normale prijs, en de kosten van 10.000 dollar waren veel lager dan normaal je huis in prijs verlagen.

Ik noem maar wat :), Nederlanders zullen het ook doen voor 3000 euro

He, da’s een ludiek idee! Kan de makelaar ook gelijk bij het groot vuil gezet worden :slight_smile:
Zal het eens gaan bespreken tijdens het familieberaad.

Rob

Hi Rob,

Wat een leuk interview! Altijd goed om ervaringen en plannen van mede ‘avonturiers’ te lezen! :slight_smile:

Hi, ik las dat jij als WHP-ster naar het wilde westen gaat?

Hey Rob, Zit ik toch weer je interview te lezen! Ik hoop dat jullie spoedig mogen afreizen naar beautiful Yukon!
Groetjes Annemarie

Dat klopt! Zondag 29 mei vertrekken mijn vriend en ik naar Vancouver! >>>

Hi AnneMarie,

Heb net de serie van Billy Connolly bekeken; met name bij de laatste aflevering slaan de kriebels weer voluit toe. Yukon is larger than life!!

Rob

Ik lees net je interview en ik begrijp zeer goed wat je bedoelt met woorden als ‘het kan niet snel genoeg gaan’.
Na het zien van de film ‘The last trapper’ ben ik ook in de ban van Yukon. Ik zou er naartoe willen gaan in de nabije toekomst. Na mijn studies zou ik willen emigreren, alleen weet ik nog niet naar waar (Canada, Australië en Nieuw-Zeeland staan bovenaan mijn lijstje), maar het zou sowieso in de buurt van een grote stad moeten zijn om gemakkelijk werk te vinden.

Je woont er nu toch al enkele maanden:
Hoe valt het mee qua werk, gezondheidszorg, enz.?
Hoe valt het klimaat mee?

Alvast bedankt en veel plezier in Yukon!

Supergaaf avontuur!!

Over werk kan ik kort zijn: er is werk zat, daarvoor hoef je niet per se in de buurt te zijn van een grote stad. Ik woon in de buurt van Whitehorse en deze ‘stad’ heeft wel helemaal 25.000 inwoners. Het hangt er wel vanaf wat voor werk je zoekt denk ik. Wij zijn bijvoorbeeld niet hiernaartoe geëmigreerd om (weer een) carrière op te bouwen maar om een juiste mix te hebben van werk en privé in een adembenemende omgeving.

De gezondheidszorg hier (ik spreek alleen over de Yukon omdat ik daar ervaring mee heb) vind ik er een stuk gezonder aan toe zijn dan die in Nederland. We hebben een acceptatietermijn van ca 3 maanden en daarna ben je (gratis) verzekerd. Mocht je een chronische ziekte hebben (ik heb bijv. diabetes) dan worden de medicijnen vanaf $ 250 per jaar volledig vergoed. Indien je behandeld moet worden in een ziekenhuis in bijv. BC of Alberta dan worden de vervoerskosten ook vergoed. Tandarts is wel voor je eigen rekening al kun je je daar wel extra voor verzekeren.

Over het klimaat kan ik nog weinig zeggen; we zitten er net een maand. Half mei kan het echter nog flink koud zijn en waren de meeste rivieren en meren nog stijf bevroren. De Yukoners die ik heb gesproken zeggen dat het allemaal wel mee valt en - 40°C echt niet zo koud is… Er gelden echter wel bepaalde spelregels om het leuk en veilig te houden. Beetje bij beetje worden we hierover geïnformeerd want “it’s no big deal”.

Rob

1 like

… en dat is het absoluut nog elke dag!!!