Interview met Georgessiam

Hieronder een vraaggesprek met Georgessiam, een van de Belgische Thailand-verslaafden op Wereldwijzer…

Vertel in het kort wat over jezelf. Wie ben je en waar kom je vandaan ?

Mijn naam is Georges, 50jaar oud en ik woon in het noorden van Antwerpen.

Wat is de reden dat je lid bent geworden van Wereldwijzer ?

Ik ben toevallig tijdens het surfen op het internet op Wereldwijzer terecht gekomen.

Nu hetgeen wat ik opgeslagen heb aan informatie na al die jaren dat ik naar Thailand ben geweest wou ik dit delen met de mensen hier op het Thailand-forum.

Ik weet als mensen voor de eerste keer naar Thailand gaan dat ze met allerlei vragen zitten, dus vond ik het mijn plicht om deze mensen te helpen.

Ik dank trouwens ook Wereldwijzer om mij als moderator aan te stellen voor het Thailand-forum.

Hoe vaak ben je in Thailand geweest ?

Wel, ik kom al meer dan 32 jaar naar Thailand, volgens mijn “zwart boekje”, heb het daarjuist nog nagekeken, zou de teller voor oktober 2010 op 64 keer Thailand staan.

Wanneer ben je voor het eerst in Thailand geweest en wat was de reden om naar Thailand te gaan ?

Ik ben voor de eerste keer naar Thailand gegaan in 1980. Ik moest daar een paar bokswedstrijden afwerken, maar had toen eerlijk gezegd nog nooit gehoord over Thailand.

Reis je alleen of samen ?

De eerste keer waren we met 4 personen toen we naar Thailand zijn geweest. Ik vond dat we buiten de voorbereidingen van wedstrijden bitter weinig deden om dit prachtige land te ontdekken.

Het jaar erop ben ik zelf alleen gegaan en sindsdien ben ik van dit prachtig land gaan houden. Ik heb heel het noorden doorkruisd met mijn rugzak met als eindbestemming Chiang Mai.

Wat is je band met Thailand ?

Het kan misschien gek klinken, maar toen ik voor de tweede keer door Thailand reisde had ik het gevoel dat ik hier al eens ben geweest in een vorige leven.

Het klikte meteen, Thailand en Georges, vraag me niet waarom maar ik weet het niet. De mensen, de natuur (watervallen) alsook de mooie tempels geven mij een zalig en rustgevend gevoel.

Ook ben ik vroeger getrouwd geweest met een Thaise schone (1981) dat maakt de band met Thailand nog closer.

Wat is je favoriete plaats in Thailand en waarom ?

Dat is een heel moeilijke vraag !! Ik heb verschillende favoriete plaatsen in Thailand.

– Wat Doi Suthep, omdat ik daar vroeger ben getrouwd.

– Wat Umong (Chiang Mai) met zijn prachtige onderaardse tunnels en zijn kunstmatig aangelegde meer/visvijver waar ik dikwijls kom om te mediteren.
Ook als ik door dat woudpark wandel lees ik de wijze spreuken die te vinden zijn op de “talking trees” het geeft met innerlijke rust.

– Bangkok, Lumpini-park, om rustig te wandelen en te relaxen.

Wat vind je van de Thaise keuken en wat is je favoriete gerecht ?

Ik vind de Thaise keuken heel lekker en erg gezond.

Ik lust praktisch alles van de Thaise keuken, als ik één thaise gerecht mag noemen dan is het “Masserman kai” !!

Wat ik niet lust (fruit) is Durian, daar moeten ze bij mij niet mee aankomen.

Wat is het leukste, mooiste of grappigste dat je hebt meegemaakt in Thailand ? En wat vond je tegenvallen ?

Teveel om op te noemen, zal er één uithalen:

Nu, ik ben ook niet de lichtste (weeg 92kg) en toen we eens een hotelkamer geboekt hadden na een vermoeide reis met de bus (14 uur) plofte ik me zelf neer op het bed…je kunt al raden wat er is gebeurd het bed viel in elkaar.

Tijdens een bezoek aan een Thais restaurant zat er aan de linkerkant van mijn tafel een Thais koppel, de man was noedelsoep aan het eten. En opeens zag ik dat zijn “valse gebit” in zijn kom noedelsoep plofte !

Tegenvallen ?

De onverschilligheid van de toeristen die alles aan hun laars lappen, als je ergens naar toe gaat dan moet je jezelf gedragen naar de zeden en de gewoontes van dit land (alles staat er praktisch in het Engels geschreven, als je een tempel betreedt dan moet je dat doen zonder schoenen en niet met).

Heb je al een keer iets vervelends meegemaakt (diefstal, ongeluk, etc.) ?

Spijtig genoeg ben ik éénmaal beroofd op mijn hotelkamer, maar dat had ik uitsluitend aan mezelf te danken !!

Ben je van plan om ooit permanent in Thailand te gaan wonen ?

Ik hoop binnen 5 jaar naar Thailand uit te wijken, ben momenteel een huis aan het verbouwen (Isan, het noordoosten van Thailand).

Gelukkig kan ik voor al die werken een beroep doen op mijn vriendin.

Wat mogen reizigers die een bezoek aan Thailand brengen naar jouw mening echt niet missen (plaats, bezienswaardigheid, festival) ?

Ik zou zeggen dat als je aan de kanten van Chiangmai verblijft dan is Doi Inthanon echt de moeite om bezocht te worden (met zijn watervallen: Mae Klang, Mae Sa en Mae Ya).

Ook een aanrader: als je in december in Bangkok verblijft zijn de “koningsfeesten”, hele week gratis optredens en lichtshows ter ere van de koning zijn verjaardag. Met als afsluiter een show van 3 uur en heel veel vuurwerk (Koninklijk paleis en de Dusit Zoo)

Heb je nog een andere handige tip of een goed advies voor Thailand-reizigers ?

Ik zou zeggen, gebruik je gezond verstand en houd negatieve opmerkingen aan het adres van de Koninklijke familie achterwege. Tracht de zeden en de gewoontes in Thailand na te leven.De Koning en de Koninklijke Familie staan erg hoog aangeschreven en worden enorm gerespecteerd in Thailand. Doe niets wat De Koning of de Familie kan beledigen of als belediging kan worden opgevat. Behalve dat de Thai dit erg vervelend vinden, staan er ook nog hoge sraffen op het beledigen van de Koning of de Koninklijke Familie

Thailand is een redelijk veilig land. Natuurlijk moet u altijd op uw spullen letten, maar t.o.v. vele andere landen komt diefstal hier (nog) niet veel voor. Men zal u niet snel lastig vallen. Verhalen betreffende criminaliteit zijn vaak niet van sensatie ontbloot en/of berusten veelal op incidentele ervaringen. Ook als vrouw zijnde kunt u rustig alleen uitgaan.

1 like

Echt leuk om te lezen Georges! :chin:

Leuk idee hoor! Altijd leuk om te horen waarom mensen Thailand zo geweldig vinden :wink:

Georges, leuk om te lezen hoe zeer je aan thailand verslaafd bent en dit al z’n lange tijd ook dat je ondanks een slechte ervaring (scheiding en daardoor vertrek uit thailand) dit prachtige land nog steeds een zeer warm hart toe draagt

Leuk Georges!

erg leuk om te lezen ik kan me er inderdaad prima in vinden. Al was mijn ervaring pas in 2005 heb er nu straks 1 jaar gewoond als 2de huis. Wij komen trouwens weer terug gaan 2 weken naar KL en dan weer terug voor 8 weken.

Leuk interview Georges! Ik ken je al een beetje van op het forum en nu met dit interview weet ik weeral wat meer wat betreft jou band met Thailand.
Je hebt idd gelijk dat je Doi Inthanon aanraad! Ben er deze keer geweest en het is echt Prachtig daar. (trouwens heel chiang mai naar mijn mening)
Toch best wel een prestatie dat je al zo vaak in thailand bent geweest. Een man met zoveel Thailand ervaring is dan ook terecht Thailand moderator.
Nogmaals bedank voor alle hulp en nog veel plezier op het forum.

Leuk om jou ervaringen te lezen Georgesiam.
Je hebt een paar weken geleden uitgebreid tips aan me gegeven en dat heeft er voor gezorgd dat ik bewust mijn reis uit kies en een lijst met bestemmingen klaar heb waar ik naar toe wil.
Het Geasthouse in ChangMai kan ik niet te pakken krijgen voor reservering en ook de door mij ingeschakelde reisoprerator die met bouwstenen werkt kan geen contact met ze krijgen.
Ben er nog steeds niet helemaal uit hoe ik ga en in wat voor volgorde, maar gaan…doe ik.
Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie en de tijd die je er in hebt gestoken.
Hartelijke groet van Yamaya.

leuk dat je zo veel van thailand weet
en bedankt voor je mooie verhaal
jay

Hoi Jay,bedankt voor het lezen van mijn interview!
Tsja,Thailand is mijn tweede land geworden de laatste jaren.
Moest je eventueel met vragen zitten betreffende het noorden alsook het noord-oosten en Bangkok,dan kan je me altijd een pmtje sturen.
gegroet:georgessiam.(sorry voor het laattijdige antwoord op je reactie)

Hoi Georges!

Echt leuk om je intervieuw te lezen. Je bent echt wel geen goede hulp op dit forum. Ik heb veel gehad aan je raad.

De Doi Inthanon is zeker en vast de moeite. Die ben ik dankzij jou raad gaan bekijken. Echt de max.

Ik hoop voor jullie dat de werken van jullie huis in Isaan goed verlopen en dat jullie er samen binnen 5 jaar wonen.

Groetjes Stoffel

Je zal het wel anders hebben bedoeld Stoffeltjelol2lol2
Ook nog plannen om in het kortelings naar Thailand te reizen Stoffeltje?
Laat maar iets weten als je met vragen zit,help je met de glimlach!
groetjes:georges.

Ohnee!! Dat heb ik idd verkeerd geschreven. Het is dus EEN goede hulp ipv geen.

Ja ik ga zeker nog terug maar niet kortelings. Heb even andere prioriteiten. :slight_smile:

Groetjes

Als ik de interview met Georges lees, ben ik terug in Thailand; ik ben jaloers dat hij al een huis aan het verbouwen is…en toch blij dat iemand heeft zijn plaats op aarde gevonden. En wat voor een plaats !
Georges, heeft “Lonely Planet” je nog niet gecontacteerd ? Ik durf wedden dat ze maar de helft weten van wat je weet en ze zijn zo groot…
Geniet met volle teugen van je lief, Thailand, en denk soms aan de Belgische sukkelaars met hun klimaat en levenswijze. Een ton succes toegewenst !

Veel positiefs te lezen hier, Thailand is voor mij een mogelijkheid dan :wink:

Meer dan 64x geweest, kom ik aan met 8x Thailand!:slight_smile:

Mooi interview georges!