Interview
Steven, stevenl, woont momenteel in Thailand en heeft daar zijn eigen duikschool opgericht. Wat bewoog hem om naar Thailand te verhuizen? Heeft hij er spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het hem.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon nu ongeveer 8 jaar op Phuket in Thailand. Daarvoor heb ik een tijdje in Egypte gewoond en gewerkt als duikinstructeur, en daarvoor in Nederland, de laatste jaren in Rotterdam.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?
Ik was alleen in Nederland, dus dat maakte de zaken wat eenvoudiger dan met een gezin te verhuizen. In Nederland werkte ik als marketing manager bij een verzekeringsmaatschappij, maar ik wilde iets heel anders. Ik had genoeg van de ‘ratrace’, waarbij iedereen steeds meer wil, een groter huis, een mooiere auto dan de buren hebben, etc. Daarom ben ik naar Egypte gegaan om te werken als duikinstructeur. Na dat een tijdje gedaan te hebben beviel me de levensstijl wel, maar Egypte zelf minder. Het duiken is er mooi, maar er is geen leven buiten het duiken. Ik wilde een duikschool openen in Vietnam, en heb daar rondgekeken, maar het duiken beviel me daar niet. Zo ben ik uiteindelijk op Phuket beland, waar het duiken heel mooi is en waar ik ook een leven kan hebben buiten het duiken om.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?
Ik heb mezelf in Nederland uitgeschreven, en ben er inmiddels ook niet meer belastingplichtig. Ik heb wel nog een bankrekening in Nederland, zodat mijn gasten betalingen kunnen doen op een Nederlandse bankrekening. Dat voelt vertrouwder voor sommige gasten en is voor veel mensen gemakkelijk.
Hier in Thailand ben ik getrouwd met een Thaise, wat het leven in praktische zin veel gemakkelijker maakt, met name wat betreft work permit en visa. Ik heb een non-immigrant B visum, en kan onbeperkt in Thailand blijven, met een jaarlijkse verlenging van het visum. Ik hoef daarvoor Thailand niet uit. Ik heb geen eigen bedrijf opgericht, maar de zaak staat op naam van mijn vrouw. Dat is aan de ene kant redelijk riskant, maar aan de andere kant maakt het niet veel uit, want als de zaken verkeerd zouden gaan dan heb ik toch al een gigantisch probleem. Gelukkig heb ik het hier prima naar mijn zin, zowel zakelijk als privé, dus ben ik daar niet bang voor.
Links: Steven met zijn Thaise vrouw
Rechts: Vissersbootjes in Thailand
4. Hoe bevalt het leven in Thailand?
Het leven bevalt me hier uitstekend. Ik ben niet voor het geld naar Thailand gegaan, nog sterker, materieel had ik het in Nederland beter. Maar ik ben gelukkig hier, verdien genoeg geld om rond te kunnen komen en mijn klanten een persoonlijke service te kunnen geven.
Natuurlijk zijn er zaken die minder bevallen, met name de bureaucratie bij overheidsinstanties en banken is enorm, en net als in Nederland is het moeilijk om daar doorheen te komen. Maar andere zaken wegen daar ruimschoots tegenop. Het weer, eten en dergelijke zijn daar onderdeel van, maar met name het levenstempo ligt hier anders, het is veel rustiger. En dat, samen met de gasten die ik heb (een van de voordelen van het werken hier is dat al mijn gasten op vakantie zijn en dus heerlijk ontspannen) zorgt er voor dat ik het hier perfect naar mijn zin heb, en van plan ben om in Thailand te blijven wonen.
5. Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?
Mijn leukste ervaring hier heeft slechts indirect iets met Thailand te maken eerlijk gezegd. Mijn vrouw heeft kinderen (2 zoons en 1 dochter) uit een eerder huwelijk en die hebben ook kinderen, dus ik ben inmiddels opa. Het is hier heel gebruikelijk dat de kinderen worden opgevoed door de oma van moeders kant, dus een zoon van mijn (stief)dochter woont bij ons (zie ook mijn avatar op het forum). En ik kan echt geweldig genieten van hem, ik vind het heerlijk om hem mee te nemen voor een dagelijks rondje op de brommer, om naar de olifanten te gaan kijken, etc.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?
Ik woon in een kleine bungalow in een buurt waar verder met name Thais wonen. Wat wel vervelend is, is dat het begrip ‘burengerucht’ hier onbekend is, dus het komt zo af en toe voor dat een van de buren 's nachts om 2 uur in een keer een CD opzet, waar dan iedereen van kan meegenieten.
Maar ik denk dat het verschil tussen wonen in Nederland en wonen in Thailand goed wordt geïllustreerd met een voorbeeldje: hier in Thailand, als mijn vrouw Lin of ik lekker ontspannen doen we dat voor het huis: een boekje lezen of een beetje frutselen in de tuin. Als de buren dan thuiskomen of weggaan maak je een praatje met ze over van alles of nog wat, als je eten aan het koken bent nodig je ze uit om een hapje mee te eten, etc. In Nederland zou je dat ontspannen in de achtertuin doen, zodat je privacy hebt en geen last hebt van de buren. De benadering, de mentaliteit, is hier socialer.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Integreren is niet altijd eenvoudig, maar naar mijn mening wel heel belangrijk. Dat is de voornaamste reden dat ik tussen de Thais woon en ook geen muur om het huis heen heb. Toen ik hier kwam wonen ben ik begonnen met het nemen van Thaise les, zodat ik me zo goed mogelijk kan redden hier. Thuis is de voertaal ook Thais, alhoewel ik probeer om de kleine 2-talig (Thais en Engels) op te voeden. En de taal redelijk spreken helpt enorm bij de integratie.
Phuket heeft het voordeel dat het een redelijk internationale gemeenschap is, dus ik kan 's ochtends gewoon een lekkere boterham eten. Daarnaast ga ik door mijn werk met andere buitenlanders om, dus ik zit niet alleen de hele dag tussen Thais. Mijn sociale leven speelt zich wel hoofdzakelijk tussen de Thais af.
Links: De duikschool van Steven
Rechts: Steven tijdens het duiken
8. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?
Toen ik hier aankwam, ben ik eerst gaan werken voor verschillende duikscholen. De verschillende talen die ik spreek hebben me daar enorm bij geholpen. Met die ervaring en de al in Egypte opgedane ervaring heb ik daarna mijn eigen duikschool kunnen openen.
9. Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Het belangrijkste is denk ik dat mensen weten wat ze willen en ook weten wat in Thailand mogelijk is. Dat betekent niet hals over kop ergens instappen, maar zich rustig oriënteren. En oriënteren kan alleen in de eerste fase op vakantie. Het is heel anders om hier op vakantie te zijn dan om hier definitief te leven. Als iemand zich in Thailand wil vestigen, raad ik dan ook aan om eerst hier een tijdje te wonen en goed rond te kijken, en daarna pas echt definitief uit Nederland weg te gaan en in Thailand opnieuw te beginnen. Eerst een tijdje uitproberen is denk ik heel goed.
Er zijn hier legio mensen die op vakantie komen, een leuk barretje zien, en dan denken: oh, dat loopt goed, dat wil ik ook. Vervolgens kopen ze een bar, maar dan beginnen de problemen pas met work permits, seizoensgebonden inkomsten, allerlei personen die ook wat willen mee verdienen, pacht van de zaak die toch wat anders is dan voorgespiegeld was, concurrentie die niet blij is en probeert de poten onder de stoel vandaan te halen, etc. Veel mensen gaan dan ook binnen een jaar met hangende pootjes naar Nederland terug. Ik heb daar zelf ook problemen mee gehad, maar gelukkig niet al te groot en heb het wel gered.
10. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?
Nee, ik heb geen moment spijt gehad. Ik ben naar het buitenland vertrokken met de gedachte: je moet het in ieder geval proberen, het zou zonde van je leven zijn als je iets anders wilt en niet minimaal probeert om ook te vinden wat je zoekt. Inmiddels heb ik gevonden wat ik zocht en heb niet de intentie om ooit weer in Nederland te gaan wonen. In de toeristenindustrie weet je nooit wat er gebeurt natuurlijk, als morgen een olietanker hier zijn lading verliest is het afgelopen met duiken in Phuket en de politieke stabiliteit draagt ook niet echt bij, maar mijn intenties zijn om hier permanent te blijven.
=====================================
Meer weten over Thailand? Bezoek het Thailand Forum op Wereldwijzer.