Interview met Melanie: Werken op een crèche/school in Ghana

Interview met Melanie: Werken op een crèche/school in Ghana

Afrika sprak Melanie (melanie-xx) erg aan. Daarom koos ze ervoor om in Ghana vrijwilligerswerk te gaan doen. Ze heeft er gewerkt op een chreche/school. Wereldwijzer vroeg naar haar ervaringen.

1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Ik heb in Ghana gewerkt. Ik ben 1 februari (2011) weggegaan voor 3,5 maanden.

*2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?*
Ik ging alleen. Best spannend op zo’n stap te nemen. Gelukkig ging in het vliegtuig etc. alles goed en werd ik goed opgevangen door de organisatie. In mijn gastgezin waren ook andere vrijwilligers dus echt alleen was ik uiteindelijk niet.

3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Ik heb voor Ghana gekozen omdat ik allereerst heel graag naar Afrika wilde. Ik was nog nooit in Afrika geweest en het trok me gewoon heel erg. In Ghana spreken ze engels, dat was ook een groot plus punt, je kan je makkelijker verstaanbaar maken en Ghana is een relatief veilig land.

4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Ik heb gewerkt op een chreche/school. Er waren kindjes vanaf 7 maanden tot een jaar of 7. Ik heb vooral veel geholpen in de dagelijkse verzorging zoals eten geven en helpen met omkleden. Ook heb ik wat les gegeven omdat ze nog klein waren bestaat dit uit het leren van het ABC of kleuren en cijfers. Maar ook kleine dingen als meespelen op het “speelplein” of liedjes zingen met ze maakt ze helemaal blij.

5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb het allemaal geregeld via de organisatie Projects Abroad. Ik vind het een hele fijne organisatie. Ze hebben me vanaf het begin tot aan het eind helemaal begeleid.

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
De leukste ervaring die ik heb meegemaakt tijdens mijn reis zijn toch wel de kleine dingen op school. Je maakt die kinderen zo blij met alles. Als is het maar een handje geven in de kring. Alle aandacht die je geeft aan een kindje doet hem of haar stralen. Ook had ik wat potloden ect. mee. Dit maakt ze zo blij. Die lieve kinderen vergeet ik nooit meer. Ook heb ik in de tijd die ik er zat veel van het land gezien. Dit ga ik ook nooit meer vergeten. In een kano over een diep bruine rivier, slapen in een dorp op palen. Er zijn zoveel mooie ervaringen.

7. En de minst leuke ervaring?
De minst leuke ervaring was er eigenlijk ook elke dag. De kinderen werden op school namelijk heel erg geslagen. Het maakte in mijn ogen niet uit of ze iets goed deden of iets fout ze werden heel erg veel geslagen. Dit is heel erg om te zien en het is nog erger om te merken dat je er niets aan kan doen!

8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Ik vond het grootste cultuurverschil wel dat de mensen zoveel opener en vriendelijker zijn in Ghana. Je bent overal welkom, iedereen praat met je en hier in Nederland leeft iedereen zijn eigen leven maar streeft naar eigen succes. In Ghana helpen mensen elkaar erg veel.

9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
Ik heb zo’n toffe tijd gehad dat ik dit zeker nog is een keer zou doen! Ik kijk al naar stages in het buitenland etc. Ik vind het zo mooi als je iets voor een ander kan betekenen.

10. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Tips voor andere mensen die in Ghana willen gaan werken, wees ondernemend. Ik mocht als ik wilde 3 maanden op een stoel gaan zitten en kijken in de klas. Maar daar was ik niet voor gekomen. Maak van te voren wat plannen en neem daar spullen voor mee. (Niet te moeilijk want als je met kinderen gaat werken, ze hebben niet hetzelfde niveau).

Links bij dit artikel

1 like

Hoi Melanie,
Ik heb altijd veel bewondering en respect voor mensen die zich inzetten voor de medemens.
Mijn respect heb je Melanie,nog veel suc6 in de toekomst in al wat je doet.
groetjes,georgessiam.:chin: