Interview met Lia: Lesgeven in Kenia
Lia, franse genieter, heeft 4 weken vrijwilligerswerk gedaan in Kenia. Ze is het bewijs dat je met 60 jaar ook kan les geven op een lagere school in het buitenland. Het is voor haar verrijkend geweest en Wereldwijzer vroeg naar haar ervaringen.
1. In welk land heb je vrijwilligerswerk gedaan en wanneer?
In Kenia van 8 januari tot 6 februari 2012.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben alleen gegaan.
3. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Het soort werk.
4. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Lesgegeven op een lagere school in een achterstandswijk.
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Geregeld via de Doingoood volunteer work.
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Het enthousiasme van de kinderen en de leergierigheid. Voorlichting geven aan meisjes van 13 en de vragen die er daarna aan mij gesteld werden. Tomeloze inzet van het schoolhoofd en de andere leerkrachten, die ondanks de zeer beperkte middelen de kinderen een hoop leren.
7. En de minst leuke ervaring?
Het zien van de vreselijke armoede en daar niets aan kunnen doen.
8. Zou je het ooit nog eens doen? Eventueel in een ander land?
Ja, zoals ik er nu tegen aan kijk wel, maar dan moet ik wel gezond blijven ik ben nu 60 jaar en zou wel erg graag nog een paar keer gaan.
9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Ik woon in Frankrijk en van daaruit valt me al op dat Nederland een overdaad heeft van onnodige prullaria die mensen dan ook nog kopen. In Kenia is dat op de souveniers na niet. Zeker niet in het gebied waar ik gewerkt heb. De mensen zijn blij met alles wat ze krijgen, vrolijk en erg open. Wat ze willen vragen ze en als het niet lukt even goede vrienden. Ook worden ze mede door gebrek aan alles erg creatief.
10. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Ik heb pas nu voor het eerst vrijwilligerswerk in een ander land gedaan, het is een overwegend positieve ervaring geweest. Als je er over denkt het te doen, aarzel dan niet en ga. Zeker als je, net als ik wat ouder bent. Heb niet teveel verwachtingen en zie je werk als een druppel, maar vele druppels maken de emmer ook vol en voor jezelf is het verrijkend.
Links bij dit artikel