Een vraaggesprek met Neyana, een van de weinige actieve vrouwelijke Thailand-verslaafden van het Thailand-forum op Wereldwijzer.
Vertel in het kort wat over jezelf. Wie ben je en waar kom je vandaan ?
Mijn naam op het forum is Neyana, maar in het dagelijks leven word ik Esther genoemd.
Ik ben 31 jaar “jong”. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen, een zoon van bijna 5 en een dochter van net 2 jaar. Ik woon onder de rook van Rotterdam, nog maar 8 jaar, want ben geboren en getogen op de Veluwe.
Wat is de reden dat je lid bent geworden van Wereldwijzer ?
Tijdens mijn zoektocht op internet voor info over mijn vakantie kwam ik op het Wereldwijzer forum terecht. Ik heb hier vele tips en info van af weten te halen.
Na mijn reis ben ik zelf ook lid geworden. Dit om anderen te helpen maar ook zeker voor de gezelligheid ! Ondertussen heb ik met sommige forumleden al een fijne band opgebouwd.
Hoe vaak ben je in Thailand geweest ?
Ik ben nog maar 1x in Thailand geweest. Dit jaar oktober word onze 2e keer !
Wanneer ben je voor het eerst in Thailand geweest en wat was de reden om naar Thailand te gaan ?
Ik ben voor het eerst geweest in oktober/november 2009.
Ik had een leuk bedrag gespaard en wilde dat nou eens nuttig besteden. Een reis maken ! Ik had al vaak over dit mooie land gehoord, foto’s gezien etc. Er stonden veel landen op mijn wensenlijstje, maar Thailand is het uiteindelijk geworden.
Want zoals iedere Thailandfan wel weet, Thailand is besmettelijk, het virus is zo overgenomen ![]()
Reis je alleen of samen ?
Ik reis samen met mijn man, over 2 jaar hopen we met de kinderen te gaan.
Wat is je band met Thailand ?
Ik heb nog niet echt een band met het land, ken er natuurlijk geen mensen. Maar ik voel zeker wel een aantrekkingskracht. Het gevoel van thuiskomen, je thuis voelen, alsof je er al jaren dag in dag uit komt. Klinkt vast raar uit de mond van iemand die slechts 1x is geweest……maar zo voel ik het echt !
Wat is je favoriete plaats in Thailand en waarom ?
Dat is het prachtige eiland Koh Chang !
En waarom ? Het is er prachtig, de mensen zijn vriendelijk, het straalt rust uit, je voelt je er vrij.
Wat vind je van de Thaise keuken en wat is je favoriete gerecht ?
Ik ben niet echt een type wat van heel pittig eten houd, het verpest voor mijn idee al snel mijn maaltijd maar toch kan ik de Thaise keuken echt wel waarderen.
Ik zweer bijvoorbeeld bij de Tempura met een gembersausje ! Ook bij de verse vis lik ik mijn vingers af en heb een heerlijk soepje gegeten met de combinaties van banaan en kokos ! Geen idee hoe het heet, het schijnt door dit restaurant zelf verzonnen te zijn (Treehouse, Long Beach, Koh Chang).
Wat is het leukste, mooiste of grappigste dat je hebt meegemaakt in Thailand ? En wat vond je tegenvallen ?
De Thai blijven me verbazen, van 5 mensen en een hond op één scooter, 8 mensen in één Tuk Tuk, complete restaurants aan een brommer, zomaar ineens het volklied en iedereen blijft stokstijf staan, de offers bij geestenhuisjes, de veiligheid (die ze eigenlijk niet hebben ;))
Hoe vriendelijk en behulpzaam ze zijn, hoe rustig de kinderen zijn, hoe tevreden ze zijn, kortom een vreemd maar bijzonder volk. Met recht het land van de glimlach ! Ik krijg nog weer stijve kaken als ik er aan denk want je lacht zelf net zo hard mee.
Wat mij tegenviel was de armoede, naast superdeluxe winkels een krottenwijk, bedelende kinderen, gehandicapten die gewoon op straat liggen. Dit heeft me zeer aangegrepen en doet me beseffen hoe goed wij het wel niet hebben. Vooral de machteloosheid deed me veel, veel meer dan flesjes water geven en fruit kopen kon niet.
Dit jaar willen we iets doen, we nemen vanuit Nederland kinderkleding en speelgoed mee, dit gaan we brengen naar een stichting in Bangkok die kansarme kinderen opvangt en helpt.
Heb je al een keer iets vervelends meegemaakt (diefstal, ongeluk, etc.) ?
Gelukkig niet !
Natuurlijk zijn er altijd wel wat vervelende dingen, maar niet noemenswaardig. Iedereen krijgt te maken met vervelende taxi chauffeurs, opdringerige tuk tuk drivers en onbeschoft gedrag. Maar dat heeft mijn vakantie zeker niet verpest !
Ben je van plan om ooit permanent in Thailand te gaan wonen ?
Dat is een grote wens van ons, dus ik zeg nooit nooit, maar voorlopig zal het er wel niet van komen.
Wat mogen reizigers die een bezoek aan Thailand brengen naar jouw mening echt niet missen (plaats, bezienswaardigheid, festival) ?
Echt te veel om op te noemen, maar het makkelijkst, en daar hoef je echt niets voor te doen, is de sfeer !
Zodra je je voeten op Thaise bodem zet begint het al.
Verder hebben wij Loy Krathong (lichtjes festival) mee mogen maken, geweldig ! Voor ons heeft het weinig betekenis, wij kennen het niet. Maar hoe de Thai daar in op gaan, prachtig gewoon.
Heb je nog een andere handige tip of een goed advies voor Thailand-reizigers ?
Doe niet zoals mij, je druk maken van te voren. Thailand is een heel makkelijk land om te bereizen. Het word bij wijze van spreken voor je geregeld.