Hieronder een interview met Jellebowski, een van onze Belgische forumleden, en net terug van zijn eerste Thailand-reis…
Vertel in het kort wat over jezelf. Wie ben je en waar kom je vandaan ?
Mijn naam is Jelle, ik ben 28 jaar oud en geboren en getogen in de stad Gent, een mooie stad, maar ook een beetje een groot dorp met een hoog sociaal niveau en een hoog cultureel gehalte. Veel studenten (Een van de drie grote Belgische universiteiten is hier gevestigd), en dus een bruisende plaats waar elke dag wel iets te doen is.
Op dit moment doe ik de nachtshift in een hotel, maar hiervoor stond ik goed vijf jaar achter de toog in het Jazzcafé ‘Het Damberd’. Een toffe job waar ik veel heb bijgeleerd over de Jazzwereld, iets wat nu wel van pas komt, mits m’n vriendin mede-eigenares is van één van de beste en mooiste jazzclubs in België: de 'Hotsy Totsy. Ook met de ruigere kantjes van de maatschappij kom je in deze sector wel eens in contact, soms lastig, maar altijd leerzaam.
Ik studeerde 1 jaar film en scenario aan het KASK ik Gent en 1 jaar kunstwetenschappen aan de universiteit van gent. Nooit afgestudeerd, maar ik heb daar geen spijt van.
1 jaar in een videotheek gewerkt, waar ik dus één van m’n grote passies heb kunnen botvieren. Koken is m’n tweede passie.
Wat is de reden dat je lid bent geworden van Wereldwijzer ?
Op zoek naar informatie over Thailand en op het internet verschillende sites tegengekomen. Op deze site vond ik het aanbod zeer ruim en interessant, en er zit wel altijd iemand online om even ‘aan den toog’ mee te kletsen, iets wat je tijdens de nachtshift wel eens kan gebruiken.
Hoe vaak ben je in Thailand geweest ?
Dit jaar was de eerste keer.
Wanneer ben je voor het eerst in Thailand geweest en wat was de reden om naar Thailand te gaan ?
Zoals eerder al aangegeven, dit jaar was de eerste keer. En waarom ? Ik kan het niet juist duiden, maar het is een regio die me al heel lang trok. Ik heb gedurende 10 jaar diverse oosterse sporten beoefend (Judo, Thai Chi en Pencak Silat) en voelde me altijd wel thuis in de zaken die ik daar meekreeg.
Ook ben ik al sinds m’n veertiende bezig in de keuken met o.a. de oosterse smaken. De Thaise keuken is hierbij, samen met de Japanse, mijn favoriet.
Reden genoeg dus om het eens ter plaatse te gaan proeven.
Reis je alleen of samen ?
Ik heb samen met m’n vriendin Marie rondgereisd. En er zeer veel van genoten !
Wat is je band met Thailand ?
Voor het vertrek was dat niet veel, buiten de keuken dan. Nu we terug zijn is de band met die keuken serieus versterkt, maar er zijn er een paar bijgekomen: de geuren, de kleuren, de drukte, het lawaai… en tegelijk ook de rust die ik er vind. ‘The hustle and the bustle’ van Bangkok en tegelijk de immense rust in de jungle rond Chiang Rai.
Wat is je favoriete plaats in Thailand en waarom ?
Bangkok, vanwege de immense tegenstellingen die je er vindt. Dat is voor mij zeer intrigerend en interessant. Die stad is vuil en proper, luid en stil, druk en kalm, arm en rijk, groen en beton, religieus en verderfelijk, vriendelijk en agressief,… noem maar een tegenstelling op en je vind het hier.
Chiang Rai, omdat ik hou van al die tinten groen die je hier kan zien. Men zegt altijd dat de Inuit 45 woorden hebben voor wit, ik zou hier direct 200 woorden voor groen kunnen bedenken. Ook hebben we hier twee Thaise koppels leren kennen met wie we na korte tijd een goede band opbouwden. Iets wat niet evident is als je met twee reist (althans, dat is onze ervaring).
Ko Pha Ngan, dat hoeft weinig uitleg: tropisch eiland, magnifieke zonsondergangen, rond sjeezen met Baco’s brommertje, superbarretje op 't strand… En dat voor twee mensen die normaal gezien totaal geen zonnekloppers en strandgangers zijn.
Wat vind je van de Thaise keuken en wat is je favoriete gerecht ?
Dat zou ondertussen wel al duidelijk moeten zijn: ik ben er verzot op ! Gewoon op straat een som tam van een madammeke dat met zo veel elegantie en kunde lepel en vijzel hanteert; Stomend hete Tom yam die je lippen een aangename gloed bezorgt; een snel maar vakkundig bereidde Phad Thai…
Maar het lekkerst aten we in een eenvoudig klein restaurantje, genaamd ‘Chote Chitr’. Vijf tafeltjes, onder de hoede van een lieve, gastvrije en kranige Thaise dame die samen met haar zus onaards lekkere dingen op tafel tovert in hun kleine keukentje. Haar grootvader startte hier 100 jaar geleden een medicinale kruidenwinkel en haar grootmoeder kookte voor het koninklijk paleis. Beide invloeden vindt je terug in de hemelse gerechten die hier geserveerd worden. Twee maal gingen we hier eten en elke keer gingen we in op de schotels die ze die dag voorstelde. En zonder overdrijven, Marie zat hier met tranen in de ogen van emotie, zo lekker was het.
Voor iemand die dit kan bereiken met voedsel buig ik met eerbied en respect.
Onze favorieten hier waren:
-een schotel van big riverprawns met look, peper en nog een zooi kruiden.
-Yam hua pli: een salade van bananebloem, kip, pepertjes, limoen en kaffirblaadjes, met een beetje cocoscreme en chilisaus.
Wat is het leukste, mooiste of grappigste dat je hebt meegemaakt in Thailand ? En wat vond je tegenvallen ?
Het mooiste moment was misschien wel de toevallige ontmoeting met een monnik op een marktje vlak bij wireless road in Bangkok. We liepen wat rond te kijken en een oude monnik spreekt ons aan. Na wat gebabbel stelt ie ons voor om zijn tempeltje eens te gaan bekijken, dus wij achter hem mee. Onze monnik pakt zijn sleutel en gaat naar een half verborgen deurtje ergens tussen de marktkraampjes in. We volgen hem en komen in een kleine maar rustige tempeltuin terecht. Heel speciaal: tenmidden van die drukte van de markt gewoon deurtje in en volmaakte rust. De monnik toont ons vervolgens het hokje waar hij slaapt, doet in de tempel de lichten aan en leidt ons rond. Hij geeft ons uitleg bij de beelden, vertelt ons over de filosofie achter het boeddhisme en geeft blijk van een groot gevoel voor humor. 2 uur later leidt hij ons via de achterdeur een andere wijk in en neemt vriendelijk afscheid, vertelt ons dat hij zal bidden voor onze eventuele toekomstige zoon en dochter en wuift ons uit. Heel tof en totaal onverwachte hartelijkheid zonder er iets voor terug te vragen. We zagen wel meer reclame voor zogenaamde ‘monkchats’, maar als zoiets spontaan op je af komt, heeft dat toch een andere dimensie in mijn ogen.
Wat me tegenvalt zijn de grote drommen tuktukchuffeurs, taxichauffeurs,… die je bijna omverlopen als je van de grotere stations etc. afkomt. Maar ik versta ze wel. Voor deze mensen is het leven volgens mij niet altijd even makkelijk. Dus echt ergeren doe ik me er niet aan, al vrij snel begin je met humor te antwoorden en kan je er nog wel mee lachen.
Wat me ook opviel was de soms extreme armoede die je soms opmerkt. Vaak wat verborgen, maar des te schrijnend. Neem de trein vanuit Bangkok en kijk het eerste uur van de reis goed naar buiten, je krijgt een Bangkok te zien dat men er liever niet wil tonen. En twee kilometer verder ligt dan weer het grootste, sjiekste winkelcentrum dat ik ooit zag.
Heb je al een keer iets vervelends meegemaakt (diefstal, ongeluk, etc.) ?
Neen, mede dankzij de vele tips hier op Wereldwijzer en een dosis gezond verstand, zijn we nooit echt afgezet.
Misschien één zaak, op de boot naar ko Phangan wel goed verbrand geweest (vooral Marie haar voeten). Tja, dat zeewindje voelt zo fris aan, hé ? Goeie tip, als je het water op gaat, smeer je dan in !
Ben je van plan om ooit permanent in Thailand te gaan wonen ?
Neen, al zou ik er best wel wat langer kunnen vertoeven.
Wat mogen reizigers die een bezoek aan Thailand brengen naar jouw mening echt niet missen (plaats, bezienswaardigheid, festival) ?
De jungle in het noorden, de drukte van Bangkok en de rust op een eilandje in het zuiden.
Heb je nog een andere handige tip of een goed advies voor Thailand-reizigers ?
Neem in Bangkok eens een bus ipv een taxi. Blijf er op zitten tot je niets meer herkent en stap dan af. Wandel wat rond en je komt gegarandeerd iets tegen dat je in geen één boekje terugvindt.