Interview met Epco: Voor het eerst naar Mexico

Interview met Epco: Voor het eerst naar Mexico

Epco is in 2010 voor het eerst naar Mexico afgereisd. Niet alleen voor Mexico, maar ook de ontmoeting met zijn Mexicaanse vriendin bracht hem in dit prachtige land. Hoe is het Epco bevallen en wat vond hij van Mexico? Wereldwijzer vroeg het hem.

1. Naar welk land ben je geweest?

Ik ben naar Mexico geweest, om precies te zijn, in Guanajuato.

2. Met wie heb je deze reis gemaakt?

Ik heb deze reis alleen gemaakt, puur om bij mijn vriendin te zijn die daar woont.


Epco en zijn vriendin … Guanajuato met zijn tunnels

3. Van wanneer tot wanneer ben je weg geweest?

Ik ben 1 maand weggeweest, te weten van 28 augustus 2010 tot en met 26 september 2010, wat eigenlijk nog te kort was.

4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de reis geduurd?

Het regelen van de reis heeft aardig wat tijd gekost, omdat ik eerst wilde weten welke tijd van het jaar het mooist was in Mexico en ook de kosten van de reis zelf hebben een rol gespeeld. Ik was tijdens Independencia daar, wat erg mooi was. Ik raad iedereen aan om dit mee te maken, zo’n geweldig feest. Dit is halverwege september.

5. Waar komt je interesse vandaan om naar Mexico te gaan?

Ik heb via internet, erg cliche, een Mexicaans meisje leren kennen en na enige tijd op MSN en Skype gezeten te hebben met haar, moest ik haar wel zien, want gevoelens kun je niet tegen houden. ik heb er zeker geen spijt van dat ik dit gedaan heb en ja, ze is in het echt leuker dan op de computer.

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens deze reis hebt meegemaakt?

De leukste ervaring was sowieso het vliegen, wat ik voor het eerst in mijn leven ging doen, en uiteraard het samen zijn met haar was een enorme ervaring. Ik heb daar verder veel genoten van de lokale bevolking die erg geintresseerd zijn in europeanen. Erg gastvrij waren deze mensen.

7. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt?

De minst leuke ervaring was de armoede die je er meer ziet dan hier, de straathonden die er soms slecht uitzagen, en mijn vliegreis terug. De vliegreis terug was erg, want ik wilde helemaal niet weg van dit fantastiche land en ik miste in Houston mijn vlucht naar Amsterdam, omdat ze een verkeerd gatenummer hadden gegeven op mijn ticket, waardoor ik in Houston 6 uur later vloog naar Frankfurt om daar vervolgens nog eens 3 uur te mogen wachten op de vlucht naar Amsterdam.


Cristo Rey … Bij het standbeeld van de Mariachi

8. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en Mexico?

Natuurlijk het cultuurverschil wat erg anders is dan in Nederland, maar ook de vriendelijkheid van de mensen in Mexico, dat hier af en toe erg ver te zoeken is. Verder wat voor zich spreekt het weer, ook al heb ik aardig wat meegekregen van de orkanen met erg veel regen.

9. Hoe ben je omgegaan met taal- en cultuurverschillen ?

De taalverschillen heeft mijn vriendin gelukkig op haar genomen, ze spreekt engels, dus vertaalde alles wat mensen zeiden en je leert vanzelf sommige woorden waardoor je het op zich wel snel begrijpt. Het omgaan met de cultuurverschillen heb ik opgelost om me gewoon aan hun principes te houden en me aan te passen, wat eigenlijk niet zo moeilijk was. Ik genoot er zelfs van, geen stress enzo, heerlijk.

10. Wat vind je van de inwoners van Mexico?

De inwoners zijn erg vriendelijk en gastvrij, helpen je met alles en staan altijd voor je klaar. Ik heb zelfs gegeten bij een Mexicaanse familie, en je kreeg genoeg eten, ook al hadden ze zelf niets.

11. Zou je nog ooit terug willen naar Mexico?

Of ik ooit nog terug wil naar dit land?? ZEKER, ik ga over zo’n 6 maandjes emigreren om met mijn vriendin samen te gaan wonen. We weten nog niet waar, maar omdat Cancun en Playa toeristen badplaatsen zijn lijkt het me hier het makkelijkst, ook omdat ik zal moeten werken.

… *Uitzicht vanuit het appartement *… Met vriendin bij eigenaar Van Gogh restaurant in Guanajuato

12. Wat MOET je gezien hebben in het land waar je naar toe bent geweest?

Dat is een goede vraag. Ik ben in Guanajuato geweest, als je daar komt raad ik iedereen aan om Cristo Rey te gaan bezoeken. Dit is een soort kerk bovenop een berg met een enorm Christusbeeld, net zoals in Brazilie. Echt mooi om te zien en zeker de moeite waard. Ook de tunnels onder de stad is erg mooi om te zien. Anders zou ik zeggen: De tempels van de Maya’s en Azteken, wat ik zelf ook nog ga doen, maar geniet vooral van de natuur daar wat echt schitterend is

13. Heb je nog tips voor mensen die ook Mexico toe willen?

Mensen die graag naar dit land willen kan ik adviseren om lekker je Nederlandse mentaliteit thuis te laten, dus niet naar de tijd kijken (wat Mexicanen ook niet doen, want spreken ze af om 6 uur, dan kunnen ze ook om 8 uur pas komen) en gewoon zoveel mogelijk uit de reis halen, want elk stukje van Mexico is anders. Gewoon genieten en ik weet zeker dat je weer terug wilt nadat je hier geweest ben.

.

1 like

Leuk interview! Epco leuk voor je dat je iemand in het mooie Mexico hebt gevonden en dat dit via het internet is gebeurd maakt dit nog specialer. Guanajuato ziet er mooi uit! Heel veel succes met je emigratie!