Interview: Bas en Myora op rondreis door Nieuw Zeeland

Interview: Bas en Myora op rondreis door Nieuw Zeeland

Bas Bosman is forumlid op Wereldwijzer. In januari 2009 heeft hij een rondreis door Nieuw Zeeland gemaakt met zijn vriendin. Heeft hij het naar zijn zin gehad en wat heeft hij daar allemaal gezien? Wereldwijzer vroeg het hem.

Links: De Fox Galcier
Rechts: Een prachtige foto van Lake Emerald

1. Naar welk land of welke landen ben je geweest tijdens jouw rondreis?

We hebben 3 dagen in Hong Kong vertoefd en zijn daarna vertrokken richting Nieuw Zeeland. Zowel het Noorder als het Zuider Eiland hebben wij bezocht in Nieuw Zeeland.

2. Met wie heb jij deze rondreis gemaakt?

Deze reis heb ik gemaakt met mijn vriendin – Myora. Samen reizen vinden we zo ongeveer het leukste en mooiste wat er is. Voor deze reis hebben we 5 jaar gespaard en heel lang naar uitgekeken.

3. Wanneer was je vertrokken en hoelang heeft de reis in totaal geduurd?

Wij zijn vertrokken op 25 januari 2009 en kwam 26 maart 2009 weer terug. Zo’n 9 weken zijn we dus op pad geweest.

4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de gehele rondreis geduurd?

Myora en ik zijn niet zo van de planning. We hebben een Lonely Planet en een ander reisboek gekocht en hebben ons wel ingelezen. Zo kregen we een eerste idee van welke bestemmingen we wilden gaan aandoen. We hebben dan ook globaal een reisplanning gemaakt op een A4-tje. We hadden verder het plan om vooral via lokale informatie definitief te beslissen wat we wanneer wilden gaan zien. We hebben dus van tevoren vrijwel niets geboekt, alleen ons hotel in Hong Kong. Daarbij is Nieuw Zeeland erg veranderlijk wat betreft het weer. Je zult dus altijd flexibel met je tijd om moeten kunnen gaan.
Zoals gezegd hebben we wel 5 jaar gespaard voor deze reis en hebben we een aantal spullen in Nederland gekocht speciaal voor deze reis, zoals goede wandelschoenen.

5. Wat is de leukste ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?

Het aller-leukste is de ervaring die je met z’n tweetjes beleeft. We hebben lang naar deze reis uitgekeken en het is best bijzonder om voor zo’n langere tijd samen op reis te zijn. Het is ook geen gevoel van vakantie. Op een gegeven moment leef je echt als een reiziger. Daarnaast is Nieuw Zeeland natuurlijk een fantastisch land; de wereld in het klein. Het is onmogelijk om er één hoogtepunt uit te halen. Om er wel een paar te noemen: De Tongariro Crossing, White Island, een echte Super 14 Rugby wedstrijd, Skydiven in Wanaka en Abel Tasman National Park. En de Fox Glacier natuurlijk. En surfen in Ohope. Affijn, te veel om op te noemen.

Wat wel echt leuk is aan Nieuw Zeeland, elk stukje heeft zijn eigen bijzonderheid en authenticiteit. Het vormt echt een apart onderdeel van het land. En al die stukjes mooie wereld liggen binnen een paar uur rijden van elkaar. Je beleeft dus heel veel mooie en heel verschillende aspecten in relatief hele korte tijd.

6. Wat is de minst leuke ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?

Eigenlijk zijn er weinig negatieve dingen te melden. Het enige wat een beetje is tegengevallen is de kennismaking met de Maori cultuur. Met deze cultuur kom je maar heel moeilijk in contact. En op die plekken waar ze de Maori cultuur naar voren brengen waan je je in een soort Volendam, veel te toeristisch dus. Allereerst is de Maori cultuur niet heel erg aanwezig en de Maori’s komen redelijk stug op je over als buitenstaander zijnde. Echter is dit niet het geval. Myora en ik hebben beide een tatoeage laten zetten bij een Maori en hierdoor zijn wij op een hele leuke manier in contact gekomen met deze cultuur. Daar moet je dus wel wat voor doen.

7. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de landen waar jij naar toe bent geweest?

In Nieuw Zeeland kennen ze absoluut geen gehaast leven. “She’ll be right” is het nationale spreekwoord. Maak je niet druk, het komt allemaal goed. Iedereen is een soort relaxed, trots op wie hij of zij is en doet en supervriendelijk naar elkaar en naar vreemden. Vooral buiten de steden gaat alles in een zeer relaxed en rustgevend tempo.

Daarbij viel het ons op dat het voedsel in Nieuw Zeeland echt lekker is. Alles is daar biologisch, zonder dat het zo benoemd wordt. Het land kent dan natuurlijk ook voldoende ruimte, natuur en vrijwel geen vervuiling. Dat verschil merk je echt.

Links: Een ruige rit op de jetboat
Rechts: Met de groep op White Island

8. Hoe ben je omgegaan met taalverschillen en eventuele communicatieproblemen?

In Nieuw Zeeland ken je absoluut geen taalproblemen als je een beetje Engels kunt spreken. Soms heb je wat moeite met het dialect – de ‘a’ en de ‘e’ worden als ‘ih’ uitgesproken – maar daar wen je snel aan.

9. Zou je nog ooit terug willen naar deze landen voor een tweede rondreis?

Op een dag gaan wij zeker terug naar Nieuw Zeeland. Het land is te mooi om maar 1 keer in je leven gezien te hebben.

10. Heb je nog tips voor mensen die ook een rondreis willen maken?

Neem de tijd. Prop Nieuw Zeeland niet in 6 weken in de reis. En vergeet het Noorder Eiland niet. Veel mensen denken dat al het moois op het Zuider Eiland te vinden is, maar niets is minder waar. En stel je flexibel op. Nieuw Zeeland is een heel makkelijk land en je kunt dan ook heel makkelijk een dag van te voren het uiteindelijk plan voor morgen trekken. Dat maakt het rondreizen echt super leuk en avontuurlijk.

Links bij dit artikel:

Hallo,

Leuk interview het sprak me erg aan wij hebben zelf ook zo’n 3 maanden in Nieuw Zeeland rond gereisd en zijn verliefd geworden op het land. Het is zelfs zo dat wij een aanvraag hebben ingediend om daar permanent te wonen.

leuk hoor, zo een rondreis helemaal aan de andere kant van de wereld.
Ik ga goed sparen en dan wil ik dat later ook.

Groetjes van Georges

Beste vrienden,tijdens mijn gedwongen afwezigheid op wwz(panne pc)heeft er iemand mijn gebruikersnaam gebruikt om mijn persoon(georgessiam)in het verkeerde daglicht te stellen op wwz.
Mijn excuses voor de hinder dat deze persoon jullie aandoet.
getekend:georgessiam(de echte)
Excuses aan de redactie om even off topic tegaan.