Interview met Edmond: op zoek naar rust, ruimte en natuur in Frankrijk
Edmond, op Wereldwijzer ambiancedevacances, woont sinds 2009 samen met zijn vrouw Mirjam in Frankrijk. Zij gingen daar op zoek naar rust, ruimte en natuur. Edmond en Mirjam genieten van het land maar werken ook hard aan hun eigen bedrijfje in de toeristische sector. Het leven in Frankrijk bevalt Edmond goed, de Fransen zijn vriendelijk en het eten heerlijk. Lees hier alles over de ervaringen van Edmond in Frankrijk.
**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **
We zijn 21 december 2009 naar Frankrijk verhuisd, dus net het jaar rond.
2. Met wie woon je in Frankrijk?
Ik woon daar samen met mij vrouw Mirjam en onze drie honden Lara (echte franse Epagneul-Breton), Lotje (rasechte Teckel, misschien nog eens een nestje met deze petite saucise zoals onze franse buurman zegt) en Luna (Drentsche Patrijs, waar we volgend jaar nog mee willen fokken).
**3. Wat is de reden geweest om naar Frankrijk te verhuizen? **
Op zoek naar rust, ruimte en natuur. En de kans om samen iets op te zetten. Ik ben wel een paar keer in Frankrijk op vakantie geweest en het is een prachtig land. In de juiste regio is het nog betaalbaar om iets te kopen.
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je in Franrkijk ging wonen?
We hebben ons (achteraf gezien) te weinig verdiept in allerlei dingen. Zo hebben we veel te laat een frans kenteken geregeld, veel te laat de verzekering overgezet, etc. etc. Het vergt een goede voorbereiding. Lastig is wel dat niet altijd alles gaat zoals je wellicht in emigratieboeken leest, want ook hier hebben we een ambtelijke molen die nog wel eens de andere kant op wil draaien… Denk je alles voor elkaar te hebben, krijg je weer een nieuw formulier in de brievenbus. En wordt het weer lezen, vertalen, beantwoorden en dan maar hopen dat je het goed hebt gedaan. Voor diegene die het zich financieel kunnen veroorloven zou ik willen zeggen: huur iemand in die wat voor je kan regelen, voordat je daadwerkelijk gaat verhuizen.
5. Hoe bevalt het leven in Frankrijk?
Het leven is hier goed, maar het blijft hard werken. 's Zomers heerlijk in de tuin kunnen zitten na een dag werken met een glaasje (lokale) wijn in de handen, heerlijke geitenkaas (van onze buurman) met honingdressing en een geweldig uitzicht op een ondergaande zon is toch wel erg relaxed. Maar omdat we in de touristische sector werken (eigen bedrijf) is het 's zomers juist topdrukte. Maar daar staat tegenover dat onze gasten ook wel eens lekker zitten en dan schuiven we zelf ook vaak aan.
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Er is niet specifiek één ervaring te noemen. We zijn aangenaam verrast door de vriendelijkheid waarmee de fransen ons “behandelen”. Ze zijn geduldig, leggen je het rustig nog een keer uit en als je bereid bent zelf je best te doen (met de franse taal dan met name), dan vinden ze het niet erg als je niet direct uit je woorden komt. Allemaal even vriendelijk.
7. En wat is de minst leuke ervaring?
Wij verhuren vakantieaccommodaties en één van onze gasten hebben we verwezen naar een recreatiegebied met een bobsleebaantje. De vader van het gezin ging met de jongste in een karretje. Tijdens de “afdaling” brak één van de wielen af… en het karretje met vader en dochter viel om, waarbij het meisje haar hand 2e graads heeft verbrand aan de polyester baan. Hij kwam er ook niet zonder kleerscheuren af, maar dat arme meisje heeft verschrikkelijk veel pijn gehad. Ze zijn hier een paar dagen geweest, op weg naar hun vakantiebestemming in het zuiden van Frankrijk. Daar aangekomen toch naar het ziekenhuis gegaan en de volgende dag weer op weg naar Nederland. We hebben ze naar vermogen geholpen en daar waren ze wel erg blij mee. We hebben later een heel positief mailtje gehad dat het met Juultje weer een stuk beter ging.
8. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en Frankrijk?
Er zijn veel verschillen tussen Fransen en Nederlanders. Een bekend voorbeeld: kom NOOIT tussen 12 en 14 uur bij een Fransman aan, want de lunch is heilig! Ook heel veel winkels zijn dicht. De lunch is de belangrijkste maaltijd voor de Fransen. Zeer compleet en altijd wijn. En wat voor de lunch geldt, gaat ook wel op voor het diner. Veel fransen gaan om een uurtje of 4, half 5 's middags borrelen met wat lekkers erbij en dat gaat moeiteloos over in het diner. Vinden wij het in Nederland heel normaal om bij de buuf op de koffie te gaan, hier is dat heel raar. Koffie is sowieso iets aparts… Als ik bij onze buren op bezoek ga, dan krijg ik opgewarmde koffie met een sloot melk (net niet over het randje). En die koffie staat de hele dag paraat, dus als ik 's middags weer kom, krijg ik dezelfde koffie. Franse praten graag, veel en heel snel. Zijn gek op woordgrapjes en kunnen zich over heel veel dingen geweldig opwinden. Urenlang discussiëren over politiek en sport. Daarbij geldt overigens wel dat alleen franse zaken ze echt interesseert. De wereld bestaat uit Frankrijk en dan de rest.
9. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Tja, familie en kinderen zijn in Nederland. Dus die missen we zeker, ondanks dat we altijd kunnen chatten, hyven, twitteren, mailen, skypen en gewoon bellen. Er blijven altijd dingen op het nederlandse boodschappenlijstje staan, maar dat lijstje wordt steeds korter. In Frankrijk zijn voor een hoop dingen alternatieven te vinden. Maar drop, paprikachips, bitterballen&kroketten, havermout en brinta blijven echt Hollands.
10. Is het makkelijk om werk te vinden in Frankrijk?
Omdat we zelf een touristisch bedrijf(je) zijn gestart, is het zoeken naar werk nog niet aan de orde geweest. Het is in de Auvergne in het algemeen en de Allier in het bijzonder niet eenvoudig. Het platteland loopt leeg en voor werk moet je dus naar de “grote” stad. Voor ons Vichy, Roanne, Clermont-Ferrand, Moulins, enzovoort.
11. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Zelf heb ik wel zin om midden in de bossen van Canada terecht te komen, in een blokhut helemaal van de buitenwereld afgesloten. Zonnecellen op het dak, schotelantenne voor de tv (toch wel…), water uit de beek, hout uit je eigen bos. Beren schieten en bessen plukken
Maar ja, Mirjam denkt daar wel anders over.
**12. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Frankrijk willen verhuizen? **
Het hangt er vanaf wat de reden van de verhuizing is. Leven als God in Frankrijk zit er meestal niet in, niet zonder een grote zak geld. Het blijft ook hier hard werken. Zorg dat je integreert in het dorp of de directe (woon)omgeving. Blijf positief, geef niet te snel op. Doe soms “heel blond” en informeer bij mensen die de stap al gemaakt hebben. Vragen staat bij ons ook altijd vrij en we krijgen mensen over de vloer die ons het hemd van het lijf (mogen) vragen. We hebben de instelling dat je beter van elkaar kunt leren dan elkaar het leven zuur te maken.
Links bij dit interview:
-
Frankrijk Forum
-Wonen en werken in het buitenland Forum - Deelnemers “Ik Vertrek!” - 13 november 2010
.