Ik wil graag in maart/april vrijwilligerswerk gaan doen in Ghana.
Ik heb al contact gehad met verschillende organisaties.
Ook cidghana.
Heeft iemand ervaring met deze organisatie? Was alles goed geregeld? Of heeft iemand andere tips? Ik hoor het graag!
Ik ben in januari 2009 tot juli naar ghana geweest via cidghana en ik was zeer tevreden van deze organizatie.Ze begeleiden de vrijwilligers goed, de gastgezinnen zijn goed en als er toch problemen opduiken staan ze altijd klaar om deze op te lossen.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
Fijn om te horen dat het allemaal goed geregeld was. Hoe ging het bij jou precies met aanmelden? duurde dit lang?
Wat voor werk heb je precies gedaan? Heb je een site met je verhalen er op of iets dergelijks. Lijkt me leuk om nog wat meer ervaringen te lezen!
Hallo,
het is ook mogelijk om vrijwilligerswerk te doen in Ghana via onze organisatie. Op dit moment hebben wij projecten in twee steden en is er een Nederlandse contactpersoon die je gedurende je verblijf je begeleidt.
Op onze website staan ook de ervaringen van oud-vrijwilligers, die je een goed beeld kunnen geven.
Onze website: www.vrijwilligwereldwijd.nl
Voor specifieke vragen kan je ook mailen naar: [EMAIL=“info@vrijwilligwereldwijd.nl”]info@vrijwilligwereldwijd.nl
We wensen je in ieder geval veel succes met hetgeen je gaat doen.
Vriendelijke groet,
Team van Vrijwillig Wereldwijd
Cidghana heeft in Belgie en Nederland contactpersonen die de vrijwilligers goed voorbereiden.Na een persoonlijk gesprek ben ik al vrij snel kunnen vertrekken.
Tijdens je verblijf blijf je ook contact houden met deze personen.
Je wordt opgepikt aan de luchthaven in Accra en verblijft hier 2nachten om de stad te verkennen, een locaal gsmnummer te bekomen, geld wisselen (enkel voor deze dagen), strandhangen en een klein beetje wennen aan het afrikaanse leven.Daarna reis je met de bus naar het noorden ( 13u) vermoeiend maar zeer mooi om van het groene zuiden naar het dorre noorden te rijden.
Aangekomen in het noorden wordt je naar je gastgezin gebracht en krijg je enkele dagen begeleiding in het verkennen van de stad, locale taal,…
Daarna maak je kennis met je project.
Het leuke aan Cidghana is dat ze projecten in verschillende richtingen hebben.
Ik zelf verbleef in Kotingli, een dorpje zo’n 20 a 30 min rijden( met motorfiets!!!) van Tamale.Er is geen stromend water en electriciteit.Hier heb ik les gegeven op het plaatselijk schooltje en je helpt er ook met de administratie.Het is zwaar maar zeker de moeite om te doen en zo van het echte afrikaanse leven te proeven.
Als je eerder uitkijkt om in een weeshuis te gaan werken, kan ik je zeker Hands of Mercy aanraden.Een vriendin van mij heeft daar gewerkt en zelf heb ik het een aantal keren bezocht.Het wordt geleid door een Ghanees koppel, deze mensen hebben het hart op de juiste plaats en kunnen zeer zeker hulp gebruiken.
Verder zijn er veel leuke projecten, bij allemaal kan je je steentje bijdragen en krijg je de kans om in contact te komen met deze prachtige cultuur?
Mocht je nog vragen hebben , laat ze gerust weten.
De weekenden ben je vrij en heb je alle kans om te reizen en wil je toch wat verder reizen kan je dit zeker met de organizatie bespreken.Zelf heb ik zo goed als zeker alle bezienswaardigheden gezien en ben ik zelfs nog door Burkina Faso getrokken.
Mole is zeker de moeite om te doen, de kans is groot om er tussen de olifanten te wandelen ( echt gaaf!!!)Verblijf wel in het hotel van het park zelf, het is duurder dan de alternatieven maar zeker zijn prijs waard( wel boeken!!).
Verder heb ik Paga ( krokodillen), Kumasi ( grootste markt van west afrika), kingtampo( watervallen), de gehele kustlijn, we zijn zelfs met een vrachtferry, van noord naar zuid gegaan op het voltameer om vervolgens het gebied ten westen ervan te ontdekken( grootste waterval van west afrika en de hoogste berg), bezocht.En er is zoveel meer.
Het is een ‘veilig’ land om te reizen en zeker de moeite.vervoer is er in overvloed, van luxe touringcars tot klein, overbevolkte bestelbusjes( trotro’s) en taxi’s.Je moet wel goed plannen en je voorbereiden op lange, soms helse ritten en vooral lange wachttijden ( afrika he) maar dit hoort bij het avontuur ;-))
Je kan mijn foto’s bekijken op facebook, je vind me er onder Huysseune Steven.Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
Ok, je hebt dus echt wel veel gezien. Hoe lang ben je dan in Ghana geweest en deed je dat reizen tijdens het vrijwilligerswerk of heb je daarna nog gereisd?
Vanaf april wil ik ook graag vrijwilligerswerk gaan doen in Ghana. Ik ben ook verschillende organisaties aan het benaderen.
Volgende maand ben ik namelijk afgestudeerd als Fysiotherapeute en hoop dat ik met mijn kennis iets kan betekenen voor de mensen daar.
Het lijkt me leuk om in contact met jou te komen om evt. samen een keuze te maken.
Ik ben 6 maanden in Ghana geweest en tijdens deze periode heb ik vooral tijdens de weekenden gereisd ( vooral trips in het noorden en het midden van het land).Na mijn periode van vrijwilligerswerk ben ik ook gaan reizen naar het zuiden en Burkina Faso.Je kan ook met de organisatie afspreken om uw werkperiode op te splitsen en tussenin gaan reizen.Alles is mogelijk zolang je het maar goed bespreekt me Cidghana.
het is ook mogelijk om naar Ghana te gaan via Vrijwillig Wereldwijd. We hebben al 5 jaar ervaring met vrijwilligers in Ghana, Tamale en zijn reeds ook begonnen met het uitzenden van vrijwilligers naar Kumasi. Op onze website kan je ook de ervaringen van oud-vrijwilligers lezen, zodat je een goed beeld kan krijgen van wat je kan verwachten.
Als fysiotherapeut hebben we een project met lichamelijk gehandicapten die jou kennis en ervaring zeer zeker kunnen gebruiken.
Als je meer informatie over dit project wilt, kan je een mailtje sturen naar: [EMAIL=“info@vrijwilligwereldwijd.nl”]info@vrijwilligwereldwijd.nl
In beide steden hebben we een Nederlandse contactpersoon die je gedurende je verblijf zal begeleiden.
Voor meer informatie over onze organisatie, projecten en ervaringen van oud-vrijwilligers kan je onze website bekijken: www.vrijwilligwereldwijd.nl
We hopen dat je vindt wat je zoekt en wensen je in ieder geval veel succes met hetgeen je gaat doen.
Vriendelijke groet,
Team van Vrijwillig Wereldwijd