Interview met Esther: Duikinstructrice in Thailand
Esther, op wereldwijzer Sthr, is van plan om samen met haar partner te emigreren naar Thailand. Zij wil in Thailand haar droom waar gaan maken door er als duikinstructeur te gaan werken. Haar redenen om naar Thailand te verhuizen: de natuur, de bevolking, het eten en het klimaat. Lees hier alles over de plannen van Esther.
1. Naar welk land ben je van plan om te gaan emigreren?
Mijn partner en ik zijn van plan om te emigreren naar Thailand. Wij waren op slag verliefd op het land toen wij daar in 2008 op vakantie waren.
2. Wanneer zijn deze plannen ontstaan?
De plannen zijn er bij mij al vanaf kleins af aan, ik wist alleen toen nog niet het Thailand werd. Als kind zei ik altijd “later als ik groot ben ga ik in het westen wonen” (woonde toen in Zwolle). Toen ik tiener was, werd het “ik wil als au pair in het buitenland werken”. Inmiddels woon ik ruim 6 jaar in Rotterdam en ben nu klaar voor de grote stap naar het buitenland.
3. Wanneer ga je definitief naar Thailand emigreren?
Op dit moment hebben wij nog geen definitieve datum. We hopen voor de zomer maar dat ligt aan het huis en hoe snel deze verkocht wordt.
4. Wie zijn je mede-emigranten? Of ga je alleen?
Ik ga samen met mijn vriend emigreren. Ik ben heel blij dat hij er precies hetzelfde over denkt en samen met mij de knoop heeft doorgehakt.
5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen om in Thailand te mogen gaan wonen?
We zijn er nog niet helemaal uit of we ons gaan uitschrijven of dat we een post adres in Nederland houden. Het belangrijkste is een goede en lange visa te regelen en een werkgeversverklaring voor ons beide. Op dit moment kunnen we alleen maar zoveel mogelijk informatie verzamelen zodat we dadelijk als er een datum bekend is niet voor verrassingen staan.
6. Wat is je motivatie om naar Thailand te verhuizen?
Mijn motivatie om naar Thailand te verhuizen is dat we daar onze droom kunnen waarmaken. Om elke dag te mogen doen wat ik leuk vind lijkt me fantastisch. En niet een “middelmatig” leven te hebben in Nederland. Als ik 80 ben wil ik terug kijken op mijn leven en denken ‘JA ik heb er alles uitgehaald wat ik wil’. Verder vinden wij de natuur, de mensen, de vriendelijkheid, het eten en niet geheel onbelangrijk het klimaat ook een hele goede motivatie om naar dit land te verhuizen.
**7. Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van het emigreren? **
Ik heb eigenlijk geen verwachtingen. We gaan er blanco in. Als je geen verwachtingen hebt kun je ook niet teleurgesteld worden. We hopen een mooi avondtuur tegemoet te gaan waarin wij onze draai kunnen vinden en het leven hebben waar wij op hopen waarin we gelukkig zijn. Het zal misschien wel hard werken zijn maar dan ben ik tenminste wel gelukkig.
8. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Thailand voor jou?
De grootste aantrekkingskracht van het land is op 1 de natuur. Die is zo ontzettend mooi en ongerept dat heb je gewoon niet meer in Nederland en zeker niet hier in Rotterdam. Op 2 heb ik de mensen staan, Thailand wordt niet voor niets het land van de glimlach genoemd. En op 3 het klimaat! Weg met die kou geen dikke jassen meer aan, geen muts en geen sjaal nodig. Gewoon in je korte broek en je slippertjes de deur uitgaan. Dat lijkt me heerlijk!
9. Hoe denk je dadelijk om te gaan met de cultuurverschillen?
Cultuurverschillen zullen er inderdaad zijn. Ik hoor mensen wel eens zeggen “je beseft pas hoe Nederlands je bent als je in een ander land woont”. Tja daar ben ik wel een beetje bang voor. Niet omdat ik denk dat ik er niet mee om zou kunnen gaan maar meer dat ik misschien overvallen word door dat besef. Verder denk ik dat ik me redelijk zou kunnen aanpassen, dat zijn wij Nederlanders immers gewend. Maar ik sta ook echt open om die cultuur te ontdekken. Ik vind het intrigerend.
**10. Heb je jezelf al voorbereid op de taalverschillen? **
Op dit moment volg ik een cursus Thais en merk dat deze fonetische taal toch wel lastig is om echt onder de knie te krijgen. Het is een thuis cursus waarin ook ik met een microfoon mijn uitspraak kan controleren. Ik denk alleen wel dat ik het pas echt zal leren als ik daar woon.
11. Wat zijn je plannen om de integratie met de plaatselijke bevolking soepel te laten verlopen?
Ik hoop me te kunnen mengen in de bevolking door op Thaisboks les te gaan en ik wil heel graag een Thaise kookcursus volgen daar. En of die kookcursus nou bij een buurvrouw is of bij een buurtcentrum dat maakt me niet uit. Ik hoop op die manier te kunnen leren van de gebruiken, normen en waarden van de Thai.
12. Heb je al een huis en baan in Thailand gevonden?
Omdat we nog niet alle benodigde papieren hebben om duikinstructeur te mogen zijn gaan we hier de eerste 3 maanden aandacht aan besteden. Niet omdat het zolang duurt om dit te leren maar we willen het lekker rustig aan doen. We hebben contact met een duikcentrum op Koh Tao die er heel positief voor open staat om ons op te leiden en als het klikt ook in dienst te nemen. Het is mondeling dus al min of meer vastgelegd. Tijdens de opleiding hebben we onderdak en in deze 3 maanden gaan we kijken of we wat leuks kunnen huren.
13. Denk je dat je ooit nog van plan bent om terug te keren naar Nederland?
Ik denk niet dat we ooit weer terug zullen komen naar Nederland. Althans we achten die kans klein. Mocht het om een of andere reden in Thailand niet lukken zullen we eerder naar een ander land gaan dan terug naar Nederland. Maar goed zeg nooit nooit
Links bij dit interview:
.