Interview met Rik072

Hieronder een vraaggesprek met [COLOR=red]Rik072, nog niet zo lang lid van Wereldwijzer, maar met name de laatste maanden vaak te vinden op het Thailand-forum.[/COLOR]

Vertel in het kort wat over jezelf. Wie ben je en waar kom je vandaan ?

Mijn naam is dus Rik, ben 36jaar en kom uit Alkmaar. Ik werk als verkoper binnendienst bij een grote Duitse sanitairfabrikant.

Wat is de reden dat je lid bent geworden van Wereldwijzer ?

Om met andere idéeen,ervaringen en tips te delen. En het is natuurlijk ook gewoon heel erg gezellig.

Hoe vaak ben je in Thailand geweest ?

Pff dat is een lastige, ik heb net gekeken en de eerste stempel dateert van 1992… ik ben de tel wel een beetje kwijt geraakt.

Wanneer ben je voor het eerst in Thailand geweest en wat was de reden om naar Thailand te gaan ?

Dat was dus 1992 samen met een toenmalige maat, we wilden gewoon eens wat anders. Iedereen ging naar Spanje, wij dus niet haha

Reis je alleen of samen ?

Ik heb de afgelopen 15 jaar met mijn toenmalige vriendin gereisd en afgelopen december (2009) ben ik voor de eerste keer alleen gegaan. Ik moet zeggen dat beviel me erg goed, ik was wel een beetje bang dat het zwaar zou worden in me uppie maar kan het iedereen aanraden.

Wat is je band met Thailand ?

Het is iets heel raars en ik kan het je niet vertellen. Als je er eenmaal geweest bent dan wil je gewoon weer terug. Ik ben in de tussentijd al in vele landen van de wereld geweest maar geen 1 land heeft mij zo geraakt als Thailand. Mensen uit mijn omgeving vragen mij ook wel eens: ben je daar nooit eens uitgekeken ? Mijn antwoord is dan heel simpel: ga maar een eens met me mee dan praten we weer verder haha.
Ik kan het je dus niet verklaren het is gewoon een gevoel. Nu is de de band alleen maar sterker geworden aangezien mijn vrouw er nu nog woont. Maar natuurlijk als ze straks hier woont zullen we nog zeer regelmatig naar Thailand gaan.

Wat is je favoriete plaats in Thailand en waarom ?

Dit is (alweer) een zeer lastige vraag het zijn er meerdere, maar als ik er twee mag uitpikken dan zijn dat Bangkok en Koh Samet.
Het zijn zeker tegenpolen maar dat is juist ook het leuke. De één heel druk maar als je de juiste plekjes weet te vinden ook zeer relaxt en de andere is gewoon super relaxt en daar kom je gewoon lekker tot rust. Maar goed, dit zijn er slechts twee van de vele leuke steden/dorpen.

Wat vind je van de Thaise keuken en wat is je favoriete gerecht ?

De Thaise keuken is bijna niet omschrijven zo erg lekker, ik ben in vele landen geweest in Azie, maar deze keuken wint het altijd hoor. Mijn favoriet is misschien een beetje een saaie maar ja ik vind hem gewoon heel erg lekker: Pad Thai en dan niet degene uit de grote restaurants maar gewoon bij de kleine stalletjes/eettentjes vandaan.

Wat is het leukste, mooiste of grappigste dat je hebt meegemaakt in Thailand ? En wat vond je tegenvallen ?

We zijn een keer geweest en toen was het Amazing Thailand week, je kon dan voor een vastgesteld bedrag mee met een Tuk-tuk dwars door Bangkok heen. Het was zeer goedkoop dus we dachten van doen !

De route was van te voren vastgesteld en vol leuke dingen. Wij dus mee met de tuk-tuk chauffeur. Het ging allemaal heel leuk en goed, we moesten alleen (dat was de voorwaarde) wel langs wat winkels.
We hoefden niks te kopen, maar we moesten wel naar binnen. Goed ok, het was goedkoop en hij zou ons de hele stad laten zien.
We moesten langs vijf winkels en voor we het wisten waren we al bij de vijfde en we hadden alleen nog maar Wat Arun gezien.
Wij vragen aan de chauffeur, en nee hoor, geen zorgen, de andere dingen gingen we hierna bekijken. Wij naar binnen, rondlopen en toen snel weer naar buiten.

Eenmaal buiten Tuk Tuk weg !? Wat bleek…bij elke winkel kreeg de chauffeur een benzinebon die wilde hij dus snel verdienen, die was hem meer waard dan het geld dat was afgesproken voor de trip haha.
Daar stonden we dan midden in Bangkok zonder een idee te hebben waar we waren. We hebben er achteraf hartelijk om kunnen lachen…

Heb je al een keer iets vervelends meegemaakt (diefstal, ongeluk, etc.) ?

Nee, gelukkig nooit !

Ben je van plan om ooit permanent in Thailand te gaan wonen ?

Het is de bedoeling dat mijn vrouw en ik hier in Nederland ongeveer 10 jaar gaan wonen en daarna terug gaan naar Thailand en iets van een klein winkeltje gaan beginnen. Maar ja, dat is nog toekomst, eerst hier maar eens lekker gaan wonen met z’n tweeen.

Wat mogen reizigers die een bezoek aan Thailand brengen naar jouw mening echt niet missen (plaats, bezienswaardigheid, festival) ?

Bangkok, Chiang Mai, Chiang Rai, Koh Samet, Koh Pha Ngan, River Kwai, de Isan (noordoost-Thailand) en de festivals Songkran en Loy Krathong.

Heb je nog een andere handige tip of een goed advies voor Thailand-reizigers ?

Neem je tijd om dit mooie land te zien, haast je niet, je zal er 100% zeker terug naar toe willen. En wat ik zelf ook heel belangrijk vind: geef het land en de mensen het respect wat ze verdienen. Er lopen al zoveel farang in het rond die zich misdragen…

Ha Rik! Leuk om te lezen!

Haha, die tuk tuk! Her-ken-baar! lol2 Ze hadden ons ook mooi bij de poot! Kon geen juwelier, kostuumwinkel of wat dan ook meer zien! Zowat gesmeekt of hij nu ajb door kon rijden. Dat geld voor de benzine zou hij wel van ons krijgen!lol2 Zijn uitgestapt bij een voor ons herkenningspunt, hem zijn bahtjes gegeven en m gauw gesmeerd! Want hij wou ons ook nog een boottripje van 1500 baht aansmeren!!!

1 like

Hoi Rik,leuk interview!! Ik ben ook verzot van Ko Samet,ben er al een paar keer geweest(weekdagen)en ik moet je zeggen dat dit eiland me wel bevalt!!
Rustig,niet teveel toeristen,lekker eten,goedkope logementen,mooie wandelpaden langs het strand,echt mijn ding Rik!!

Hallo Rik,

Yin dii thi dai phop khun oftewel aangenaam kennis te maken.

Grt, Jan.

1 like

hallo Rik, leuk om je zo iets beter te leren kennen en Pad Thai hoort ook bij mij tot mijn favorieten gerechten :unibrow:

Hi Rik leuke interview. Vooral je verhaal over de Tuk Tuk vond ik wel lachen. Zelf ben ik nog nooit naar Koh Samet gegaan.

Ik will deze keer wat meer gaan zien van het oh zo mooie LOS :zon02: