Interview: Leven in Madagascar voor je geliefde

Interview

Wendy, Wendy T., woont sinds 2005 in Madagascar. Sinds kort is zij ook forumbeheerder van het Madagascar forum op Wereldwijzer. Wat bewoog haar om forumbeheerder te worden en wat vindt zij hier nu van? Lees het snel onderaan dit interview.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds 2005 in Madagascar.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Madagascar te verhuizen?
Ik ben naar Madagascar verhuisd, omdat ik verliefd was op een Malagasy man. De verliefdheid heeft stand gehouden en we zijn ondertussen getrouwd en hebben een zoon van 8 maanden. All you need is love!

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Madagascar te gaan wonen?
Je hebt een verblijfsvergunning nodig om in Madagascar te mogen wonen. Een toeristenvisum is hooguit drie maanden geldig. De verblijfsvergunning moet je in het land zelf aanvragen. Ik had eerst een vergunning voor een jaar via mijn werk, daarna voor twee jaar. Omdat ik nu getrouwd ben, vraag ik de volgende keer een vergunning aan wegens mijn huwelijk. Ik hoop dat ik in de toekomst staatsburger kan worden, maar ik heb op dit moment geen idee wat ik daarvoor moet doen.

Verder heb ik mijzelf moeten uitschrijven als bewoner van Nederland bij de gemeente waar ik toen woonde en moet je doorgeven dat je bent geëmigreerd.

4. Hoe bevalt het leven in Madagascar?
Het leven in Madagascar bevalt me prima, maar ik kan niet stoppen met dingen te vergelijken met Nederland. De dingen die ik hier fijn vind, zijn ook de dingen die me tegenstaan. Het leven gaat hier langzamer en dat brengt rust met zich mee, maar het kan ook frustrerend zijn als je in de rij bij de bank staat, terwijl je in Nederland alles even online kunt regelen.

Links: Wendy op het prachtige strand van Madagascar
Rechts: Wendy op bezoek bij familie van haar man op het platteland van Madagascar

5. Wat is je leukste ervaring in Madagascar tot nu toe geweest?
Daar moet ik even over denken, want er is zoveel, maar ik denk dat het meest bijzondere is om naar de familie van mijn man te gaan die op het platteland wonen. Ze wonen in houten hutjes en verbouwen rijst, bananen en koffiebonen. Ze zijn oprecht blij als je op bezoek komt met nieuws uit de grote stad en het hele dorp loopt uit om je welkom te heten. Daarna ben je uren zoet met het begroeten van familieleden en het vertellen van het “vaovao” (het nieuws).

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Madagascar wonen?
Ja, hele grote verschillen. Ik zie Nederland als een land waar bijna alles goed geregeld is, dat is fijn, maar je kunt ook niet ontsnappen aan alle regeltjes. Die regeltjes zie je niet alleen bij de overheid, je werk en privéleven, maar zelfs in de Hollandse natuur.

In Madagascar is er dus veel minder geregeld en is er nog veel echte natuur te vinden. Er zitten regelmatig gekko’s, kameleons en kikkers in de tuin. Daarnaast heb ik een prachtig uitzicht over de rijstvelden en lopen er kippen en ganzen op het erf, terwijl ik toch in de hoofdstad woon. Ik geniet erg van dat plattelandsgevoel terwijl ik toch in de stad woon.

Als laatste grote verschil is Nederland (erg) klein en druk en Madagascar in vergelijking heel groot en leeg.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Aangezien ik getrouwd ben met een Malagasy ben ik goed geïntegreerd bij zijn familie. Ook op mijn werk heb ik niet in de gaten dat ik “wit” ben, maar als ik op straat loop of de bus neem val ik op en staren mensen naar me en kinderen roepen me na.

Daarnaast moet ik soms ook meer betalen, omdat ik blank ben en dat wordt openlijk gemeld. Ik denk dat ik daar nooit helemaal aan gewend raak en zal hierdoor altijd een buitenlander blijven.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
In Madagascar is er een sterke verbondenheid met de familie en in Nederland zijn de mensen meer individualistisch. Het grootste gedeelte van Madagascar is christelijk of katholiek. In Nederland is het geloof verdwijnende en komen er new-age geloven voor in de plaats. Het leven in Madagascar is traditioneler. Het lijkt soms wel of ik in een tijdmachine ben gestapt en veertig jaar ben teruggegaan, maar gelukkig wel met mobiele telefoons en internet.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Madagascar?
Ik ging naar Madagascar zonder werk en dat was best eng. Ik had mijn contract in Nederland opgezegd en dat brengt onzekerheid met zich mee. Gelukkig had ik na twee weken werk gevonden. Ik werk nu als leerkracht, net als in Nederland.

Links: Wendy met Lemuren in de bossen
Rechts: Wendy samen met haar man Jonah

10. Waar moeten mensen die in Madagascar komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Als je gaat emigreren naar Madagascar of naar elk ander land is mijn advies om de tijd te nemen. Verbrand niet direct al je schepen in Nederland, omdat je het daar beu bent, want wellicht bevalt het toch niet op je nieuwe locatie.

Voordat je gaat emigreren, ga eens een paar keer op bezoek in het land en praat met mensen die er al een tijdje wonen. Het spannende, romantische en het nieuwe gaat ervan af en dan woon je er echt. Vergelijk het maar met verliefd zijn en op een roze wolk zitten. Dat gevoel gaat over en dan komt de realiteit om de hoek kijken.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Madagascar te gaan wonen?
Nee, ik heb geen spijt, maar er zijn natuurlijk wel momenten dat ik mijn familie en vrienden mis. Mocht ik in de toekomst wel spijt krijgen, dan kunnen we altijd onze koffers pakken en remigreren, maar dat zie ik nu nog niet zo snel gebeuren.

**12. Sinds kort ben je ook forumbeheerder van het Madagascar forum. Wat is de reden geweest dat je forumbeheerder wilde worden? **
Ik zag de oproep voor forumbeheerder in de nieuwsbrief en dacht gelijk, dat is wat voor mij. Ik was al een tijdje lid van Wereldwijzer en schreef zo nu en dan wel eens wat. Nu ik forumbeheerder ben heb ik een betere positie om mijn kennis van dit land te delen met andere leden en gasten en meer toeristen naar het land te krijgen.

**13. Wat vind je het leukste aan het beheren van je forum? **
Als lid stond ik meer aan de zijlijn van het forum, keek er af en toe op en schreef wat. Ik heb nu het gevoel dat ik meer deel uitmaak van het Wereldwijzer team, mijn stempel kan drukken. Ik kan mijn forum groot maken, waardoor mensen beter ingelicht zijn over Madagascar. Omdat ik in Madagascar woon heb ik een passie voor dit land en ik vind het leuk om erover te schrijven en mensen voor te lichten.

14. Zou je het forumbeheerderschap ook aanraden aan anderen?
Ik zou het zeker aanraden als je een speciale passie of gevoel hebt voor een land of streek. Een goede kennis van de mogelijkheden op toeristengebied is soms wel makkelijker als forumbeheerder zijnde, maar niet altijd noodzakelijk.

**15. Wat vind je van de begeleiding bij het beheren van je forum? **
Tot nu toe, super! Ik ben elke keer direct geholpen met alle vragen die ik had. In de helpdesk kan je ook veel oplossingen vinden van problemen waar andere forumbeheerders eerder al tegenaan zijn gelopen. Dat scheelt vaak een hoop tijd om het zelf uit te zoeken.

=====================================

Meer weten over Madagascar? Bezoek het Madagascar Forum op Wereldwijzer.

Zelf ook forumbeheerder op Wereldwijzer worden? Kijk dan in de informatietopic of stuur Imke een mailtje.

Hoi Wendy,

leuk interview! Ik heb de laatste tijd steeds meer zin gekregen om weer een keer naar Madagascar te gaan. Ook door het mailen met jou natuurlijk :wink:

Prachtig en uniek land en dat in alle opzichten :zon:

Hoi Wendy, erg leuk om te lezen! Het is echt een fantastisch mooi land, heb enorm genoten afgelopen zomer. Hoop ook echt dat het toerisme blijft groeien en dat men blijft gaan naar dit bijzondere eiland!

Groetjes!

Dankjewel Madagascar fans!
Nadeel van in Madagascar wonen is dat je zelf nergens meer komt. De levensstandaard is hier laag en dat betekent lage salarissen. Dat is prima als je hier woont, maar het nodigt niet uit om de rest van de wereld te ontdekken. En als je dan op vakantie gaat, beslis je tocch vaak om naar Nederland te gaan om vrienden en familie te bezoeken.
maar je moet wat over hebben om altijd zon op je bolletje te hebben. Op mijn startpagina staat altijd het weer in Nederland en dan begint mijn dag alweer ok als ik de regenwolkjes en temperaturen van daar zie.

groetjes,
Wendy