Interview: het leven in het gastvrije en behulpzame Turkije

**Interview: het leven in het gastvrije en behulpzame Turkije **

Maria, Mariajonker, woont sinds mei 2009 samen met haar man in Turkije. Ze voelen zich zeer welkom en geaccepteerd en de mensen zijn erg vriendelijk en gastvrij. Het leven bevalt ze prima in Turkije, maar er zijn ook wel eens irritaties. Qua comfort hebben ze het een en ander ingeleverd, maar het leven daar is veel relaxter en minder hectisch dan in Nederland. “Turkije is bekend als vakantieland, maar ergens wonen of vakantie houden zijn twee totaal verschillende zaken”, aldus Maria. In dit interview lees je alles over de emigratie van Maria en Co naar Turkije.

**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **

Ik woon sinds mei 2009 in het dorpje Dalyan, provincie Muğla, Turkije.

**2. Met wie woon je daar? **

Ik woon er met mijn echtgenoot Co.

**3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen? **

Er zijn meerdere redenen waarom we naar Turkije wilden verhuizen. We hebben ons nog nooit in een vakantieland zo welkom en geaccepteerd gevoeld als in Turkije. De mensen zijn erg vriendelijk, gastvrij en behulpzaam. Ze zijn erg tolerant. Wij Nederlanders kunnen daar nog heel veel van leren!
Het is een mooi land, zowel qua natuur als qua cultuur. Co en ik zijn natuurliefhebbers en filmen veel. Dalyan is in aards paradijs en ligt in een beschermd natuurgebied.
Het klimaat is voor mijn gezondheid duidelijk beter dan het Nederlandse klimaat. In Nederland was ik zo´n 5 a 6 maanden per jaar flink verkouden. Ik had er ademhalings-en stemproblemen.
En het zakelijke, stressige en xenofobe leefklimaat in Nederland zelf begon ons beiden steeds meer tegen te staan.

Links: Maria op de schommel (Yuvarlakcay)
Rechts: Maria op Topgozu

4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?

• Al jaren voor ons vertrek ben ik de Turkse taal gaan leren. Hoewel erg veel mensen hier Engels spreken, vind ik het wezenlijk om met mijn Turkse buren en de lokale bevolking in hun eigen taal te kunnen communiceren.
  • We hebben veel gelezen over emigratiezaken in boeken als ‘Het emigratie-handboek’ en ‘Weg uit Nederland’.
  • We hebben een testament laten opstellen voor het geval ons beiden tegelijkertijd iets zou overkomen. We hebben namelijk geen kinderen.
  • Voor ons vertrek hebben we een financieel adviseur geraadpleegd om wat meer duidelijkheid te krijgen of onze droomwens financieel haalbaar was. We houden onze financiën tot nog toe kritisch bij om niet voor vervelende verrrassingen te komen staan.
  • Ik heb mijn werkgever gevraagd of ik zou kunnen terugkeren als ik binnen een jaar spijt van onze keuze zou krijgen. Ik kreeg de toezegging dat men de uiterste best zou doen om me te herplaatsen, als deze situatie zich zou voordoen.
  • We hebben een huurder voor ons huis in Nederland gezocht en een huurcontract van 1 jaar afgesproken. We wilden de mogelijkheid hebben om na 1 jaar terug te keren als het hier onverhoopt tegen zou vallen.
  • We hadden al een voorlopig koopcontract voor een huis in Turkije afgesloten.
  • We hebben contact opgenomen met onze bank om door te praten welke verzekeringen we wel /niet konden en mochten aanhouden. Vooral de zorgverzekering en doorlopende reisverzekering waren een punt van aandacht. Als je emigreert, moet je je zorgverzekering in NL opzeggen en een verzekering in je nieuwe land afsluiten. In ons geval was dat dubieus omdat we nog een huis in Nederland hebben en ook nog in NL belastingplichtig zijn. De doorlopende reisverzekering kon nog slechts voor 1/2 jaar aangehouden worden.
  • Mijn zus is ons correspondentieadres in Nederland, omdat post niet altijd aankomt. Belangrijke post wordt gescand en doorgemaild.
  • We zijn naar het dichtsbijzijnde douanekantoor gegaan om onze verhuisspullen uit te laten klaren. We hebben van alle waardevolle spullen aankoopnota´s meegenomen, voorzover we die hadden bewaard.
  • Uiteraard moet je belastingdienst e.d. informeren en abonnementen tijdig opzeggen.

5. Hoe bevalt het leven daar?

Het leven bevalt prima, maar net als in Nederland of enig ander land, zijn er af en toe irritaties. Afspraken in tijd zijn hier bijvoorbeeld erg rekbaar. De kwaliteit van geleverd werk is soms zeer discutabel. Je moet erg alert zijn op mogelijke misverstanden of eigen initiatief van werklui. Er is veel bureaucratie in Turkije. Je moet er niet van schrikken als je een halve dag kwijt bent om water of elektriciteit te regelen.

Ons leven is over het algemeen veel relaxter en minder hectisch dan voorheen. We leven veel soberder dan in Nederland, maar daar staat veel positiefs tegenover, zoals lekker weer, buiten leven in plaats van binnen, een prachtige natuur, veel lieve nieuwe vrienden die tijd voor ons hebben en andersom. We hebben in korte tijd heel veel contacten opgebouwd met mensen en organisaties met dezelfde denkbeelden, idealen en prioriteiten.

Met name qua comfort lever je hier veel in. Geen CV in de winter, een klam huis, dat kennen we niet meer in Nederland. De beschikbaarheid van water en electriciteit is geen vanzelfsprekende zaak. Regelmatig zijn water en electriciteit tijdelijk afgesloten.

*Links: Samen met Dalyan´s First Lady June Haimoff op het schildpaddenrevalidatiecentrum
Rechts: Op het meer van Koycegiz met Co *

**6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe? **

Wat leuk is, is dat ik via mijn weblog allerlei nieuwe contacten leg met mensen die net als ik verslingerd zijn aan Dalyan en de prachtige natuur hier. We krijgen met grote regelmaat weblogkennissen op visite met gelijksoortige belangstelling en hobbies, waaruit ook nieuwe vriendschappen ontstaan.

Waar ik naar uitkijk of met plezier op terugkijk, zijn bezoeken uit Nederland. Ik vind het geweldig om ons stekkie en leventje te delen met familie en vrienden. Ik vind het heerlijk om mensen rond te leiden en ze te laten proeven van al het leuks dat Turkije in het algemeen en Dalyan in het bijzonder te bieden heeft.

Wat me hier een geweldig goed gevoel geeft is dat ik een wezenlijke bijdrage kan leveren om bepaalde zaken van de grond te krijgen of te helpen ondersteunen, zoals bijv. de June Haimoff Zeeschildpadden Stichting, het schildpaddenrevalidatiecentrum op het Iztuzustrand, of het Platform ter Bescherming van Yuvarlakcay. Ik film, schrijf, fotografeer en kan met die vaardigheden een verschil maken. Het geeft me het gevoel nuttig te zijn, een aandeel te leveren in belangrijke milieu- en natuurzaken die me aan het hart gaan.

Mijn belangrijkste positieve ervaring in ons eerste jaar hier was de enorme warme belangstelling en behulpzaamheid die we ervaarden van kennissen en vrienden toen mijn echtgenoot hier in het ziekenhuis belandde. Hij was erg ziek en de respons die we kregen was voor ons een onderstreping dat onze keuze een juiste is geweest.

**7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont? **

Uiteraard is Turkije een heel ander land dan Nederland. Familiebanden en vriendschapsbanden zijn er erg sterk. Voor ons soms benauwend door de verplichtingen die men eraan verbindt.

Geloof speelt er een belangrijke rol in het leven van alledag. De islam wordt hier wel op een heel tolerante manier beleefd. Iedereen geeft daar zijn of haar eigen invulling aan. Men oordeelt niet zo gauw over een ander, moslim of christen.Turken zijn erg nationalistisch en self-centered. Ze zijn vaak dogmatisch als het gaat om de oude kemalistische waarden.

In Nederland word je van kinds af aan gestimuleerd kritisch te zijn en vragen te stellen. Dat gebeurt in Turkije veel minder. Kritisch vragen stellen wordt vaak als onbeleefd ervaren, zeker als je dat doet ten opzichte van een autoriteit zoals een dokter, leraar, burgemeester, etc.

*Links: In een forellenrestaurant aan de Yuvarlakcay
Rechts: Op de bruiloft van Driss en Semya *

8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?

Dingen nauwelijks. Eigenlijk alleen het comfort van een altijd warm huis, stromend water en elektriciteit. Familie en vrienden mis ik natuurlijk wel. Ik ben dan ook dolblij met Skype. Dat helpt om je dierbaren dichterbij te halen.

9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?

Hier LEGAAL werk vinden is bijna onmogelijk, omdat Turkije geen EU-land is. Als buitenlander kun je -met een verblijfsvergunning- werken in beroepen waar een schaarste in het aanbod is. Als er voldoende Turken zijn die dat werk kunnen doen, is het onmogelijk een arbeidsvergunning te krijgen.

**10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen? **

Mogelijk keren we ooit terug naar Nederland. Voor alsnog is dat echter niet aan de orde.

**11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen? **

Turkije is bekend als vakantieland, maar ergens wonen of vakantie houden zijn twee totaal verschillende zaken. Dus voor mensen die de stap overwegen, is het volgende belangrijk:

• Informeer je vooraf goed over je mogelijkheden en onmogelijkheden, zeker als je jong bent en nog moet / wilt werken.
  • Je moet je realiseren dat Turkije een land in ontwikkeling is. Veel dingen zijn en blijven voorlopig heel anders dan in Europa. Als je steeds vergelijkingen trekt met hoe dingen in Nederland beter geregeld zijn, kun je beter daar blijven.
  • Een proefperiode is aan te bevelen. Verbrand niet meteen al je schepen achter je.
  • Bedenk dat werken hier waarschijnlijk legaal niet mogelijk is. Daar moet je als jonge vrouw goed van doordrongen zijn als je je bij je vakantieliefde wilt voegen. Thuis zitten is niet alles!

Links bij dit interview:

.

1 like