Vrijwilligerswerk Kenia 2006

Hallo allemaal,

Ik las op dit forum al een aantal mogelijkheden voor vrijwilligerswerk in Kenia.
Wie heeft er nog meer adressen en tips waar je vrijwilligerswerk kunt doen.

Wanneer ik wil gaan weet ik nog niet precies, waarschijnlijk mei, juni 2006 na een periode van reizen in Zuidelijk Afrika.

Hoop dat jullie leuke tips en adressen hebben,

Groetjes Marieke

Hoi Marieke,

Ik ben zelf net een maand in een weeshuis in Kenia geweest, in Thika, een stad zo’n 40 km van Nairobi. Ik heb daar een geweldige tijd gehad, heel veel kunnen doen, veel geleerd en een aantal vrienden voor het leven gemaakt.

Het weeshuis waar ik ben geweest heet het Child Rescue Centre. Er verblijven gemiddeld zo’n 10 to 15 kinderen, in de leeftijd van 2 tot 12 jaar. Naast opvang voor wezen, biedt het CRC ook crisisopvang voor kinderen die bijv. thuis mishandeld worden. Daarnaast vangen ze kinderen op, van wie de ouders te ziek zijn om voor ze te zorgen. Maar altijd met de gedachte dat, als het even kan, een kind thuis het best af is. En in samenwerking met de Keniaanse kinderbescherming en andere overheidsinstanties.

Ik ben erg enthousiast over het CRC en zou zo terugwillen!! Zou er uren over kunnen vertellen. Dus als je geinteresseerd bent, laat maar even weten, dan vertel ik je alles wat je wil weten.

Groetjes,

Aafje

Hallo Aafje,

Ik had van CRC de webpagina ontdekt net na het schrijven van het bericht, en ik moet zeggen het klinkt heel goed.
Ik zal ze een email sturen met wat vragen en mogelijkheden.

Heb jij ook nog door Kenia en verder Afrika gereisd? Voor of na het vrijwilligerswerk, of had je tussendoor nog tijd om uitstapjes te maken.

Ik zit er aan te denken om eerst ongeveer 2,5 maand te reizen door Zuidelijk Afrik, zowel georganiseerd als alleen, en daarna nog een maand vrijwilligerswerk te gaan doen in Kenia, als afsluiting.

Groetjes, Marieke

Hoi Marieke,

Wat goed dat je ze al gevonden had! Je kunt ze inderdaad mailen, hou er rekening mee dat Nelson zijn mail niet heel vaak leest. Kan een paar dagen duren, dus. Je kunt trouwens ook met al je vragen bij mij terecht, ik help ze de laatste tijd een beetje met de begeleiding van vrijwilligers vanuit Nederland. Je kunt me mailen op [EMAIL=“crckenya@planet.nl”]crckenya@planet.nl. Ook als je het leuk vindt een keer foto’s te komen kijken, trouwens.

Ik heb in september niet rondgereisd, maar dat was niet omdat de mogelijkheden er niet waren. Het CRC heeft een fulltime “caretaker” in dienst, die alle kinderen makkelijk in haar eentje aan kan. Je kan dus, zelfs als je de enige vrijwilliger zou zijn (wat zeer zelden voorkomt) makkelijk een paar dagen weg, naar de Maasai Mara of Mombasa, of waar je ook heen wil. Het CRC is niet groot genoeg (of misschien niet commercieel genoeg) om een eigen reisbureau te hebben, maar ze hebben goede contacten met een reisbureau in Nairobi, dat alles wat je wil voor je regelt. Nelson gaat, als je dat wil, mee met je naar Nairobi om alles met de mevrouw van het reisbureau door te spreken.

De reden dat ik niet heb rondgereisd was natuurlijk niet dat er niks te zien was (dat is er zeker!), maar dat ik in maart al op uitnodiging van schoonouders een rondreis gemaakt had. Had dus al best wat gezien en was er nu echt voor de kinderen.

En in Thika is ook zoveel te doen!! Nelson geeft iedere avond karatetraining en als je wil kan je met hem meetrainen, wat een geweldige ervaring is. In een donker ‘hok’ met 20 - 25 Kenianen, die het allemaal heel goed kunnen, je voelt je wel een kneus, maar als je een beetje best doet, kom je aardig mee. Ik vond het erg leuk in ieder geval. En boodschappen doen op de markt en helpen op school, in de groentetuin en de dagopvang voor straatkinderen, En de kippen verzorgen en de was doen. Kortom, genoeg te doen…

Ben benieuwd wat je gaat besluiten, maar wat je ook doet, het klinkt alsof je een hele mooie reis gaat maken! Waar wil je allemaal heen in Zuidelijk Afrika? En ga je echt helemaal alleen? Klinkt super!

Nou, ik hoor graag wat je gaat doen, en mocht je meer willen weten, weet je me te vinden!

Groetjes,

Aafje

PS: Drie meiden die er nu zitten hebben een website waarop ze eens in de zoveel tijd wat schrijven: mcminafrika.tk. Maar schrik niet, niet iedereen belandt daar met malaria in het ziekenhuis! (Zij was de eerste.)

Hai,

Kijk ook eens op de site van ICANederland.nl Ik ben via hen naar Ecuador gegaan en dat is mij erg goed bevallen! Het voordeel is dat je goed voorbereid weg gaat, door de gedegen training die ze geven, en de lokale organisatie betaald kost en inwoning!

ik heb gehoord dat je niet meer als vrijwilliger naar Thika kunt gaan, tloop daar niet meer zoals het hoort.

Een andere tip, waar ik naar toe ben geweest in Kenya, is te vinden op de site: www.lionesscubshome.com !!

Zeker de moeite waard om naar toe te gaan. bij vragen: [EMAIL=“paulabons@hotmail.com”]paulabons@hotmail.com

Hoi Paula,

Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, maar dat is (gelukkig !!) niet waar. Wel is het zo dat de Nederlanders die de vrijwilligers regelden zich onlangs helaas om emotionele redenen teruggetrokken hebben, maar het is zeker niet zo dat er in Kenia dingen niet lopen, zoals ze zouden moeten lopen. Dus je bent nog steeds van harte welkom in Thika als vrijwilliger!!

Een korte toelichting: Ik ben er net zelf geweest en heb vrijwel dagelijks contact met de vijf vrijwilligers die er nu zitten. Er zit een club van eerlijke en toegewijde mensen, die het weeshuis en opvang van de kinderen in samenwerking met de Keniaanse kinderbescherming in Thika uitvoeren en ook zeer nauw samenwerken met alle relevante overheidsinstanties, zoals politie en het ministerie van Sociale Zaken, en met een groot aantal kerken in en rond Thika.

Het Keniaanse bestuur en de lokale vrijwilligers van CRC geven werkelijk alles wat ze hebben voor die veertien kinderen in het CRC. Dat ook de (Nederlandse) vrijwilligers die er nu zitten volledig voor deze mannen instaan, kun je zien op hun site: mcminafrika.tk.

Het is jammer met name voor de kinderen in het Child Rescue Centre, dat er kennelijk slechte verhalen (niet gebaseerd op feiten) over CRC verspreid worden, wellicht ook door mensen die hier misschien zelf een eigen belang bij denken te hebben…(dan bedoel ik jou overigens niet hoor, Paula).

Om te voorkomen dat de kinderen in het weeshuis hiervan uiteindelijk de dupe worden, lijkt het mij verstandig om goed zelf te beoordelen wat en waarom dingen door mensen verteld worden!

In ieder geval kun je met een gerust hart naar het CRC gaan als vrijwilliger! Zelf ben ik sowieso van plan om medio 2006 ook weer naar Thika te gaan! Als jij (of anderen) nog vragen hebt over CRC & vrijwilligerswerk, dan kun je mij bereiken via: [EMAIL=“aafje76@planet.nl”]aafje76@planet.nl

Groetjes,

Aafje Rietveld

Hallo medevrijwilligers!

Ik ben er ook over aan het denken om naar Thika te gaan. Ik heb mijn eerste mailtje weg met informatie over mezelf en wacht nu dus af op reactie. Marieke als je besluit om naar Thika te gaan lijkt het me leuk om er met een medevrijwilliger over te kunnen babbelen…

Groetjes Martijn

Hee allemaal,
Ik heb jullie verhalen gelezen en heb daardoor erg veel zin gekregen om naar thika te gaan, naar dat weeshuis van het crc! Ik zit alleen met een probleem… Ik ben na dit jaar klaar met de middelbare school en ben dus (pas) 18 als ik een reis wil gaan maken. Op de website van het crc las ik dat je minimaal 21 moet zijn… Weet iemand misschien een organisatie in de zelfde richting (dus vrijwilligerswerk in dee kinderopvang) waar ik voor ‘in aanmerking’ kom?
Groetjes Daniella

Hoi Daniella,

Ik zou zo uit mijn hoofd geen organisaties weten, maar ze zijn er zeker. Je kunt kijken op vrijwilligerswerk-buitenland.pagina.nl, daar vind je heel veel organisaties bij elkaar. Of anders op volunteerabroad.com, givingglobal.org of hobotraveler.com.

Er is in ieder geval niet echt een reden om 21 jaar als leeftijdsgrens te hanteren. Ik heb naar aanleiding van een vraag van een aantal mensen die ook nog geen 21 zijn net aan het Keniaanse bestuur een e-mail gestuurd en gevraagd of we niet gewoon 18 jaar als grens kunnen hanteren. Dus, als je niks kunt vinden, kun je het altijd nog een keertje bij ons proberen.

In ieder geval heel veel succes met het vinden van iets leuks en een hele mooie tijd gewenst!

Groetjes,

Aafje

Hee Aafje,
Bedankt!! Ik heb gekeken maar weet nog het nog niet helemaal, er is zowiezo erg veel vanaf 20 of 21 jaar… maar als je een reactie krijgt van het crc zou je dat misschien kunnen laten horen? wat zijn dat kosten eigenlijk om daar heen te gaan?
groetjes Daniella

Hoi Daniella,

Kijk eens op de website van AFS Nederland. Sinds kort organiseren zij ook vrijwilligerswerk in Kenia. www.afs.nl
succes!

zie onderstaande

Bij deze wil ik reageren op de reacties van Aafje op het bericht van Paula.

Het weeshuis CRC is onstaan nadat vrijwilligers Bonnie en Christa met heel veel enthousiasme en gedrevenheid dit weeshuis hebben opgezet.En zijn vervolgens na hun inzet aan de kant gezet! Deze meisjes hebben eerst bij Lioness Cubs als vrijwilligers gewerkt. Lioness Cubs is al sinds 2002 geregistreerd als NGO en is in 2003 begonnen met vrijwilligers aanstellen. Caretaker Nelson is bij Lioness Cubs ontslagen en laten we hier maar niet onnodig woorden over vuil maken.
Het weeshuis Lioness Cubs is beslist geen commercieel weeshuis en dat de eigenaresse tevens een reisbureau runt in Nederland heeft niets met het weeshuis te maken. ( iedereen moet voor brood zorgen niet waar? ) Het reisbureau bestaat al 6 jaar. Het reisbureau in Kenia is opgezet om voor inkomsten te gaan zorgen voor het weeshuis om uitbreiding mogelijk te maken. De sluwe aantijgingen vermeld in het bericht van Aafje omtrent belang hebben om CRC in het kwaad daglicht te stellen, zijn zeer misleidend. Immers is Lioness Cubs begonnen met vrijwilligers en heeft het CRC zelf bekend de website en daarmee het concept gekopieerd te hebben. Wij hebben zoveel aanmeldingen dat wij vrijwilligers zelfst naar andere projecten sturen. De stichting betreurt het zeer dat vrijwilligers die voor zeer korte tijd naar Kenia gaan, denken te kunnen oordelen over enige geschiedenis aangaande de perikelen tussen Nelson en Lioness Cubs en denken het recht te hebben laatst genoemde te beschuldigen van CRC zwart te maken. Wij zijn er om weeskinderen in Kenia te helpen aan onderdak en een toekomst te bieden en hebben geen behoefte om andere weeshuizen negatief her en der neer te zetten. Dat CRC en zijn vrijwilligers die behoefte wel hebben getuigt van de geschreven commentaar van Aafje. Wij nodigen iedereen uit om op een informatie avond te komen en in contact te treden met de inmiddels tientallen ex vrijwilligers. Laat iedereen in zijn waarde, als je alleen de helft van het verhaal hebt gehoord ken je nog niet eens kwart van de waarheid. Oordeel dus niet zo snel. namens het bestuur van Lioness Cubs