Interview met Betsy: Woont samen met haar man in Turkije

Interview met Betsy: Woont samen met haar man in Turkije

Betsy, betsy1947, is samen met haar man gepensioneerd. Omdat ze verliefd zijn geworden op Turkije hebben ze besloten om daar te gaan wonen. Wereldwijzer vroeg haar naar haar ervaringen.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon nu in Turkije.

2. Met wie woon je daar?
Ik woon er samen met mijn man.

3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
We zijn verliefd geworden op het land na al onze vakanties.

4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Huis verkopen, belastingen betaald , inboedel verkocht, verblijfsvergunning regelen, enz.

5. Hoe bevalt het leven daar?
Heeeeel erg goed.

6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Gewoon alles is steeds weer een leuke ervaring.

7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Inderdaad er zijn grote verschillen maar als je zelf een beetje meewerkt zijn die zo opgelost.

8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Niet echt nee,alles is te vervangen.

9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
We zijn gepensioneerd, dus werk is niet nodig. Anderzijds voor jongere mensen is het vereist hier eerst 5 jaar te wonen om een werkvergunning te kunnen krijgen.

10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Echt niet neen.

11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Dat je eerst begint met de taal te leren en je te integreren anders lukt het niet. Dus niet tussen de toeristen gaan wonen en leven, maar tussen de binnelandse mensen. Dan wordt je zo aanvaard.

Links bij dit interview

1 like

hallo betsy, spannend hoor, wij willen dat ook doen in maart, april, zijn nu bezig met de inboedel en zo te verkopen, er zijn eigenlijk veel vragen die ik heb voor jou, als dat zou mogen, misschien kun je me eens gewoon mailen, ik heb vooral vragen betreffende belasting in nederland, ziekenzorg in Turkije en gewoon is het heel moeilijk of valt het allemaal wel mee. Voor ons is dit in iedere geval een hele spannende tijd en we hopen dat het maar snel voorjaar wordt. Mijn email is yvonne.sloots@gmail.com, ik hoop van je te horen. Groetjes yvonne

hallo Yvonne

Ik kan je wel met van alles maar bedenk dat ik Belgische ben en niet de Nederlandse wetten ken,Die verschillen nogal van de Belgische
Wil je me toch vragen stellen ,mail maar naar betsy1947@gmail.com

Hallo Betsy
ik zie allemaal foto’s van istanbul woon jij daar? Daar woon ik namelijk ook mss kunnen we meeten?
Leuk interview er staat alleen een fout in. Je kan altijd een werkvergunning aanvragen niet na 5j. Je kan echter alleen een werkvergunning krijgen voor posities waar geen turk geschikt voor is. Na 5j kan je je turkse nationaliteit aanvragen. Dit is 3j huwelijk voor mensen die gehuwd zijn met een turk. Proces duurt vaak een jaar tot 2-3j in steden zoals Istanbul. Wat ook kan na 5j is een permanente werkvergunning aanvragen die krijg je nadat je 5j in Turkije woont en actief gewerkt hebt elke dag van die 5j. Zo een werkvergunning is duur maar heeft als voordeel dat die niet gebonden is aan een bepaald bedrijf en dat je daar ook een bedrijf mee kan oprichten.

hello :dag:
ikzelf ben 58 en getrouwd van 23/09/2009 in tukeye(mersin)
We hebben al alles ondergaan omdat mn man hier zou kunnen leven met mij gehuwd of wettelijk samenwonende!niets kan of kunnen we doen!
Mijn man is nu truckchauffeur en zijn ce behaald en zo te kunnen belgie doen!en ik met hem wat te kunnen meereizen en samen zijn!
Nu zou mijn man liever hebben dat ik daar ga wonen!maar ik heb al hier en daar al gehoord dat ik daar ik met hem ben gehuwd 1 jaar kan verblijven maar om te imigreren alsook taal en werk zou moeten hebben?
Graag alvoren ik hier alles opgeef zou ik dat zeker willen weten!help?

daar mijn beste kan ik je niet op antwoorden
wij zijn gepensioneerd en moeten hier geen werk vinden
een verblijfsvergunning kan je hier wel krijgen(zelfs niet gehuwd)voor 5 jaar met een geldige reispas alleen moet je bewijzen dat je ong 8000$ hebt op een rekening en je jezelf kan onderhouden
Hoop hiermee een beetje antwoord te hebben gegeven op je vraag
betsy

Maes
Als je gehuwd bent met een Turk dan kan je inderdaad een verblijfsvergunning krijgen als europees onderdaan. Je moet dan geen inkomen te bewijzen noch geld op je bankrekening aantonen (mits je officieel gehuwd bent). Mag ik je vragen welke nationaliteit jij hebt?

Ik ben een echte belg xxx ik dank je om mij een beetje op mijn gemak te stellen :wub:

He Betsy

Een vraag , misschien weet jij het antwoord , de eerste keer dat we naar turkije willen komen willen we eigenlijk graag met de auto komen, dan kunnen we al onze spulletjes die we graag daar hebben meenemen, het gaat dan vooral om spulletjes met emotionele waarde, weet jij of dat je daar dan invoerrechten op moet betalen. Of hoe kom ik daar achter? Ik hoor het graag van je. Groetjes yvonne