Interview: Wendy T. , beheerder Madagascar Forum

Interview: Wendy T. , beheerder Madagascar Forum

Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? En wat willen ze zelf nog kwijt?

1. Wat is je band met het land/thema waarvan je forumbeheerder bent?

Ik woon in Madagascar. Ik kwam voor het eerst in 2005 in Madagascar en was aangenaam verrast door de vriendelijkheid van de mensen en de diverse natuur. Ik werd ook verliefd op mijn gids en we zijn nu getrouwd en hebben twee zoontjes.

Links: Wendy met kindertjes uit Magascar
Rechts: Wendy met twee lemuren

2. Hoe lang ben je al beheerder?

Nog niet zo lang. Ik zag vorig jaar een oproepje in de nieuwsbrief en zag dat Madagascar nog geen beheerder had.

3. Bezoek je het land waar je beheerder van bent wel eens?

Ja, elke dag!

4. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is?

Niet veel bijzonders, maar ik krijg wel eens grappige vragen van mensen op de mail. het vreemdste was een man die op zoek was naar wandelende tak eitjes en of we die konden opsturen.

5. Waar kan je je aan ergeren?

Op het forum of in het algemeen!? Over het algemeen gesproken ben ik nogal opgeruimd en kan niet tegen rotzooi. Ik erger me dus aan rotzooi van anderen of aan het feit dat ik rotzooi niet kan accepteren.

6. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?

Toen ik begon als beheerder had ik wel hulp nodig hoe ik het forum moest opzetten. Andere beheerders hebben me toen goed geholpen.

7. Is er een link met je werk en forumbeheerder?

Ik werk als basisschool leerkracht en mijn man en ik hebben een reisbureau voor individuele reizen in Madagascar. Er is dus wel een link! We gaan binnenkort ook een guesthouse openen in de hoofdstad.

8. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?

Sinds ik in Madagascar woon en nu twee kinderen heb, verken ik niet zoveel van de wereld meer. Dat is wel jammer, want reizen geeft me altijd een nieuw perspectief op mijn eigen leven. Door te zien hoe andere culturen in elkaar zitten kom je meer te weten over jezelf. Daarnaast geeft het veel energie en lekker uit de dagelijkse sleur.

9. Beheers je de taal van het land?

Ik heb een jaar intensief Malagasy gestudeerd en ik denk dat ik ongeveer de helft van de taal beheers. Grappig ding is dat als ik tegen onbekenden in Malagasy praat ze me antwoorden in het Frans. Dat is dan weer lastig voor mij, want mijn Malagasy is beter dan mijn Frans.

10. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van jouw land in vergelijking met Nederland?

Het lijkt soms wel een andere planeet ipv een ander land. Ik kan niet echt zeggen dat het positief of negatief is. Het is gewoon anders. In Nederland is alles netjes georganiseerd en in Madagascar zeker niet. Dat is soms handig en soms onhandig. Daarnaast blijf ik altijd een witte buitenlander in Madagascar en in Nederland kan ik lekker incognito over straat lopen.

11. Wanneer was je voor het eerst in je land en was je toen meteen “verkocht”?

Ik werd verliefd op mijn gids, dus ik was “verkocht” aan hem, maar daarnaast genoot ik enorm van de rust en vooral de stilte. Bovenop de bergen bij Isalo park hoorde ik helemaal niets. Zelfs geen vogel of het ruizen van de wind door de bomen, geweldig!

12. Wat MOET je gezien hebben in jouw land?

De Lemuren. Ze zijn erg grappig! Daarnaast is de Famadiana (omdraaien van de botten) heel bijzonder. De Merina (stam van het hoogland) openen in de winter (juli) de graven en geven hun overleden voorouders nieuwe doeken. Dit gaat gepaard met een groot feest. Ze “dansen” rond met de botten van hun voorouders op hun schouders.

13. Wat is je favoriete maaltijd van jouw land?

Heb ik niet echt. De Malagasy mensen eten drie keer per dag rijst. Wat wel lekker is zijn de diverse snacks die ze op straat verkopen. In de ochtend Ramanonaka (een beetje zoutige platte oliebol van rijstbloem). In de avond kleine loepiaatjes, Nem genaamd of een gefrituurde banaan met een deeglaagje (Mofo Akondro).

14. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?

Het madagascar forum is niet zo groot. Ik denk een half uur per week. Maar ik lees wel veel dingen van anderen op andere fora.

15. Van welke andere forums maak je ook gebruik?

Vooral andere reisfora, zoals Tripadvisor, Virtual Tourist en Startpagina/prikbord. Het is vooral om mensen te helpen met vragen over Madagascar.

16. Mis je iets op dit forum, of zou je iets verbeterd willen hebben?

Weet ik zo snel niet. Het ziet er allemaal wel prima uit.

17. Zijn er specifieke culturele evenementen die je de mensen niet zou onthouden indien ze je land bezoeken?

Zie hierboven over de Famadiana. Het is alleen lastig om bij te wonen, want het is een familie aangelegenheid en geen toeristen attractie. Mocht je uitgenodigd worden en je kan het meemaken dan heb je geluk, maar ga er niet vanuit dat dit in een standaard reis programma zit.

18. Wat bewonder je aan de cultuur van jouw land?

De mensen maken zich minder snel druk over dingen. Daar kan ik wat van leren!

19. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren uit jouw land?

Zie vraag 18!

20. Wat mis je het meeste van je eigen land?

De gemakkelijkheid van naar de supermarkt rijden waar heel veel handige kant-en-klaar produkten zijn die je snel klaar kan maken of in de oven kan stoppen. Ik ben in Madagascar veel meer tijd kwijt aan koken, maar eet daardoor wel veel gezonder dan dat ik voorheen deed in Nederland. Zoals ik hierboven ook al schreef. Het is zowel positief als negatief, niet beter of slechter.

21. Waar ben je blij dat je vanaf bent uit je land van oorsprong?

De drukte in Nederland! Daar kan ik kort, maar krachtig over zijn.

Links: Wendy en haar vriend
Rechts: Zoek Wendy!

22. Hoe vaak ga je op reis?

Niet vaak genoeg!

23. Hoe reis je?

Dat is heel divers, maar nu in Madagascar gaan we met de auto.

24. Waarom reis je?

Frisse wind door de haren en nieuwe energie opdoen.

25. Zijn de landen van jouw fora jouw favoriete landen of heb je andere favoriete landen?

Ik vind Tailand ook een erg aangenaam land. Goed te reizen en niet te duur. Madagascar heeft prachtige en bijzondere natuur, maar is op toeristen gebied nog steeds onderontwikkeld vergeleken met andere landen.

2 likes

Hoi Wendy,

Wat een leuk interview!

Groet,
Erik

1 like

He Wendy, hoe staat het met het guesthouse? Ben benieuwd naar hoe het er ui uit komt te zien.

Nice!

Hoi Wendy,

Leuk van je te horen!

Wij hebben vorig jaar in Madagascar rondgereisd, met hulp van Wendy. Waren benieuwd hoe het met je ging ( en het land).

Groetjes,

Carolien en Mark en kids

Dankjewel voor jullie leuke reacties. Met ons gaat alles goed en het huis is bijna klaar.
Het huis had af moeten zijn op 1 july, maar dat ging niet lukken. MoraMora, rustigrustig, is hier het motto.

Wendy