Interview: Al 4 jaar gelukkig in Turkije
Joep, Bergbloed, woont sinds 2005 in Turkije met zijn vrouw Emel. Wat bewoog hem om naar Turkije te verhuizen? Heeft hij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het hem.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds 2 maart 2005 in Turkije.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
Toen ik ongeveer 15 jaar oud was begon bij mij het idee te groeien om later in het buitenland te gaan wonen. Al sinds mijn twaalfde kwamen er Turkse gastarbeiders bij mijn ouders over de vloer met in de eerste periode hulpvragen. Later werden een paar van hen goede vrienden en een soort van familie van mijn ouders en ons gezin.
Door te reizen ontdekte ik in welke landen ik mij het prettigst voelde. Spanje met Portugal, Noord-Italië en Turkije waren de landen die mij het meest trokken. Vanaf mijn eenentwintigste jaar heb ik vele malen mijn jongste zus en haar man bezocht, die acht maanden per jaar in het dorp Foça in Turkije leven. Iedere keer zei ik tegen haar: ‘Als ik ooit de kans krijg om hier te wonen, zal ik haar aangrijpen’. De laatste keer dat ik vanuit Nederland bij mijn jongste zus en haar man op bezoek was, heb daar mijn huidige vrouw ontmoet. Dus twee redenen om naar Turkije te verhuizen.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
Alles, behalve mijn paspoort, heb ik opgezegd. Dat betekend dat je jezelf moet uitschrijven bij alle officiële instanties waar je normaal mee te maken hebt. Daarnaast moet je allerlei documenten laten vertalen, die je nodig hebt om in een ander land te mogen wonen en trouwen met een ingezetene van het betreffende land. Ook moet je een “bewijs van goed gedrag” inleveren, bij echtscheiding het bewijs daarvan of dat je nooit eerder getrouwd bent geweest, internationaal uitreksel Burgelijke stand, paspoort en niet te vergeten de nodige documenten van de persoon waarmee je eventueel van plan bent om mee trouwen. Kortom, er gaat een heleboel werk, tijd en geld in zitten.
Links: Joep in zijn huis in Turkije
Rechts: Emel, de vrouw van Joep
4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Zoals je in ieder land hebt, bevalt het leven de ene keer beter dan de andere keer. Gelukkig zijn hangt niet af van een ander of plaats, maar van jezelf.
5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
Na drie jaar wachten en een hoop geregel eindelijk een telefoon- en internetverbinding krijgen!
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Turkije wonen?
Grote verschillen zijn er wel, ja. In eerste plaats de natuur. Het regelen van dingen gaat hier totaal anders dan in Nederland. De zekerheden die je in Nederland hebt, zoals stroomvoorziening, gas en water heb je hier niet. Tenminste niet als je niet in een toeristisch gebied of grote stad woont!
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Redelijk tot goed.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Nederland heeft meer een IK cultuur. Turkije meer een WIJ cultuur. Daarnaast is open staan voor verandering en vooruitgang voor het grootste deel van de Turkse bevolking moeilijk op te brengen.
In Turkije hebben de autoriteiten het meer voor het zeggen dan in Nederland. Nederlanders durven kritischer te kijken naar de autoriteiten of naar iedereen die uit hoofde van zijn beroep bepaalde uitspraken doet. Nederlanders durven zich hierover ook uit te spreken.
Links: Uitzicht vanuit de poort van het hondenpension van Joep
Rechts: Kan, de hond van Joep en Emel
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Ik heb mijn eigen werk gecreëerd. Een hondenpension en het trainen van jonge honden. Daarnaast hebben wij olijf- en kersenbomen waar ik ook het nodige werk aan heb.
10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Leer zo snel en zo goed mogelijk de taal te spreken! Dat is echt het allerbelangrijkst. Doe een cursus ‘incasering vermogen’. Oefen in het geduld hebben, aangezien alles in Turkije veel minder snel geregeld is dan in Nederland.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Nee!
=====================================
Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.