Interview met Daan: Vrijwilligerswerk in Ghana
Daan, daangx, drie maanden vrijwilligerswerk gedaan in Ghana. Hij heeft er voor twee verschillende mensenrechtenorganisaties gewerkt. Wereldwijzer vroeg hem naar zijn ervaringen in die periode.
1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Van februari tot mei 2011 heb ik in Ghana vrijwilligerswerk gedaan.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben alleen naar Ghana gegaan.
3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Ik heb voor twee mensenrechtenorganisaties gewerkt. Één gerund door Projects Abroad en één gerund door een mensenrechtenactiviste.
4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Het avontuur en het land waar, op het gebied van mensenrechten, het meest bereikt kon worden. Ik wilde iets met mensenrechten doen en de alternatieven waren toentertijds China en Mongolië. Die landen staan niet bekend in hun openheid voor mensenrechten.
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Via Projects Abroad.
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Eigenlijk zijn het twee momenten. In Nederland speel ik al jaren honkbal, daarom heb ik ook verschillende materialen naar Ghana gestuurd en heb ik de Ghanese honkbalbond ondersteund. Een van de leukste momenten was het training geven aan een groep kinderen en daarna een wedstrijd met de selectie van het nationale team. Het andere moment was het geven van een Barbiepop aan de dochter van huismeid van mijn gastgezin. Zij was zo blij met een simpele Barbiepop en zij straalde zoveel geluk uit, dit deed mijn hart echt smelten.
7. En de minst leuke ervaring?
Tijdens mijn werkzaamheden bij de organisatie van de mensenrechtenactiviste hebben we een bezoek gebracht aan de Accra Mental Hospital, het grootste psychiatrische ziekenhuis van Ghana, en heb daar verschrikkelijk dingen gezien. De omstandigheden waren daar zo slecht dat 's nachts 100 mannen in een ruimte van 10 x 5 meter moesten slapen met de deur op slot. Het trieste van dit verhaal was dat het bestuur er niets aan kan doen, dit omdat de subsidies van de overheid net genoeg zijn voor het eten van de patiënten.
8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
De vraag kan beter zijn wat de overeenkomsten zijn. Er zijn zo veel verschillen tussen Nederland en Ghana. Ten eerste is het warmer en ruikt, proeft en voelt alles er anders. De mensen zijn een stuk aardiger en willen hun eten met je delen, ookal hebben we amper iets. Helaas is de mentaliteit van de Ghanezen totaal verschillend met die van Nederlanders. Hier merk je echt dat Nederlanders liberaler zijn dan de grote conservativiteit van de Ghanezen. Homoseksualiteit en zaken zoals abortus of gehandicapten zijn practisch onbespreekbaar.
9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
Een heleboel ervaring. Alle gebeurtenissen en ervaringen hebben er voor gezorgd dat ik een stuk rationeler in het leven sta. Daarnaast heeft het mij ook tot inzicht gebracht Afrika niet zo zwart/wit is zoals de meeste mensen denken. In ieder geval heel veel ervaringen die ik goed kan gebruiken in mijn verdere leven/carriere.
10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land?
Ja, in een volgend leven zou ik het zo overdoen. Ik weet alleen niet of dit in een ander land zou zijn dan Ghana, maar vrijwilligerswerk is een zekere aanrader voor iedereen.
11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
De ‘African way of life’ is anders dan dat wij gewend zijn. Geduld en openstaan voor alles zijn eigenschappen die je zeker dient te hebben. Dit zorgt er voor dat je met volle teugen van alle ervaringen kan genieten.
Links bij dit artikel
Ghana Forum
Afrika Forum