Interview met Alet: Verliefd op Suriname
Alet, op Wereldwijzer molly001, woont in Suriname. Na een vakantie in Suriname vond ze het een geweldig land. Ze had na haar vakantie het gevoel van verliefd zijn. Dit gevoel liet haar niet los en daarom is ze naar Suriname verhuisd. Het leukste vind ze het genieten van de natuur. In de jungle zijn, het bezoeken van plantages, in een hangmatje aan de rivier liggen, ze vindt het allemaal prachtig en heerlijk. Wereldwijzer vroeg haar alles over haar emigratie en over het leven in Suriname.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds half augustus 2010 in Suriname. In Paramaribo, “Foto” zoals dat hier heet. “Foto” staat eigenlijk voor Fort en is genoemd naar Fort Zeelandia. Fort Zeelandia, nu museum, was ooit het begin van de stad Paramaribo. Vandaar dat men nog steeds zegt :ik ga naar Foto.
2. Met wie woon je daar?
Ik ben hier alleen naar toe verhuisd. Toen ik aan kwam kende ik eigenlijk alleen mijn vriendin Annelies. Annelies was een jaar daarvoor verhuisd naar Suriname, samen met haar Surinaamse vriend. Ik had beloofd haar te komen opzoeken als ze die verhuizing zou doorzetten, hoewel ik zelf niet iets met Suriname had, dacht ik. Dus heb ik geboekt. Een andere vriendin, Corry, is met me mee gegaan. We hebben een super vakantie gehad. Het is een prachtig land, we hebben veel ondernomen, genoten van de stad en van het binnenland. En van het klimaat natuurlijk!
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0780.jpg
3. Wat is de reden geweest om naar Suriname te verhuizen?
Ik vond het zo’n geweldig land, het was als een gevoel van verliefd zijn. Niet zozeer op iemand, maar gewoon op het land en de mensen. De mensen zijn vrolijk, leven relaxed. Het gevoel liet me niet los, dus wat kun je anders doen dan gewoon te gaan. Het is de enige manier om te ontdekken wat het land uiteindelijk met je doet. Want ergens wonen is totaal anders dan op vakantie gaan. Ik had allerlei vragen, hoe zou de warmte me bevallen, zou ik me niet gaan vervelen, hoe zit het met die muggen, is er wel werk voor me, dat soort dingen. Mijn motto voor deze actie was “door naar het water te staren steek je de oceaan niet over”.
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Nou dat valt niet mee hoor. Je hebt dus een verblijfsvergunning nodig en het kost heel veel tijd, energie voordat je dat hebt. Ik heb echt wel eens gedacht dat het maar goed is dat je dat van te voren niet allemaal weet en beseft. Dat begint al in Nederland, je kunt dan geen toeristenvisum aanvragen, maar moet een Machtiging Kort Verblijf hebben. Ze hebben ontzettend veel van je nodig, trek er maar een paar maanden voor uit. Dan krijg je een tijdelijk visum voor 3 maanden en daarmee moet je dan in Suriname je verblijfsvergunning halen. Dat kost maanden, je ziet veel ambtenaren, veel loketten, etc. Maar het is gelukt. In mijn geval was het nog extra lastig omdat ik geen baan of ander inkomen had. Dat kan eigenlijk niet. Dus toen ging ik me maar inschrijven bij de KKF (kamer van koophandel) maar dat kon ook niet want daarvoor heb je een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig. Een vicieuze cirkel, maar het is gelukt.
In Nederland moest ik mijn baan opzeggen, mijn huis verhuren, een nieuw thuis vinden voor Muis, de poes (wat gelukkig heel goed gelukt is), en vooral afscheid nemen van vrienden en familie.
5. Hoe bevalt het leven daar?
Ik vind het leven hier heerlijk. Er zijn plussen en minnen. Toen ik hier naar toe ging had ik echt geen idee hoe lang ik hier zou blijven en dat maakte me ook niet uit. Ik had niet het idee dat het voor “altijd” zou zijn, ik wilde het gewoon doen en gedaan hebben. Daardoor stond ik er wel aardig ontspannen in.
Het is juist die heel aparte ervaring van de combinatie van Nederlands en Surinaams. Suriname heeft echt Nederlandse trekjes, dat kan ook niet anders na die eeuwen dat Nederlanders hier waren. Daarnaast is Suriname ontzettend zichzelf. Het is bijvoorbeeld heel bijzonder om te ervaren dat al die bevolkingsgroepen hier heel vreedzaam naast elkaar leven en ook steeds meer met elkaar. De groepen mengen zich steeds meer en dat is echt bijzonder. Er wordt hier erg gekeken naar je etniciteit, maar meer als een gegeven dan als een be- of veroordeling.
Het is zo relaxed. Paramaribo ligt aan de Surinamerivier, vlakbij zee. Je kunt hier bijvoorbeeld heerlijk aan De Waterkant zitten, dat is super gezellig, lekker met een Parbobiri zitten kletsen, bakabana eten en dan kletst Surinaams en Nederlands door elkaar hoor. In de eerste 4 maanden heb ik heel veel gefietst en dat is niet een pretje. De straten zijn erg slecht en er is geen fiets- of voetpad. Nu in februari is het zo’n 25 graden, dat is heerlijk. Het is wel erg heet geweest en ik heb me wel afgevraagd of ik dat wel prettig zou vinden op den duur. Maar nu is het heerlijk de winter in Nederland over te slaan. Wat ik minder vind is het politieke klimaat. Ik probeer er niet al te veel van te vinden, maar toch, je ontkomt er niet aan. De nieuwe regering onder leiding van Bouterse maakt de sfeer in het land niet beter, het leven voor de mensen is een stuk moeilijker en duurder, de armoede neemt toe en dat is weer niet goed voor de veiligheid. En er staat nog niet veel tegenover aan verbeteringen, behalve veel woorden en beloftes.
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0781.jpg
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0782.jpg
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Dat is toch het genieten van de natuur. Het is zo’n prachtig land. Of je nu in de jungle bent, plantages bezoekt, de aap in de palm in je tuin bestudeert, of je in je hangmatje aan de rivier ligt, of je de berg afloopt naar de watervallen, zwemt in het stuwmeer, in een ontzettend groot moeras vaart en tientallen rode ibissen over ziet vliegen, het is allemaal prachtig en heerlijk.
7. Wat is de minst leuke ervaring?
Dat is zonder twijfel dat ik beroofd ben een paar maanden geleden. Gelukkig was ik zelf niet thuis maar ik zat wel boven op het balkon een wijntje te drinken. Het heeft me enorm geraakt in mijn gevoel van veiligheid, en het heeft echt weken geduurd voor ik wat minder paranoia reageerde op dingen. En dat dan nog los van het geld dat ik kwijt was en waar ik nog een tijdje van had willen leven.
8. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en Suriname?
Ja toch wel hoor. Ook wel behoorlijk in uitersten, bijvoorbeeld tussen afspraken nakomen en niet nakomen, en niet afzeggen of te laat en om geen reden. Dat soort dingen. Maar ik vind het juist leuk dat die verschillen er zijn, anders hoef je ook niet weg te gaan, toch? Ik probeer de balans te vinden tussen mezelf blijven en me aanpassen.
9. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Ja heel veel. Eigenlijk mijn leven daar. Ik ben ook helemaal niet weg gegaan omdat ik Nederland zat was. Ik vind Nederland heerlijk, nou ja bijna altijd dan. Ik ging weg omdat ik hier naar toe wilde. Dus ik mis met name mijn sociale leven, mijn vrienden en familie. En alles wat daar bij hoort. En ook mijn werk, het fietsen, de duinen, mijn huis, en niet vergeten de kat! Qua eten en drinken niet zo veel want je kunt hier zo’n beetje wel alles kopen.
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0779.jpg
10. Is het gemakkelijk om daar werk te vinden?
Tja, dat is verschillend. In Nederland ben ik manager op het gebied van organisatie en de mensen in de organisatie, cultuur, etc. Ik ben jarenlang zelfstandig interimmanager geweest. En hier doe ik zo nu en dan ook dat soort opdrachten. Heel leuk. Ik wil ook echt geen vaste baan, maar gewoon verschillende dingen tegelijk. De ene keer is het druk, ik moest bijvoorbeeld in een maand tijd twee bedrijfsadviezen schrijven, dat is best pittig. Maar daarna is het weer even lekker rustig. Dus prima eigenlijk zoals het nu gaat.
12. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Nou, Nederland bijvoorbeeld. En ik heb een huisje in Ierland, daar heb ik 13 jaar geleden ook een jaar gewoond (het is te huur, mag ik even: www.manannancottage.nl) en daar wil ik ook wel graag weer heen. En ik vind Noord-Portugal en Noord- Spanje ook super. Dus wie weet!
13. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Suriname willen verhuizen?
De ambtelijke rompslomp, enorme bureaucratie. Alles duurt hier lang. De warmte. Vrolijkheid. Veiligheid (gewoon alert zijn!).
**Links bij dit interview: **
.