Madagascar...werken?

Ik ben van plan om komend jaar maart of april een bezoek te brengen van 2 tot 3 weken aan Madagascar. Om daar mijn vriendin te ontmoeten en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om me daar permanent te vestigen. En om te kijken of het mogelijk is een baantje te vinden waarmee ik mezelf en mijn vriendin kan onderhouden. Ik vraag me af of er hier op deze website mensen zijn die mij hierbij praktische tips kunnen geven. Ik ben 55 jaar oud en heb in Nederland verder niets te verliezen, verhuizen naar Madagascar zou voor mij het begin van een nieuw leven zijn.
Wat ik ook zou willen weten is wat de gevolgen zijn als ik eventueel zou trouwen met mijn vriendin. Krijg ik dan ook de nationaliteit van Mada. En hoe zit dat dan in Nederland, zou ik daar opnieuw moeten trouwen. En stel dat het allemaal zo loopt dat ik besluit om terug te gaan naar Nederland, kan mijn vriendin en eventuele kinderen ook mee? En tot slot, ik las net dat je op het vliegveld van Antananarivo een verblijfsvisum kan kopen, is dat aan te raden en zo ja, hoeveel ar kost dat en wat moet ik voor informatie aanleveren? Tot zover eventjes, alvast bedankt voor een eventuele reactie!

Beste Newbe,

Ik woon in Antananarivo, Madagascar. Een baan vinden hangt natuurlijk af van je CV en mogelijkheden.
Je kan in Madagascar trouwen en het dan laten registreren in Nederland. Je kan nooit de Malagasy nationaliteit krijgen, maar alleen een verblijfsvergunning krijgen / kopen. Meestal krijg je eerst een jaar en vervolgens twee jaar en dan 5 jaar ofzo! Ik heb op het moment een verblijfsvisa voor 10 jaar en zal een nieuwe moeten aanvragen tegen de tijd dat deze is verlopen.
Je kan geen verblijfsvisum kopen op het vliegveld, maar alleen een toeristen visum voor 1 of 3 maanden. Je kan in Rotterdam bij het consulaat een transformable visum aanschaffen en die hier omzetten in een lange verblijfs visum.

Je krijgt ook niet zomaar een verblijfsvergunning, maar zal een baan moeten hebben of een eigen zaak of dus getrouwd zijn of een pensioens verblijfs vergunning aanvragen. Er zijn verschillende voorwaarden en papieren nodig voor verschillende verblijfs vergunningen. je vriendin zou dat kunnen navragen bij het ministrie van interieur, zodat je alle benodigde papieren bij je hebt.

Mocht je terug naar Nederland willen dan gelden daar alle Nederlandse regels voor buitenlanders die willen integrateren en daar weet ik niet veel van.

Groetjes, Wendy

Hallo Wendy,

Allereerst bedankt voor je reactie. En de informatie, daar kan ik wel wat mee.

Je schrijft over een transformable visum. Daar bedoel je een visum van minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden mee?
Het consulaat in Rotterdam heeft geen eigen website, maar geeft wel een e-mailadres. Is het een optie om het visum per mail aan te vragen? Waarschijnlijk zal ik het toch moeten gaan ophalen in Rotterdam. Heb je enig idee hoeveel een visum kost?

Ik ga verder met uitzoeken, we gaan ongetwijfeld nog contact hebben hier.
Voor nu een fijn weekend en nogmaals bedankt!

Met hartelijke groet,

Newbe (Gerard)

Ja, prima.
je moet inderdaad naar Rotterdam en je kan via de mail een afspraak maken.
Ik denk dat het 60 euro kost en je krijgt het gelijk mee.
Geef duidelijk aan dat het niet om een toeristen visum gaat. Het heet een transformable visa.

Fijn weekend ook!
Wendy

Goedemorgen vanuit een erg grijs Nederland

Ik heb een vraag. Is er in Antananarivo een mogelijkheid om Nederlands te leren, als het mogelijk is als voorbereiding op een eventuele inburgeringstest. De plannen zijn inmiddels wat veranderd sinds ik mijn laatste bericht. Mijn vriendin komt als het goed is in April een paar weken naar Nederland. We willen in die periode trouwen hier (is dat wijs?). Na het bezoek van haar neemt zij het besluit waar we een leven gaan opbouwen, en ik besef me dat het een lange weg gaat worden om haar permanent naar Nederland te krijgen met haar dochter. Of is dat juist gemakkelijker als we voor de Nederlandse wet zijn getrouwd. Of op Mada, want dat gaat sowieso ook nog gebeuren. Hoe dan ook, mijn belangrijkste vraag is dus of er in Tana mogelijkheden zijn om Nederlands te leren. En wellicht in combinatie met Engelse lessen. En wat hier de kosten van zijn.

Ik wens je voor nu een goede zondag!

Gerard

Beste Gerard,

Ik weet helemaal geen plek in Antananarivo waar je Nederlands kan leren. Er wonen maar een handje vol Nederlanders in Madagscar. Engelse cursussen zijn overal beschikbaar. Een Engelse cursus kost niet zoveel. Wellicht €15 - €20 per maand.
Integreren is inderdaad niet zo makkelijk (zowel de papier handel als emotioneel) en het is wijs om beide in beide landen te gaan kijken en daarna besluiten waar je een leven gaat opbouwen.

Ik woon nu al meer dan 10 jaar in Madagascar met veel plezier, maar er zijn ook mensen die niet passen in een Afrikaans land.
Er zijn ook veel Afrikaanse mensen die niet passen in een Westers land. Er zijn grote cultuur verschillen.

Groetjes, Wendy