Binnenkort ga ik naar Kenia. Ik zal gaan werken met kinderen in een weeshuis van verschillende leeftijden, en ik ga creatieve lessen en gymlessen geven.
Ik ben erg benieuwd of jullie ideeen/ervaringen hebben met (simpele) activiteiten die leuk zijn om met kinderen te doen
Wat leuk dat je hier naartoe komt om vrijwilligerswerk in een weeshuis te doen. Waar ga je precies heen?
Ik woon nu in Ukunda, ben in april getrouwd met een Keniaan, en heb vorig jaar vrijwilligerswerk gedaan bij Kebene Childrens Home en Rainbow4kids school. Wij gingen met de kids regelmatig naar het strand, wat hier natuurlijk dichtbij ligt, om lekker te zwemmen, maar ook om te voetballen, schelpen te zoeken enz. Keniaanse kinderen hebben weinig nodig om zich te vermaken. Geef ze een stukje grond en een steentje en ze hebben een heel hinkelspel om zichzelf de hele middag te vermaken.
Iemand heeft ooit een spel Uno meegenomen, dit wordt tegenwoordig nog steeds heel veel gespeeld.
Ook hebben we vorig jaar een middag met allemaal oud-hollandse spelletjes georganiseerd. De kinderen werden in 3 groepen van ongeveer 10 kinderen van verschillende leeftijden per groep verdeeld en moesten onder andere een zakloopestafette doen, spijkerpoepen, aardappellopen (aardappel op een lepel in de mond nemen, aardappel ipv ei, ivm etenverspilling). De groepen waren zichtbaar gemaakt door een veeg schmink op het gezicht in de kleur groen, rood of geel. Alleen die schmink vonden ze al helemaal geweldig!
Verder was de talentenjacht nog een leuk avondprogramma, waar ze zich heerlijk uitgeleefd hebben.
Een spel wat ze op de school graag speelden met de hele klas is een soort van zakdoekje leggen (ook de oudere klassen vonden dit hilarisch). Ze hebben hiervoor hun eigen tekst, maar deze weet ik niet, aangezien het in het Kiswahili is.
Met de kinderen van het dorp achter de school hebben we tijdens de vakantie nog ook een groot dorpsspel gedaan. Overal door het dorpje zaten mensen verstopt met een grote gekleurde kartonnen muts op. Ieder had zijn eigen kleur. De kinderen kregen bij de centrale post de opdracht op zoek te gaan naar een bepaalde kleur. Wanneer ze die persoon gevonden hadden, kregen ze een klein kaartje in die kleur mee en konden ze bij de centrale post weer een nieuwe opdracht ophalen. Heel simpel, maar dat is ook wel belangrijk bij die kinderen hier. Zij zijn dit soort spelletjes niet gewend, dus moeilijke spelregels snappen ze niet.
Wat de kinderen ook echt helemaal geweldig vinden is (dieren)maskers maken! Dingen als papier en kleurtjes zijn luxe artikelen, dus behalve voor school, wordt hier eigenlijk weinig mee gespeeld. Wij lieten ze een masker maken en daarna het dier uitbeelden voor een groep kinderen. Eerst 1 voor 1 daarna allemaal tegelijk. Was 1 groot dierenspektakel.
Wat ook leuk was was het touwtrekken. We hadden een dik heel lang touw gekocht in het dorp, waar we echt met 40 kinderen tegelijk aan konden trekken. Hilariteit alom. Er kwamen ook steeds meer volwassenen meedoen.
Nou, zo dus even wat ideetjes.
Succes met je plannen!
Groeten Marriëtte
Bedankt voor de leuke reactie. De activiteiten klinken leuk! Fijn om op die manier inspiratie te krijgen voor dingen die ik kan gaan doen
was zelf ook al aan t denken aan klei maken (met meel water en zout), muziekinstrumenten maken van kosteloosmateriaal etc.
Ik ga naar malava, dus aan de andere kant van Kenia :). Samen met een studiegenoot gaan we een studieonderdeel uitvoeren binnen een weeshuis en school in Malava voor 2,5 maand. Daarna gaan we ook nog 3,5 week reizen, waarheen etc. weten we nog niet precies. Dus als je nog tips hebt
Jij zit dus aan de andere kant van Kenia! Het lijkt me een avontuur om in Kenia te gaan wonen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het voor je is om daar te wonen.
Heel leuk dat je je wilt inzetten voor het goede doel, maar ik hoop wel dat je er goed over na hebt gedacht. Ik weet verder ook niet precies hoe je dit geregeld hebt, maar ik raad je wel aan even dit artikel te lezen Before you pay to volunteer abroad, think of the harm you might do | Ian Birrell | The Guardian , want vaak kan vrijwilligerswerk meer slechte dan goede dingen aanrichten… Vooral als je er voor moet betalen.
Een ander negatief effect is dat getraumatiseerde weeskinderen zich, net als de vrijwilliger, aan elkaar binden …
Het afscheid is achteraf vaak hartverscheurend … niet alleen voor de vrijwilliger, maar vooral voor de weeskinderen die door verlies van ouders vaak behoorlijk last hebben van verlatingsangst …
Helaas staan de camera’s dan ondertussen al uit …
Ik denk dat je vrijwilligerswerk in een ander licht moet zien. Het brengt die weeskinderen niet zoveel, al die wazungu die een paar weken blijven, als het geld dat in de vrijwilliger gestoken wordt, besteed zou worden aan een keniaan, had die een jaar werk, inkomen voor een gezin of familie en was die vrijwilliger van ver helemaal niet nodig.
Maar dat is ook niet het nut van vrijwilligerswerk, want de bijdrage die geleverd wordt kan veel beter door een local gedaan worden. Het grote belang van vrijwilligerswerk is, is dat degenen die dat werk gaat doen in Kenia of waar dan ook, meer begrip krijgt voor de situatie en leefomstandigheden van de mensen in het land waar vrijwilligerswerk gedaan wordt. En dat nemen die vrijwilligers mee naar huis. Ze vertellen erover en kunnen zo op hun manier een bijdrage leveren aan meer begrip en als je door redeneert misschien zelfs wel aan meer inzet om de wereld een eerlijker wereld te maken.
Tja, ik ben een wereldverbeteraar en een optimist
Hiervoor hoef je niet als vrijwilliger in een weeshuis te werken. Van een bezoek van een middag was ik al zodanig onder de indruk dat ik denk dat je hetzelfde kan bereiken. Wel kreeg ik de behoefte om nog iets extra’s te doen, dit weeshuis gaat binnenkort verhuizen, er wordt een nieuw huis gebouwd wat we geschikt is voor zoveel kinderen en ik zit te denken aan dingen waar ze niet een local voor zouden inhuren, echt extra dus, ben er alleen nog niet helemaal uit. Voor nu gaat er iig regelmatig een extra koffer mee naar Kenia met spullen (en ja, dat kan ook lokaal gekocht worden, maar deze spullen zijn hier over en het vervoer naar Kenia is dus ook gratis).
Andrea, ik ben het met je eens dat een bezoek aan een weeshuis heel veel mededogen kan oproepen. Maar langer in een land blijven en leven met de mensen geeft een veel ruimer beeld. Kinderen in minder goede omstandigheden roepen sowieso gevoelens op bij de meeste mensen. Een beeld van hoe hard het bestaan is, anders dan het zien aan de buitenkant van slechte woonomstandigheden, armoedige kleding ed, geeft een wat langer verblijf in een land denk ik wel. Meer inzicht in het niet alleen maar willen geven, maar dat er daadwerkelijk iets veranderd moet worden in de verdeling van de welvaart over de wereld. En dat betekent meer dan een koffer met kleren meenemen (al is dat ook een geweldige bijdrage voor enkele mensen daar). Het betekent een stukje inleveren van onze welvaart, een eerlijke prijs betalen voor goederen die uit een arm land komen, het niet aanschaffen van spullen die onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt worden door mensen in arme landen omdat wij dan een goedkoper product hebben…
b.v
unilever en sara lee, kopen koffiebonen en thee voor een prikkie
en verschepen het naar europa, hier wordt het bewerkt,dat veel werkgelegenheid geeft en het wordt voor een goede prijs weer verkocht
maar dit zal helaas wel nooit veranderen
geld is machtig
Vergeet ook niet importbelastingen, ook voor producten uit ontwikkelingslanden zodat de “eigen” markt beschermd wordt … denk aan subsidies voor goedkope NL melk, terwijl dit in Afrika voor de helft geproduceert zou kunnen worden …