Interview: Jessica reist met de Trans Siberië Express

Interview: Jessica reist met de Trans Siberië Express

Jessica, Jdeheij, is een tijdje geleden naar Rusland gevlogen om vanuit daar eerst een paar dagen in Moskou te verblijven en vervolgens de Trans Siberië Express te pakken naar Mongolië. Waarom nou de Trans Siberië Express en hoe is deze reis bevallen? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. Naar welk land of welke landen ben je geweest tijdens jouw rondreis?
Wij zijn vanuit Duitsland naar Rusland gevlogen, een paar dagen naar moskou geweest en daarna de transsiberie express gepakt naar mongolie. Van Mongolië naar China, Tibet, Nepal, India, Thailand, Laos, Cambodja en uiteindelijk Australië.

2. Met wie heb jij deze rondreis gemaakt?
Ik heb deze reis met mijn beste vriendin Gwen gemaakt. Ik was al een paar keer eerder met haar op vakantie geweest. Waaronder Tunesië en Turkije. Tevens een roadtrip naar Praag. Wij hadden allebei een paar jaar gewerkt en wilde allebei wat anders. Toen kwam het spontane idee om te gaan reizen voor een jaar. Zij heeft 8 maanden gereisd. Ik 12 maanden. Door geldtekort moest zij eerder naar huis.

3. Wanneer was je vertrokken en hoelang heeft de reis in totaal geduurd?
Wij zijn juli 2008 vertrokken. Gwen (vriendin met wie ik reisde) was in februari 2009 al thuis. Ik ben rond half juni naar huis gevlogen. Voor mij heeft de reis dus een jaar geduurd.

4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de gehele rondreis geduurd?
Het regelen op zich niet zo heel veel tijd. Voor ons was het alleen niet duidelijk naar welke landen we gingen. We wilden het zo spontaan mogelijk houden. Niet wetende waar je naar toe gaat. Zonder zekerheid leven, wat je in het westerse leven eigenlijk niet kan voorstellen.
Wat wel van tevoren geregeld moest worden waren de visums, vaccinaties en de benodige spullen. We hebben alleen het visum van Rusland geregeld van tevoren, wat al een opgave op zich was. Toch zijn we pas anderhalf jaar later na het idee vertrokken. De grootste voorbereiding zat namelijk in het sparen. Daar hebben we anderhalf jaar over gedaan.

Jessica en Gwen in het groen

5. Wat is de leukste ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Jeetje! Dat is wel een moeilijke vraag, hoor! Tijdens onze planning dachten we vooral aan: “Oh dan gaan we daar heen, kunnen we dat zien.” Maar gedurende de reis kom je erachter, dat het niet is waar het allemaal omdraait. Ja, het is leuk dat je de Taj Mahal ziet, het paleis van de Dailai Lama of de expeditie naar Everest Base Camp. Wat wij beiden erg als positief hebben ervaart is de vele mensen die we gedurende de reis hebben ontmoet, zowel in de hostels als de echte lokale bevolking. Je gaat nederland vanuit een heel ander perspectief zien. Dat nederlanders eigenlijk heel gesloten zijn. Af en toe mis ik het wel eens, een praatje in de bus of een totaal vreemde waarmee je je ervaringen mee uitwisselt. In India bijvoorbeeld hadden we iemand ontmoet. We waren allemaal op zoek naar een hotel in een klein plaatsje en daar hebbben we zoveel lol meegehad dat we nog steeds contact hebben met deze persoon hebben.
Of onze hostel eigenaar Bob (ja, een echte Chinees) in Xi’an (China) die ons hielp met een nepvliegticket zodat wij naar Tibet konden.
Maar ook genieten van de cultuur. Elk land is weer anders. Andere cultuur, natuur en mensen. En gewoon rondreizen en niet wetende waar je de volgende dag in beland. Elke dag is weer anders. Maar de leukste ervaring jeetje. Daar heb ik eigenlijk geen antwoord op maar toch een aantal dingen die eruit schieten:

Mount Everest Base Camp Trekking: Wow! Dat is zo waanzinnig mooi. Dat kan je je niet voorstellen en zo fysiek zwaar! Sommige momenten had ik echt het gevoel dat ik letterlijk dood ging. Fysiek het zwaarste wat ik ooit heb gedaan, maar zo de moeite waard!!!

Tibet: Er moest een tour geregeld worden. Zonder organisatie mocht namelijk niet van de Chinese overheid. Een vriend van ons had deze organisatie aanbevolen. na veel wikken en wegen toch besloten om voor deze tour te gaan en het was fantastisch. Een Tibetaanse gids van onze leeftijd, waar we zoveel van geleerd hebben qua boedhisme. Tibet was voor mij zo’n openbaring. ‘S nachts hebben we gewoon wakker gelegen omdat we zo aangeslagen waren, door wat er in Tibet gebeurd. Voor ons Nederlanders was dat gewoon zo onwerkelijk dat je niet je mening mag geven en altijd in onderdrukking leeft. Ondanks dat was Tibet een fantastische ervaring!

Mongolië: fantastisch land met 1 hoofstad en verder alleen maar natuur, Wow! Als je kijkt naar nederland is dat gewoon het tegenovergestelde. Ook dat was zo onvoorstelbaar. Dat kan je je bijna niet voorstellen.

6. Wat is de minst leuke ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Er gebeuren altijd wel dingen die niet helemaal lekker gaan, maar over het algemeen ging het erg goed met ons, ondanks dat we 2 meiden waren. Gelukkig gebeurde het bij ons vroeg in de reis en daar leer je zeker wat van, neem maar aan van mij. Wij gingen met de trein van Moskou naar Ulan Bator (hoofdstad Mongolië). We hadden geen visum aangevraagd voor Mongolië omdat wij een pagina van de website van de Mongoolse ambassade hadden, waarop stond dat het visum gewoon aan de grens gehaald konden worden. Dit hadden we tevens gecheckt op verschillende forums. Uiteindelijk bleek dit niet zo te zijn met als gevolg dat wij een tierende machinist met verschillende medailles op zijn uniform, ons wijs maakte dat als wij bij het volgende station, er niet uit gingen, ons een boete van 2000 dollar boven het hoofd hing. Daar waren we dan, uit de trein gegooid, beland in Ulan Ude. Geen idee waar we waren, alleen dat hier een consulaat zou zitten. Eerst maar naar het consulaat. Dicht! Klotezooi! Dan maar een hotel op zoeken. Er was 1 hotel met een receptioniste die amper Engels sprak maar die wisten we toch nog duidelijk te maken dat we een hotelkamer nodig hadden. Dit kostte ons weer een vermogen. Ik zal niet het hele verhaal vertellen maar uiteindelijk hadden we ons visum. Op vrijdag vertrokken we met de trein en op zondag verliep ons visum van Rusland. Op het nippertje dus. Dit was zeker een dieptepunt maar erg veel geleerd hiervan, ondanks al het drama en dat we in een stad voor een week waren waar we eigenlijk niet wilde zijn maar wederom hele lieve mensen ontmoet.

7. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de landen waar jij naar toe bent geweest?
Alles eigenlijk. De cultuur, de mensen, de natuur. Wat we me heel erg op viel is dat Nederlanders heel erg zeuren en klagen. Wij hebben een echte klaagcultuur. Terwijl we toch eigenlijk weinig hebben om over te klagen. Wij hebben een dak boven ons eten, kleding enz. en als we ziek worden krijgen we ook nog geld van de regering. Van de lokale bevolking die wij hebben gesproken vonden ze dat verbazingwekkend. Dat je geld van de overheid krijgt. Als je in Nepal of Tibet iets aan je arm hebt en je kunt het niet betalen, jammer dan, dan moet de arm er maar af. Zo gaat dat nou eenmaal. Toch zijn we in Nederland niet gelukkig terwijl ze aan de andere kant van de wereld soms zo weinig hebben en toch blij zijn.

Zoals ik al eerder vertelde, ga je Nederland vanuit een ander perspectief zien. Mijn persoonlijke mening is dat wij haast geen natuur hebben. Overal zijn wegen, er zijn haast geen plekken meer in Nederland waar je de auto’s niet hoort razen over de weg. Wij zijn de heersers in Nederland terwijl ik in landen als Mongolië juist het gevoel had dat de mensen zich eigenlijk aan moesten passen aan de dieren.

Over het algemeen is het gewoon zo in het westen. Alles draait om het geld. Zoveel mogelijk aanzien, zo groot mogelijke auto. Terwijl dat in Azië en Australië toch minder belangrijk lijkt. Dit viel me echt op in Australië. Toch een westers land, maar daar maakte het niet uit in welke auto je rijdt of welke baan je hebt. No worries, mate! Iedereen is gelijk. Terwijl een hierarchie in Nederland toch erg belangerijk is.

8. Hoe ben je omgegaan met taalverschillen en eventuele communicatieproblemen?
Ja, dit ging redelijk makkelijk. Meestal werd er wel Engels gesproken en anders…met handen en voeten kom je er ook. In Ulan Ude (Rusland) bijvoorbeeld. Totaal niet toeristisch, werkte een receptioniste bij ons hotel die totaal geen Engels verstond, meestal kwamen we er wel uit. Maar soms!! Ze was vooral erg chagrijnig en als we dan weer langskwamen. Niks was goed. Dus 1 keer begon ze tegen ons Russisch te praten. Dus wij Nederlands terugpraten. In die tijd baalde we er wel van maar nu moet ik er om lachen.
In China loste we het heel simpel op door de receptionist van ons hostel het adres in het Chinees op te schrijven. Ideaal. Je laat het zien en de mensen geven je wel een richting.
Zoals ik al zei met handen en voeten kom je een eind. Ook hadden we altijd pen en papier bij ons, voor het geval mensen ons niet begrepen. Dan konden we het altijd tekenen, beetje als pictionary.

9. Zou je nog ooit terug willen naar deze landen voor een tweede rondreis?
Zeker weten! Van alle landen waar ik geweest ben zou ik zeker terug willen gaan maar ja er zijn meer landen in de wereld. Zuid- en Midden-Amerika en Afrika staan ook hoog op m’n lijstje. Maar me volgende reis is al gepland. Als het een beetje meezit ga ik van de zomer weer naar China. Ja, als je eenmaal het reisvirus hebt gekregen kom je er niet meer vanaf. Ik heb China gekozen, omdat wij rond de olympische spelen in China waren en we onze route helemaal moesten vastleggen, met als gevolg dat we alleen naar 3 grote steden zijn geweest.

10. Heb je nog tips voor mensen die ook een rondreis willen maken?
Gewoon gaan! Uiteraard de nodige voorbereidingen treffen maar het is niet zo eng als het lijkt. En tijdens je reis: Toon respect! Dat is het belangrijkste.

4 likes

Wauw wat super. het mooiste vind ik wel dat niets gepland is. Maar wat ik me afvraag is hoe jullie dat hebben gedaan met vervoer van land a naar land b. Is het makkelijk om gewoon last minute een vliegticket te boeken?

grt Alyssa

Het meeste hebben we per trein of bus gedaan maar als er een vliegticket geregeld moest worden, ging dat op het laatste moment ook goed. Niet duur ofzo.

Thanks, dat is een geruststelling. Ik ga volgend jaar namelijk ook zo’n reis maken en wil niet teveel plannen. >>> was t enige waar ik me nog een beetje zorgen om maakte, maar dat hoeft dus niet!

grtz Alyssa

Oehh wat klinkt dit gaaf.
Ik ga volgend jaar aug. samen met mijn vriend een soort gelijke reis maken. We beginnen in ieder geval ook in Moskou en nemen dan de trein.
Hoe hebben jullie die treinreis ervaren? En hoe was Mongolie??

Groetjes Camillia

Op zich is de treinreis best saai. Je komt stukken tegen dat je echt alleen maar velden met niks is, maar ja het is eigenlijk iets wat je 1 keer in je leven moet doen. Er wordt dan ook aardig wat gedronken in de trein. Zoek andere mensen/backpackers waar je verhalen mee kan uitwisselen dat dood toch wel de tijd en natuurlijk een boek/kaartspel en of een ander een klein spelletje mee. Het is toch vijf dagen treinen.

Mongolie is echt fantastisch. Als je van echt backpacken houdt dan moet je dat zeker doen. 1 hoofdstad en voor de rest alleen maar natuur. Een hele ervaring is ook dat je bij een nomadenfamilie verblijft maar tijdens een tour kan dat ook meestal geregeld worden.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

wow klinkt echt helemaal te gek deze reis!!
wat is jullie budget geweest om deze reis te maken?

Je kunt het natuurlijk zo duur maken als ze zelf wilt…maar hoeveel had je gespaard alvorens je wegging?! En had je genoeg?

Een indrukwekkend verhaal! Waar ik erg naar benieuwd ben, is… hoe werkt het met zo’n nep vliegticket naar Tibet? Graag een uitgebreid antwoord als het geen moeite is.

Hallo Jessica,

Pas nu zie jouw reisverslag. Ik wil met een vriendin naar o.a. Rusland. Bij het voorbereiden blijkt dat je een visum nodig hebt en dat je daarvoor exact moet opgeven waar je verblijft en logeert.

Nu wil ik met eigen auto (eenvoudige camper) via Estland naar SDt. Petersburg en Moskou en misschien nog naar Stalingrad. Ik weet niet wanneer we daar zijn (vrijheid, blijheid) en we slapen waarschijnlijk op parkeerplaatsen bij een hotel.

Heb jij een visum gekregen zonder exact aan te geven waar je verblijft ??

B.v.d. voor de moeite.

Harry Heupink
e-mail: [EMAIL=“tloohekke@hotmail.com”]tloohekke@hotmail.com>>>

Helemaal gaaf, heb zelf de trans-siberie expres 2 jaar geleden gedaan met Djoser. Was fantastisch…het meest geweldige was een week kamperen in de Gobi woestijn…let er op als je een reis boekt, dat die er in zit…en vergeet dan de kruidvat doekjes niet, want er is niks!!! en zeker geen water, alhoewel, 1 keer een stromende beek gezien inde Gobi, maar eeeerrrruggg koud!!!

Ineke

Hallo Allemaal,

Wij hebben deze reis vorig jaar september/oktober gemaakt met Tiara Tours.
Tussen haakjes: dit is de Trans-Mongolie-Express, de Trans Siberie Express blijft in Rusland en eindigt in Wladiwodstok.
Het is een hele leuke belevenis, als je tenminste van dagen achtereen in een trein zitten houdt.
Mongolie is een leeg land, veel vlaktes, bergen, zand.
De meeste mensen wonen in Ulan Bator, en een kleine gedeelte in piepkleine gehuchtjes langs de spoorlijn, met overigens toch een stationnetje.
Nu is het er erg koud, maar in de zomertijd aangenaam.
Wij hadden in September daar al nachtvorst toen we in de ger sliepen.
Maar een goede kachel doet wonderen.

Als je de kant krijgt moet je deze reis beslist maken.

Groeten, Jan

@jelleone en @kistaah: ons budget was 10.000 euro, maar ik ben er een beetje overheen gegaan. We hebben echt low budget gereisd en in australie gewerkt.
Houdt altijd rekening met extra uitgaven. Voor tibet waren onverwacht veel kwijt en ook voor de everestbasecamp trekking, maar had het voor de wereld niet willen missen. Ons motto was dan ook: Dat als we iets willen doen, doen we het ook goed. Je bent er maar 1 keer dus dan moet je er ook van genieten.

@worldtraveler: Wat betreft het netpvliegticket kan ik je helaas niet veel helpen. Wij hadden het geluk dat we ‘Bob’ hadden, hij hielp ons met het vliegticket. Dit hebben wij ter plekke geregeld. Zijn contactgegevens kan ik helaas niet regelen omdat hij, als chinees, daardoor ook een gevaar loopt om in de gevangenis terecht te komen of erger. Ik maak hier geen grapje. Zorg dat je het plaatselijk regelt. Vaak kunnen de plaatselijke toeristenbureuatjes iets voor je doen. sorry…

@reiziger1941: dit klopt inderdaad. Voor het visum van Rusland moet je inderdaad verantwoorden waar je verblijft in Rusland. We zijn in mongolie wel iemand tegengekomen uit Polen, die de toch van moskou naar mongolie op de motor heeft gedaan, maar ja Polen kan misschien minder strenge visum voorwaarden hebben.

@inekeb: gewoon standaard wcpapier in je rugzak. Overal en altijd. Je weet nooit wanneer je het nodig hebt. zwiters zakmes en aansteker standaard in je rugzak is ook geen overbodige luxe vooral niet in mongolie.

@jdeheij, nee, dat bedoelde ik niet, dat je de details over je contactpersoon zou onthullen, maar ik wilde weten over de aard van de nep vliegticket. Je hebt een echte vliegticket nodig om de vliegtuig binnen te stappen, right?! En die kun je kopen. En als je die kunt kopen, waarvan de behoefte aan een nep ticket?

Oh oke. Nee de rest is simpel. Je geeft een copy van het nep ticket aan de ambassade en dan boek je het daadwerkelijke ticket, waar je naar toe wilt. Bij ons was het namelijk niet mogelijk, rond de tijd dat wij er waren, om over de grens van china te komen, over land. Tegen de ambassade hebben wij gezegd dat we van chengdu naar bangkok vlogen. Terwijl we daadwerkelijk van Chengdu naar Lhasa (tibet) vlogen. Het nepticket moesten wij verantwoorden bij de ambassade omdat wij in eerste instantie maar 15 dagen visum kregen, omdat we naar tibet wilde. Ik hoop dat ik hiermee een beetje je vraag beantwoord hebt.

1 like

Leuk interview! Als ik dit lees dan krijg ik spontaan zin om ook een wereldreis te ondernemen. Dat gaat er dan ook zeker van komen! Bedankt voor de tips :slight_smile:

Meer weten over de Transsieb? Ik heb een artikel geschreven vol tips over hoe je het beste haalt uit je reis over het Trans Mongolische Spoor.

Kijk op www.hoedoe.nl. Klik op ‘reizen en vakantie’, vervolgens op ‘bestemmingen’, dan op: Trans Mongolie Express.

Interesse om er alleen op uit te gaan? Kijk dan ook bij mijn hoedoes over alleenreizen. Mijn boek ‘Hoe reis ik solo?’ heeft goede recensies en al menig twijfelaar over de streep getrokken.

Veel reisplezier dus.
Irene

@jdeheij, ik begrijp 'em nu. Een soortgelijk gebeuren als voor Indiërs dus, wanneer ze een visum naar de EU willen, moeten ze eerst o.a. de ticket (reservering?) laten zien bij hun aanvraag. En meestal krijgen ze de visum niet eens… Slaat nergens op, maar het is eenmaal zo daaro… :frowning:

Hoi Jessica,

Leuk interview om te lezen. Ik wil over ongeveer een jaar eenzelfde reis maken, beginnen in moskou en dan via china omlaag azie en oceanie in. Ik wil het dan combineren met lesgeven (ik ben docent). Nu zie ik dat jij alleen gebackpacked hebt, maar ik vroeg me af hoeveel je ongeveer hebt uitgegeven aan dit alles? Kan je daar wat details bij zetten als het niet te veel moeite is?

Bedankt voor je moeite,

Groeten,
Bart