Interview
Françoise, Franka6, woont momenteel alleen in Turkije sinds 1997. Wat bewoog haar om samen met haar dochter en Turkse schoonzoon naar Turkije te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Sinds 1997 woon ik in Kusadasi, Turkije.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
Ik ben naar Kusadasi geëmigreerd met mijn dochter, Turkse schoonzoon en kleindochter, omdat mijn man in België na een langdurige ziekte overleden was. Hij was heel jong, pas 42 jaar oud. Ik had in België een eigen hotel en aangezien mijn dochter de familiezaak niet wilde overnemen heb ik alles verkocht en heb de stap gezet om naar Kusadasi te emigreren.
Waarom Turkije? Omdat het leven hier veel aangenamer is. Ik heb hier maandelijks mijn inkomen van mijn weduwe pensioen en hier kan ik een veel luxueuzer leven lijden dan in België. Alles is hier veel goedkoper en de Turkse mensen hier zijn zo gastvrij. Daarnaast is het weer hier ook een stukje aangenamer dan in België. In al die jaren hier heb ik nog nooit vorst meegemaakt.
Ondertussen is mijn dochter samen met haar gezin wel weer terug naar België verhuist en ben ik hier alleen blijven wonen, maar ondertussen voel ik mijzelf hier in Kusadasi meer thuis dan in België.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
Ik heb hier een verblijfsvergunning aangevraagd en die heb ik direct gekregen. Ik heb deze nu een aantal keer moeten verlengen, aangezien ik hier al een tijdje woon. Iedere keer heb ik zonder problemen een verlenging gekregen.
Daarnaast heb ik mijzelf in België uitgeschreven en aangemeld bij het Belgische consulaat in Izmir. Mocht ik ooit terug willen of moeten naar België blijft dit mogelijk. Ook zodat ik eventueel weer een ziektekostenverzekering kan afsluiten tegen die tijd. Mijn Belgische paspoort en identiteitskaart verleng ik ook via het consulaat hier in Izmir. Ik hoef hiervoor gelukkig nooit terug naar België. Alles kan direct vanuit hier geregeld worden.
Links: Françoise en Katrien samen op een boot in Turkije
Rechts: Françoise, Katrien en Guy aan het eten in het zonnige Turkije
4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Het leven bevalt mij hier best goed. Ik denk er niet aan om de eerste jaren terug naar België te gaan, of ik zou ernstig ziek moeten worden. Dat weet je uiteraard nooit op voorhand. Ik woon hier wel alleen en tot op heden kan ik hier goed van mijn leven genieten. De bevolking is heel gastvrij, iedereen helpt iedereen. Je voelt je hier thuis in een zonnig land met veel mogelijkheden. Je kunt hier lekker rondreizen en het land verkennen. Ik reis regelmatig hier rond en heb gelukkig nog nooit problemen gehad.
5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
De leukste ervaring die ik hier heb meegemaakt is dat ik hier een mooi appartement heb met een mooi zwembad, sauna en fitnesscentrum en alle mensen in het complex even vriendelijk en lief zijn. Ze aanvaarden mij in hun land net als hun eigen familie.
De grootste verrassing was vorig jaar met mijn verjaardag. De buren stonden hier met een klaargemaakte maaltijd en een verjaardagstaart voor wel tien personen. Ik kon mijn verjaardag vieren zonder dat ik zelf ook maar iets hoefde klaar te maken. En het gekste was, ik heb hen nooit verteld wanneer ik jarig ben. Het was al met al een super leuke dag!
6. Zijn er grote verschillen tussen in België wonen en in Turkije wonen?
Er zijn geen grote verschillen met wonen in België of Turkije. Maar het grootste verschil is toch wel de gastvrijheid die hier totaal anders is als bij ons. Hier staat dag en nacht iedereen voor je klaar. Je kent je buren en ze proberen ook met je te praten en bevriend te raken. In België ken je zelf je eigen buren niet eens. En uiteraard is het weer hier veel beter als in België.
Het moeilijkste is wel aanpassen aan de voeding als je graag varkensvlees eet. Dat is hier bijna niet te krijgen en wat ze hier aan varkensvlees hebben zoals salami en ham kost twee keer zoveel als in België. Ook kaas is hier erg duur.
Daarnaast betaal je hier wel minder belasting en sorteer je geen vuilnis (alles gaat in een container voor het complex). Ook ga je hier pas later slapen en slaap je ook langer. Dit is even wennen, maar wel heel gezellig. Iedereen komt ook zomaar gewoon even gezellig langs. Dat is ook wennen in heb begin als je de Europese mentaliteit bent gewent. Afspraken komen ze hier wel altijd na, maar als ze zeggen binnen een uur dan kunnen het er twee of drie zijn voor ze aankomen en is het vandaag niet dan is het morgen. Bij ons zeggen ze soms, leven als God in Frankrijk, maar hier is het leven als Allah in Turkije.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
De integratie is heel gemoedelijk verlopen, ze kunnen alleen mijn naam niet uitspreken. Françoise vinden ze te moeilijk en dus hebben ze er Franka van gemaakt.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
De grootste cultuurverschillen zijn wel het geloof. Ik ben katholiek opgevoed en moslims hebben toch hun eigen geloof en gewoontes. Mannen hebben het nog steeds voor het zeggen en vrouwen komen minder buiten dan mannen. Maar de nieuwe generatie Turken zijn langzaam aan het veranderen. Jongeren zijn veel moderner aan het worden.
Oudere vrouwen dragen nog soms wel een sjaal en blijven meer binnen. Mannen hebben blijkbaar nog steeds meer te zeggen en kunnen vrijer hun gang gaan dan de vrouw. Maar ik heb dan wel het geluk een oudere vrouw te zijn van 59 jaar. Daardoor hebben mannen wel respect voor mij en mijn meeste vrienden zijn hier dan ook wel mannen. Een andere reden is omdat mannen hier meestal ook Engels of Duits kunnen praten en je zo makkelijker contacten legt. Vrouwen spreken meestal maar alleen Turks en mijn Turks is helaas nog steeds maar half, half. Maar we hebben ons eigen taaltje onder ons en we begrijpen elkaar wel goed als het moet. Natuurlijk heb ik ook veel Europese vrienden de ik geregeld ontmoet.
Links: Françoise samen met vrienden in haar woonplaats Kusadasi
Rechts: Françoise samen met haar dochter en schoonzoon op de kade
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Ik ben hier niet echt gekomen om te werken omdat ik reeds een weduwe pensioen had vanuit België en ik daar goed kan van leven. Maar omdat ik steeds een actieve vrouw geweest ben en elke dag aan het zwembad liggen niets voor mij is ben ik hier wel een makelaarszaak begonnen. Meer om mensen om me heen te hebben en bezig te zijn om mensen te helpen emigreren. Ik heb de ervaring zelf meegemaakt en zo kan ik mensen beter helpen. Ik ben zelf bijna nooit op kantoor, ze bellen me enkel en alleen als ze me nodig hebben. Ik heb hier mijn eigen auto en reis heel veel door Turkije. Als een klant opbelt rijd ik er onmiddellijk naartoe, waar ook in Turkije. Maar als je hier anders werk moet vinden en echt je geld moet verdienen is dit wel moeilijk voor jongeren. Voor mij is werken enkel een hobby en tijdverdrijf.
10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Als je hier komt wonen moet je oppassen dat je niet laat merken dat je geld hebt. Bepaalde Turkse mensen proberen soms een buitenlander te misbruiken door meerprijzen te vragen als je hier iets koopt. Ze proberen soms geld van je te lenen zonder het terug te geven. Maar als je maar vrienden krijgt door ze geld te geven moet je geen vrienden maken en zijn het ook geen echte vrienden.
Echte Turkse mensen, ik spreek dan van plaatselijke bevolking vragen je nooit niets. In tegendeel, ze proberen je te helpen met alles en nog wat. In de badplaatsen is het allemaal meer om het geld te doen. Geloof niet naar iedere hulpvaardige, vriendelijke Turk. Na een jaar leer je wel wie wel en niet te vertrouwen is. Als je hier ooit zaken wil doen, geloof geen mondelinge afspraken, regel alles via een advocaat of notaris.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Tot op heden heb ik er nog nooit spijt van gehad naar Turkije geëmigreerd te zijn. Alleen in het begin heb ik moeten leren mijzelf hier aan te passen aan hun gewoontes. Ik ben ook bedrogen door een Turk en heb er veel geld door verloren. Maar al met al, ik ben er bovenop gekomen en ik voel me hier wel gelukkig. De ervaring heeft me veel geleerd en zo kan ik wel veel mensen helpen met goede raad als die ooit aan emigreren denken.
=====================================
Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.